Za vznikem nové politické strany „5 procent pro vzdělávání“, která chce uspět už v letošních parlamentních volbách stojí vysokoškolský učitel Kryštof Kozák a mluvčí společnosti EDUin Bohumil Kartous. Ředitel EDUin Zdeněk Slejška řekl České škole, že případné politické angažmá Bohumila Kartouse by bylo neslučitelné s prací pro EDUin. Projekt politické strany považuje spíš za myšlenkový experiment. Zdrženlivě se pro Českou školu vyjádřil i sám Bohumil Kartous.
Kryštof Kozák (petprocent.cz) |
Za vznikem strany stojí Kryštof Kozák, který se na webu strany představuje takto:
Původce myšlenky, vedoucí Katedry severoamerických studií na FSV UK. Hobby: Vydavatel vzdělávacích deskových her Loris Games, otec dvou dětí. "Nemám rád ani Zemana ani Trumpa ani Putina. Mám dvě děti, jsem učitel, a měl jsem v životě štěstí na dobré učitele. Protože mám obavy z budoucnosti pro naše děti, tak jsem se rozhodl něco dělat pro ty hodnoty, kterým věřím."
A dalším „inspirátorem" je Bob Kartous. Jeho medailonek na webu strany:
Inspirátor, spoluvydavatel Britských listů, člen EDUin, otec dvou dětí. Bob byl číslo 2 ve straně, nicméně pak se rozhodl, že nás bude spíše podporovat a radit nám, neboť nechce být onálepkován, že je "ve straně". Jeho práce je totiž primárně apolitická.
Ředitel společnosti EDUin Zdeněk Slejška České škole řekl: „Zatím ten projekt považuji spíš za myšlenkový experiment, zda je možné kolem tématu vzdělávání postavit politickou stranu, Já sám nevím, nakolik je to reálné. Pokud jde o angažmá Bohumila Kartouse, pak jsme mu jasně řekli, že je neslučitelné s prací pro EDUin. EDUin je apolitická organizace, nechceme být spojováni s žádnou konkrétní politickou stranou.“
Zdrženlivě se pro Českou školu vyjádřil i Bohumil Kartous: "Je to intelektuální hra, strana formálně neexistuje a pokud by vznikla, já osobně v ní nebudu figurovat, ani se ucházet o žádné politické funkce. Nebudu za takovou stranu nijak vystupovat," řekl Kartous.
Na svém webu nabízí vznikající strana i podrobnější rozvedení programu:
Konkrétní sliby, kdybychom v parlamentních volbách v říjnu 2017 dostali 5 % hlasů:
a. Do měsíce předložíme návrh zákona, který do osnov výuky na základních a středních školách zavede možnost využívat nejmodernější výukové metody, jako jsou Khan Academy pro výuku matematiky, Code.org pro výuku abstraktního myšlení, TED pro výuku klíčových kompetencí či RSAanimate pro výuku základů společenských věd. Tyto věci nechceme nikomu nařizovat, pouze upozornit na efektivní možnosti jejich využití ve vzdělávacím procesu.
b. Do měsíce předložíme novelu školského zákona, který umožní vysokoškolákům vyučovat na středních školách obory, které přímo souvisí s jejich odborností. Fungovalo to tak i za první republiky, a do středních škol to umožní dostat mladé motivované a vzdělané učitele.
c. Do měsíce předložíme návrh zákona, který bude zřizovat Národní edukativní univerzitu Jana Ámose Komenského, obdobu Vysoké školy ekonomické a České zemědělské univerzity. Smyslem této instituce bude připravovat mladé motivované učitele na pedagogické výzvy 21. století, v úzké vazbě na praxi ve školách.
d. Do měsíce předložíme návrh zákona, který bude garantovat začínajícím mladým motivovaným učitelům stabilní kariérní vyhlídky. Od mateřské školy až po univerzity by měli dobří učitelé dostávat plat minimálně 35 000 Kč měsíčně a pracovní dobu 6 hodin denně. Po dvou letech praxe a pozitivním vyjádření ředitele, kolegů a studentů se tento plat navýší na 45 000 měsíčně. Po deseti letech praxe se tento plat po pozitivním vyjádření ředitele, kolegů a studentů zvýší na 55 000 Kč.
e. Do měsíce předložíme návrh zákona, který znemožní firmám podnikajícím v České republice vyvádět zisky do daňových rájů. V daňových rájích působí přes 11 000 českých společností. Očekávané nové příjmy v řádu miliard korun použijeme primárně na náklady předchozích čtyř slibů.
f. Peníze získané od státu za každý voličský hlas použijeme primárně na kampaň, která se bude snažit získat mladé nadané lidi pro učitelskou profesi, a na kampaň propagující využívání moderních výukových metod v rámci školy i mimo školu.
Nakolik jde o nadsázku, intelektuální hru nebo seriózně míněný politický projekt teprve uvidíme.
- mik
29 komentářů:
Pámbů s námi a zlé pryč.
Přesně tak. To by byl definitivní konec českého školství.
Dokud nebude školství prioritou pro velké politické strany, nic se nezmění. Nějaká malá strana, i kdyby získala 5 % a dostala se do parlamentu, bude školství platná jako mrtvému kabát.
No, jedno se jim musí přiznat - neříkají "zařídíme", ale "předložíme návrh". Který samozřejmě nebude přijat, ale hlavně že jsme splnili, co jsme slíbili, že?
V pátek jsem ulehl s chřipkou a hle... Probudil jsem se 1. 4.?
Další expert? Nebo rovnou pako?
"Cílem strany je, aby Česká republika byla celosvětově známá tím, že má výrazně nadprůměrně vzdělané obyvatele – například všichni budou umět obstojně alespoň jeden cizí jazyk tak, aby mohli bez obav do zahraničí „na zkušenou""
---
No nevím, řekl bych, že Česká republika má - podobně jako celá Evropa, od Španělska po Bělorusko - nadprůměrně vzdělané obyvatele. Celosvětově známé to není hlavně proto, že obyvatelé těch podprůměrných zemí mají jiné starosti...
Taky mi na tom vadí takové trochu elitářství - jakože svět bude lepší, když všem těm - s prominutím - pologramotných čmoudům utečeme ještě dál (neberu nikomu, aby si něco podobného myslel, ale nějak mi to nejde dohromady s tím, co třeba Kartous napsal o inkluzi nebo uprchlících...)
---
Ten program je takový trochu - trochu nekorektně, ale snad stručně - jako když si středoškoláci hrají na politiku.
Znemožňuje něco využívat dnes při výuce Khan Academy a ty další věci?
Je opravdu více odbornosti (na úkor nějakého pedopsycho- a didaktického základu) spíš na škodu? (Není poslední asi měsíc trendy mantra - "na pajdácích méně znalostí, více umění učit"?)
Bude ta NEUJAK existovat paralelně vedle asi 11 PdF?
Má smysl dávat čísla do zákonů? Jaké budou platy těch špatných učitelů?
...
Klukům zavřeli píseček a vzali bábovičky, nebo co? Tak jim je vraťte Vavrochu.
Do měsíce předložíme návrh zákona, který bude garantovat začínajícím mladým motivovaným učitelům stabilní kariérní vyhlídky. Od mateřské školy až po univerzity by měli dobří učitelé dostávat plat minimálně 35 000 Kč měsíčně a pracovní dobu 6 hodin denně. Po dvou letech praxe a pozitivním vyjádření ředitele, kolegů a studentů se tento plat navýší na 45 000 měsíčně. Po deseti letech praxe se tento plat po pozitivním vyjádření ředitele, kolegů a studentů zvýší na 55 000 Kč. (konec citátu)
Z mé strany bez komentáře.
Hele,von je dneska aprýl???
Schválně, jestli do strany vstoupí náš agilní středoškolní unijní Štěpán Kment?
Pokud má všech pět pohromadě, tak už by mu měla ležet doma přihláška do ANO.
Pokud ovšem (teoreticky) žije podle toho, co hlásá, tak by měl být v Kozákovo Kartouzovské Pětiprocentní Straně prakticky od jejího začátku.
Naše školství si úspěšně zprzníme sami, díky moc, pětiprocentní strano.
Naivita a možná i arogance, se kterou chtějí tito pánové zaštítit své politické hry jménem J. A. Komenského, je, myslím, docela pozoruhodná. J.Týř
"Během dvaceti sekund napsal z hlavy na tabuli příklad, dlouhý jako Lovosice, a rovnátko. Třída strnula a upuštěný špendlík by vydal zvuk bomby. Vyvolal pět nešťastníků k tabuli, a už to jelo. Za rovnítkem se rozechvělé ruce snažily vypočítat příklad. První zaváhání a ozvalo se „Pět,sednout.“,„Pomalej, tři, sednout.“, „Blbej, pět, sednout.“,„Ještě blbější, pět.“, „Kuba se nám překonal, čtyři, sednout.“. Nejblbějšího, vyprovodil ze stupínku pořádným pohlavkem. Kuba je dnes mimochodem řádným profesorem fyziky na prestižní universitě v USA, a deset týraných studentů si vybralo po maturitách Matfyz. Můj oblíbený předmět, ať jsem studovala cokoliv, byl matika a mechanika. Dnes by pana soudruha učitele odsoudili a zavřeli, že by zčernal. Za všechny ty pohlavky, štulce a modřiny na rukou, co nám udělal dřevěnýmpravítkem. Holky tahal za vlasy a vyhazoval na hanbu, čumákem ke zdi k umyvadlu,v rohu třídy. Prostála jsem tam hodně hodin, a přesto mi nic z probírané látky neuniklo. Když mi řekl, že tak beznadějně blbou holku ještě neviděl, že ubozí rodiče určitě nevědí, co zplodili za dementa, a mnoho jiných pochval tohoto typu, tak doma ani muk. Mamička by řekla, že to tak bude, protože pan učitel má vždycky pravdu. A já vím, že nebýt jeho, neuměla bych matiku, a měla bych odborníky diagnostikovanou lehkou mozkovou dysfunkci a zvláštní péči ohledně mého vzdělávání."
Doporučujeme láskám Vašim
Nová politická strana: 5% pro vzdělávání (AKTUALIZOVÁNO)
Odvolávám, co jsem odvolal.
Pokud by strana skutečně formálně vznikla, nebudu jejím členem, nebudu za ni kandidovat, ani se ucházet o žádné placené či neplacené politické funkce. Strana není žádným způsobem propojena s organizací EDUin. Není rozumné důvěřovat informacím ze zdrojů, jako jsou Parlamentní listy.
Takže „myšlenkový experiment“? A Parlamentním listům není rozumné důvěřovat?
Jak se zdá, není tým prezidenta Trumpa jediným, kdo dokáže produkovat „alternativní fakta“.
Někteří z nás se spíše domnívají, že není rozumné důvěřovat člověku, který ráno neví, co říkal včera večer.
Chápeme to. Teplé místečko u EDUin je bezpečnější, nežli nejistý politický projekt.
Jen je třeba si promyslet souvislosti a důsledky některých vlastních prohlášení před tím, nežli jsou vyslovena. Což ovšem není praxe, na kterou bychom byli u společnosti EDUin, natožpak u vedoucího její komunikace zvyklí, tudíž průběh celé kauzy není nijak překvapující.
Proto ani nepřekvapí, že místo čísla 2 v nové straně zatím stále chybí.
viz http://www.petprocent.cz/nasi-lide/
http://www.pedagogicke.info/2017/01/nova-politicka-strana-5-pro-vzdelavani.html
O vzniku nové politické strany 5% pro vzdělávání primárně podporující vzdělávání informovaly Parlamentní listy, Česká škola a poté EDUin dementoval informaci, že stojí za jejím vznikem.
Důvodem této spekulace byla údajná účast Boba Kartouse, jehož medailonek mezitím z webu strany zmizel. Web stran přináší jen kusé informace a výzva k online komentování vznikajícího programu strany přinesla zřejmě i jeho vandalizaci.
Tento komentář jsem vložil někdy kolem 18:20, ale nějak se (nejspíše mou chybou) sem na web neuložil.
Díky panu Wagnerovi a jeho zvyku ukládat si stavy webových stránek, které se někdy tak rychle mění, že i jejich autoři už zapomínají, co na nich původně bylo.
Doporučuji odkazovaný článek k přečtení. Zajímavé jsou hlavně ty části, které v kvasu vývoje nové strany doznaly překotných změn.
Pane Wagnere, díky za ten odkaz. Opravdu to stojí za přečtení. Opět to, myslím, potvrzuje, že PedInfo má v některých věcech větší informační hodnotu než Česká škola.
Také si vzpomínám na jednu politickou stranu, u jejíhož založení jsem shodou okolností byl.
Jako parodie to docela jde, i když zase tak humorné to není. Nejlepší je asi Pejčoch, Pejčochová, traktorista a opravář. To jsem se docela i zasmál.
Je Kartousův a Kozákův pokus o vytvoření školsky orientované strany (ŠOS) pokusem o nepřípustnou politizací školství?
Jsem názoru, že pánové Kartous a Kozák (zakladatelé ŠOS) se pokoušejí založit údajně demokratickou školsky orientovanou stranu, přičemž programově
a) zpochybnili odborné námitky pedagogické i občanské veřejnosti k tzv. inkluzi dětí s LMP do běžných tříd, zpochybnili občany ČR podporovanou imigrační politiku Vlády ČR a autoritu demokraticky zvolených prezidentů tří států,
b) zneužili odkazu J.A.Komenského, jednoho z tvůrců moderní pedagogiky, vědy o výchově a vzdělávání, kterou zakladatelé ŠOS mnohdy fakticky opomíjejí,
c) porušili princip, že do školství nepatří politická propaganda.
Jsem názoru, že je to pokus o nepřípustnou odborně i ideově podjatou politizaci školství, který poškozuje společné hledání nutného nadstranického konsensu o způsobu řešení základních problémů vzdělávání a veřejného školství v České republice.
J.Týř
Lepší pětiprocentní strana, než čtyřprocentní odbory.
Nojo, už je před volbami a tak je škoda, že se kartouzovsko feřtekovské ambice nepovedlo zcela skrýt. Nebyl to tedy dlouhodobě primární zájem o školství, ale špatně skrývané mocenské cíle, kde školská problematika zůstala jen žebříkem, po němž se hoši drápou vzhůru. Naštěstí je snaha tak průhledná a směšná, že téměř nestojí za komentář (zejména ty "do měsíce" předkládané jakozákony). Ideovou mělkost pak pěkně dokreslují panem Wagnerem zachráněné "myšlenky". Zvláště pěkně vyznívá Slejškův distanc od zaprodanců a ztroskotanců v podobě čísla dvě ve straně o jednom muži! Už dlouho jsem se tak nebavila, nebýt to současně tak děsivé.
Kryštofa Kozáka jsem včera sledoval na ČT24. Šířil až neskutečné blbiny, které byly odtržené od reality. Naprosto nevolitelný človíček.
Myslíte jako homosexuální odbory?
Myslíte, že ten ŠOS experiment získá podporu potřebnou k tomu, aby ta ŠOS strana vůbec vznikla?
Sociální benefity ŠOS
Pouze pro členy strany a její příznivce a podporovatele
Za podpis na petici o založení strany v osobní přítomnosti člena strany platíme 1 drink podle osobního výběru. Preferujeme malé pivo, z úsporných důvodů.
Za každých 10 podpisů, které člen strany doručí do sídla, platíme 1 láhev podle osobního výběru. Preferujeme Rulandské šedé, z úsporných důvodů.
Členové strany dostávají každý týden 1 intelektuální ekologický dárek ve formě doporučených filmů, seriálů, článků, knih a krátkých videí, včetně elektronických knih a článků zdarma. Například Passangers, musíte vidět!
Na stranických schůzích je nepsané pravidlo, že členové s nižším číslem registrace ve straně platí alespoň jeden drink každému členu schůze, který má vyšší číslo než oni. Pokud je člen strany s vyšším číslem výrazně bohatší než člen strany s nižším číslem, tak by zpravidla měl alespoň jeden drink zaplatit on.
Členové strany o sobě dobře vědí - mají na sebe čísla a emaily a adresy. Mohou si tedy navzájem vypomáhat, například hlídáním či sdílením aut. Tím každý může ušetřit, a občas si i něco málo za férovou cenu přivydělat.
Viz http://www.petprocent.cz
Pánové Kartous a Kozák si troufli na takovýhle ŠOS. Myslím, že mohli zůstat u kapesníku na utírání svých nudlí. :)))
J.Týř
Okomentovat