Podrobně zmapovat vliv a okolnosti fungování víceletých (především osmiletých) gymnázií v českém školství je cílem výzkumného projektu Close, na němž už pátým rokem pracují odborníci z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 4438 žáků pátých tříd ze 163 základních škol. Výzkum končí sice až příští rok, dílčí výsledky jsou ale k dispozici. A podle autorů přináší silné podněty k zamyšlení. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
Jana Straková (pedf.cuni.cz) |
Přirozené intelektuální předpoklady a perfektní zvládnutí učiva prvního stupně základní školy k úspěchu u přijímaček, zdá se, nestačí.
Většina dětí v dotaznících projektu Close uvedla, že u přijímacích zkoušek řešily úlohy, které by bez doučování nezvládly. „Předpoklad, že všichni žáci, bez ohledu na rodinné zázemí, mají stejný přístup ke studiu na víceletém gymnáziu, je mylný. Tím, že systém spoléhá na přípravu v rodině, jsou žáci z rodin, které jim nejsou schopny pomoci s přípravou nebo jim přípravu zaplatit, v přístupu ke studiu znevýhodněni,“ domnívá se autorka výzkumu Straková.
Ti, kteří mají alespoň jednoho rodiče vysokoškoláka, se podle studie hlásí na víceleté gymnázium s třikrát vyšší pravděpodobností než děti rodičů s nižším vzděláním. A také sítem přijímacích testů častěji projdou.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
5 komentářů:
Testy na některých školách zřejmě nerespektovaly RVP. To se se zavedením přijímaček z Cermatu mění.
Konečně potvrdili to, co všichni vědí. Co s tím budou dělat?
Obávám se, že jde o statistiku opírající se o situaci velkých měst. Od okresní úrovně tohle neplatí.
Výzkum pěkný, což o to, jen jaksi nemapuje fungování víceletých gymnázií.
A k těm přijímačkám. Loňské cermaťácké testy pro páťáky byly pekelně těžké a k jejich zvládnutí ani tak nebyla potřeba příprava, jako slušné IQ, které však dobrá polovina přihlášených nemá. On si totiž každý rodič myslí, že když má jejich andílek na prvním stupni samé jedničky, že je bůhvíjak chytrý, což ovšem není pravda, protože ve známkování se uhlo natolik, že i dvojky dávají učitelky prvního stupně se sebezapřením.
Vida, vida - "Ti, kteří se učili denně, byli u zkoušek dvakrát úspěšnější" - kdo by to byl řekl? Že by přeci jen poctivá práce nesla ovoce? Jak s touto informací naloží letošní uchazeči?
Ještě by mě zajímalo, jak úspěšní byli ti, kteří navštěvovali zmíněné speciální přípravné kursy - bohužel nemám k dispozici kompletní text. Zjistí to někdo, prosím?
Okomentovat