„Budeme-li k sobě upřímní, musíme si přiznat, že pravým důvodem, proč tlačíme děti do tak zvaných lepších škol už třeba v jedenácti letech, není lepší výuka, ale lepší společnost. Prostě chceme, aby náš potomek pobýval s těmi chytřejšími z vrstevníků, kteří ho potáhnou, jak doufáme, spíš nahoru než dolů,“ píše v Lidových novinách Radka Kvačková v textu o problémech spojených s víceletými gamnázii.
Kvačková pokračuje:
Radka Kvačková (repro ČT) |
U nás jako bychom šli proti vývoji. Zatímco experti radí dělit vzdělávací cesty co nejpozději, a určitě ne před patnáctým rokem, takže země jako Finsko, Švédsko nebo Španělsko ruší víceletá gymnázia, u nás jsme je v rámci nostalgie po první republice na začátku devadesátých let zavedli.
Ano, bylo v minulých letech pár pokusů rozhodnutí změnit, ale nepodařilo se. Výsledkem je, že děti posíláme už od páté třídy do intenzivních přípravných kurzů a stresujeme je úpěnlivými výzvami, aby nezklamaly naše očekávání.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
4 komentářů:
Experti radí to, co by jim každý soudný učitel prozradil dávno. A určitě neradí tak intezivně, jak se angažují např. v inkluzi. Tradiční pokrytectví.
Paní Kvačková, kde to žijete? Vždyť to už platí i v běžné ZŠ. Dítě, které nemá mobil se stává outsiderem. Děti se sdružují do skupin, podle postavení rodičů. Vždyť tohle společnost 25 let podporuje. Konkurenci a soutěživost.
Divíte se rodičům, že chtějí pro děti zdánlivě to nejlepší? Ono zakrňovat v běžné škole není taky vůbec jednoduché a věřit slibům vrchnosti je obrovská chyba.
I ve školství se rozbíjí sbory aby si učitelé konkurovali. To poslední dva roky má inspekce v prioritách atmosféru ve sborech a měla byste vidět tu zázračnou proměnu vedení mnohých škol. Ono chtít úplnou rovnost je nesmysl, když každý má jiné předpoklady.
Dcera paní Kvačkové absolvovala také G. Slyšel jsem o jeím gymnaziálním studiu vyprávět. Nevím, zda šlo o 4-leté nebo 8-leté G, ale dívce to tam v některých předmětech moc nešlo. Bylo snad její G studium naplnění ambicí rodičů? Nejde tedy o popis životní zkušenosti paní Kvačkové jako matky?
Obávám se, že volba 4-letého G také často nebývá volba dítěte ale rodičů - srovnával to někdo?
No konečně někdo další pojmenoval VG jako nástroj spíše sociální selekce. VG zdaleka nejsou školy jen pro nadané, zdaleka nejde jen o předpoklady. Stejně jako je nesymsl, že by na základnách žáci jen zakrňovali.
Okomentovat