Na základních školách chybějí učitelé, stát proto upíná pozornost na pedagogické fakulty. Ministerstvo připravilo pro pedagogické fakulty 260 miliónů korun, které mohou využít hlavně na platy svých kantorů. Investice má podpořit růst platů mezi pěti až deseti procenty. Dalších 650 miliónů korun mohou fakulty využít z evropských prostředků, a to nejen na mzdy. Projekty z evropských peněz mají zlepšit kvalitu vzdělávání budoucích učitelů. I to by mělo zajistit, aby 60 procent absolventů pedagogických fakult neutíkalo po škole do jiných oborů. Reportáž přináší deník Právo.
Přestože vysoké školy trápí nízké počty uchazečů o studium, pedagogické fakulty se otevírají pořád většímu počtu zájemců, byť mnozí si to i po úspěšných přijímačkách rozmyslí. V roce 2015 se hlásilo na pedagogické fakulty celkem 22 231 lidí. U přijímaček jich uspělo 8313, tedy 37,4 procenta. Studovat však šlo nakonec jen 7562 lidí, tedy 34 procent z celkového počtu všech uchazečů.
Loni se na pedagogiku hlásilo 19 665 uchazečů, ale přijato bylo 8885, to znamená 45,2 procenta. K zápisu nakonec přišlo 7252 osob, takže podíl nových studentů pedagogiky se zvýšil na 37 procent ze všech uchazečů.
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
Zakončit článek tím, že perspektivu učitelům dodá kariérní řád, to už je hodně hluboká neznalost nebo dokonalá PR MŠMT. Nastoupit do zaměstnání, dva roky se chystat k "atestaci", po které přidají dva tisíce s perspektivou buď pomalého růstu nebo druhé "atestace" za další tři roky (a přidají pět tisíc) - to je opravdu "lákavá perspektiva".
Mě zaráží spíš ten úvod. Na školách chybějí učitelé, proto chce stát přidat pedagogickým fakultám, jejichž absolventi do škol nenastupují? No jo, radši nalejeme stamiliony do pitomosti, než abychom nalili do systému miliardy na zvýšení učitelských platů a vyřešili problém chybějících či nekvalitních učitelů jednou provždy.
Přesně tak, paní Ygrain. Také přemýšlím nad tím, jestli jsou na MŠMT opravdu tak blbí, nebo jestli se tak jenom tváří.
Ono je to pravda oboje.
Tohle dílčí opatření je, myslím, za dané situace celkem v pořádku, i když neřeší problém Kariérního řádu učitelů, který je spíš jakýmsi Kariéristický neřádem:
Když chce někdo dobře učit a nechce dělat kariéru ve výběrovém KS3, nemá v KS2 dobré podmínky pro dostatečně platově ohodnocený profesní rozvoj v didaktice vyučovaných předmětů.
Paní Adamová, opravdu nevím, která varianta mě děsí víc.
I to by mělo zajistit, aby 60 procent absolventů pedagogických fakult neutíkalo po škole do jiných oborů.
Dokud bude mít učitel plat po deseti letech praxe stejný, jako je v jiných oborech nástupní, dokud bude mít ve společnosti status pucfleka a samotný stát se k němu bude chovat jako k onuci, do té doby můžeme pedagogickým fakultám přidávat třeba po miliardách ročně. Studenti nastoupí, vystudují a s magisterským titulem nastoupí jinam. Byli by blbí, kdyby činili jinak.
Nemohu s čistým svědomím žádnému svému žákovi doporučit "kariéru" ve školství.
Kdo z učitelů pošle své vlastní dítě pracovat do školy?
Oni jsou fakt na tom MŠMT mimo realitu.
To je stejné, jako kdyby během skladování shnilo 60 % jablek a my to řešili tím, že přidáme peníze sadařům.
Spíš bych to chápal jako neschopnost PR oddělení. Asi mají problém s kauzalitou.
Kauzalita, odpovédnost a zodpovědnost
Příčinná souvislost neboli kauzální nexus (nexus causalis) je objektivní, kauzální vztah mezi příčinou a následkem, který je v právu nutným předpokladem vzniku odpovědnosti, např. za újmu nebo za trestný čin. Tento vztah je dán tím, že bez určité příčiny, např. protiprávního úkonu, by daný škodlivý následek nenastal, případně by nenastal takovým způsobem, jakým nastal. Od příčinné souvislosti je nicméně potřeba odlišovat zavinění, které je subjektivním vztahem pachatele k následku jeho konání a které někdy podmínkou vzniku odpovědnosti je a někdy, v případě tzv. objektivní odpovědnosti, není.
V případě více existujících příčin může být někdy posouzení kauzálního nexu náročné. Např. v případě, kdy dojde k dopravní nehodě, její oběť je převezena do nemocnice, kde zemře, nicméně zřejmě v důsledku zanedbání povinností ošetřujícího lékaře.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Příčinná_souvislost
Když budu jen bez ladu a skladu nakupovat rybářské pruty, splátky, háčky, krmení atd. a nebudu chodit na ryby, jsem pitomec, i když u toho kecám, že jsem vylepšil své rybaření.
Když stát bez ladu a skladu utrácí peníze a pracovní energii žáků a učitelů při neúčelných reformách a nepostará se přitom koncepčně, organizačně ani rozpočtově dostatečně o to, aby učitelé mohli důstojné vykonávat své základní poslání, když je kvalifikovaných učitelů objektivní nedostatek - Je v pořádku říkat za takového stavu, že stát takovými opatřeními "vylepšil školství"?
MŠMT, Vláda a Parlament ČR mají právní odpovédnost za řádný stav veřejného školství v ČR (právně danou nutnost zodpovídat se za důsledky svého jednání nebo opomenutí). V zájmu toho řádného (tedy nikoli ideově dogmatického, tj. ideotického) stavu jsou povinni jednat a neopomíjet přitom systémové důležité věci. Mají tedy odpovédnost jak za jednotlivé kauzality, tak i za zavinění nesrovnalostí v něm. Mají však také zodpovědnost - to jest zodpovídají se řádně z důsledků svého jednání nebo opomenutí?
Jsem asi nezodpovědný pitomec, když jsem v uplynulých čtyřech létech jako rybář dvakrát odevzdal prázdný roční úlovkový lístek. Jdu brousit nakoupené háčky. :)))
J.Týř
Viz
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Odpovědnost
Okomentovat