V rozhovoru pro stanici Českého rozhlasu Radio Wave hovořil náměstek ministryně školství Stanislav Štech o výsledcích loňského „sčítání romských dětí“. Spolu s ním ve studiu rozebírala důvody a problémy „sčítání“ také antropoložka Dana Moree.
Stanislav Štech (twitter.com) |
Ministerstvo podle Śtecha ovšem nemá žádné přesné údaje o postojích ředitelů, může usuzovat jen z náznaků, reakcí na místě, médií. Každopádně z celkového počtu více než 4000 škol nesplnilo zadání „kvalifikovaného odhadu“ pouze přibližně 50.
Štech uvedl, že podle posledního sčítání pokračuje trend velmi mírného úbytku romských žáků, kteří jsou vzděláváni podle „upravených výstupů“ (dříve podle přílohy pro žáky s LMP). Takových romských žáků je nyní 12,8%. Předchozí sčítání uvádělo 13,3%. Nadále ale platí, že Romové tvoří přibližně 30% žáků, kteří mají diagnostikováno LMP.
Podle Dany Moree je „sčítání“ opravdu náročná a složitá věc. „Jedna věc je postoj ředitelů, ale druhá je situace toho, kdo má odhadnout, kolik Romů má ve třídě. Je to nepříjemné, žinantní, složité. Je složité vůbec používat ta slova, která nás apriori rozdělují. Není divu, že to učitelé nedělají rádi," říká Moree.
Celý rozhovor je ke stažení zde
5 komentářů:
Škoda komentovat, ale to půlprocento působí vzhledem ke způsobu "sčítání" dost směšně.
Kdo určuje diagnózu LMP? Myslím, že tak rok zpátky tu byl odkaz na rozhovor s nějakým dětským psychiatrem, že ač by to měl dělat specializovaný lékař (protože může dojít k záměně s řadou nemocí), běžná praxe u nás je, že to dělá PPP. Odhadují etnicitu i pracovníci PPP? Kolik % nově diagnostikovaných LMP tvoří Romové?
Pane Janecku. Deji se i opacne veci. Mame ve skole dite, opakovane diagnostikovane psychiatrem jako LMP a PPP tvrdi, ze dle jejich testu neni. A ted babo rad.
Když úřední šiml řehtá,
Učitel se chechtá.
Ředitel však, to se ví,
Šimlovi ucho nakrmí.
Okomentovat