S kombinací maturitního a učebního oboru začali jako jedni z prvních před pěti lety v Sezimově Ústí. Nyní už tento model v Česku zkouší padesátka škol. „Máme s tím skvělé zkušenosti. Letos všichni studenti pokračovali k maturitě, neúspěšných bylo tak 18 procent studentů, to se nijak neliší od průměru školy v klasických maturitních oborech,“ popisuje pro Hospodářské noviny své zkušenosti ředitel střední školy v Sezimově ústí František Kamlach.
Jarmila Balážová (repro ČT) |
„Firmy se nám o takové absolventy perou. Pokud si udělají ještě vyhlášku číslo padesát, mají po absolvování vlastně tři certifikáty. Pro nás je to výhoda, třeba na obor mechanik-seřizovač nemáme problém nabrat studenty, dokonce si můžeme vybírat,“ říká Jindřich Felkel, zástupce pro praktické vyučování Střední školy technické a ekonomické v Brně.
Ministerstvo školství ověřovalo model kombinovaných oborů na pěti školách v letech 2012–2016, další se mohou hlásit až do roku 2020. „Možnost využití na více školách budeme řešit po vyhodnocení pokusného ověřování,“ uvádí mluvčí Jarmila Balážová.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Kdysi školy tuším po prvním ročníku samy vyhodnotily, kdo může pokračovat ve studiu k maturitě a kdo bude směřovat jen k výučnímu listu. Tenhle model by v kombinaci s tím, co se "zkouší" teď, a s maturitou ve dvou úrovních mohl leccos řešit.
"Letos všichni studenti pokračovali k maturitě, neúspěšných bylo tak 18 procent studentů"
Tak tomu říkám úspěch jako šráky, nedovést pětinu žáků po třech letech "studia" k poznání, že na maturitu nemají. Nu což mají alespoň výuční list. Ale to, že se pětina žáků po čtyři roky zbytečně trápila "studiem" odborných předmětů, mne rozhodně nenaplňuje bůhvíjakým optimismem.
Tento přístup není na učilištích s maturitou novinkou, dřív to bylo podobné. Ale dříve měla učiliště vedle sebe obory maturitní a nematuritní a méně schopné žáky přeřazovaly na obor bez maturity někdy v 1. nebo 2. ročníku. Takhle táhnou všechny až k maturitě a nechají je to 3x zkusit.
Pak je ovšem taky otázka, co naoř. se žáky G, kteří neodmaturují. Min. školství Ed. Zeman plnánoval přísnou st. maturitu, kterou neprojde asi 1/4 uchazečů a navrhoval jakýsi statut absolventa SŠ bez maturity.
Novinku? Novinku!?
Na Slovensku tento systém funguje už kolik? Patnást, dvacet let?
A s trochou vzpomínání by šlo říci, že kdysi existovaly dvouletá nástavbová studia, která umožnila získat oba papíry za bratru pět let. Což je mimochodem doba, za kterou už dnes mnozí žáci na maturitních oborech nezískají nakonec vůbec nic.
Kromě praxe, kterou vzpomenu kolega Nowak, kdy dřív bývalo běžné, že žák, který nezvládal, přestoupil na učební obor a naopak, také žák šikovný po třech letech pokračoval na maturitním studiu. Velice často na stejné škole.
Novinka? Čtyřleté maturitní obory tady snad existují minimálně od roku 1980. Kdo měl problém, mohl přestoupit na tříletý bezmaturitní obor. A co se kvality týče, několik spolužáků pokračovalo úspěšně na technických VŠ. Nevím, jestli to dnešní absolventi dají.
No je to o kvalitě materiálu. Dnes funguje dvouletá nástavba jako dřív. Pokud je výběr a nastupují na ni kvalitní žáci, tak maturitu udělají.
Realita je často taková, že kvalitní vyučenci okamžitě mají práci a ti nekvalitní místo na úřad práce jdou studovat na dvouletou nástavbu k maturitě. Protože to jsou peníze pro školu, mnozí to k maturitě vysedí a státní pak neudělají.
Dnes na VŠ pokračují všichni, kdo mají zájem, složí státní maturitu. VŠ berou všechny, protože to jsou také peníze za žáka.
Když jde prioritně o papír či certifikát, není se čemu divit.
Okomentovat