„Prý vypadám jako pornohvězda“ či „Takovýhle sra*** můžou vymyslet jenom baby“. I s takovými hláškami ze strany pedagogů se údajně setkaly studentky nejen na českých uměleckých školách. Tři z nich se o projevech sexismu rozhodly natočit krátké video. „Slyšely jsme i příběh o vyžadovaném dokazování osobní síly profesorovi sundáváním triček během ‚neformální schůzky doma‘,“ líčí v rozhovoru pro server Lidovky.cz za feministické uskupení Čtvrtá vlna Marie Lukáčová.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Po zveřejnění videa jsme se dostaly k nečekaně velkému množství dalších příběhů. Přes Facebook nám přišly desítky příspěvků od studentek i studentů, kteří nám líčili ještě hrůzostrašnější zkušenosti, než ty, které jsme zveřejnily ve videu. Napsaly nám studentky nebo absolventky z JAMU, DAMU, ČVUT i VUT. Nejsou to ale jen holky z uměleckých škol. Jde třeba i o takové obory, jako je jaderná fyzika.
Předpokládám, že ne všechny reakce byly pozitivně laděné... To je ostatně patrné i z komentářů na sociálních sítích, kde se video šířilo velkou rychlostí.
Dostáváme samozřejmě i mnoho nenávistných reakcí nebo obvinění, že jsme si všechno vymyslely. Víc než to nás však trápí zprávy o způsobech, které nezůstávaly pouze u verbálního ponižování typu: "tady to ženské umění hodnotit nebudu“.
Dochází tedy i k jiným projevům ponižování?
Z několika zdrojů jsme slyšely příběh o vyžadovaném dokazování osobní síly profesorovi sundáváním triček během “neformální schůzky doma”, o usazování si studentky do klína jako formy konzultace a podobně. Jedna z nejhorších zpráv přišla ze střední školy, kde na oboru strojírenství řekl učitel studentce, že ji znásilní. Podala na něj žalobu, ale díky dobrým vztahům mezi pedagogem a ředitelem tam nadále učí.
Celý rozhovor naleznete zde, tématu se věnovala také Silvie Lauder v posledním vydání týdeníku Respekt a Klára Vlasáková zde
7 komentářů:
No tak to vidíte. Další důvod nedůvěřovat plošně všem pedagogům a nastavit jednotné centralizované a neovlivnitelné výstupní testy. Testy totiž ve skutečnosti - na rozdíl od některých povedených pedagogů, nikoho neponižují.
Budiž ale řečeno, že taková prasata nejsou jen ve školství, ale všude. A snad jich není moc.
Ale na druhou stranu, taková angažovaná feministická aktivistka, to je taky radost.
Tohle jsou samozřejmě prasárny. Ale - nahrazovat např. ústní zkoušení testy VŠ odosobňuje. Dialog napoví více než "neovlivnitelný a centralizovaný" test.
Pane Sotoláři, to máte pravdu, nicméně jeden ze základních dopadů masifikace VŠ vzdělání, je právě masivní ústup ústního zkoušení na VŠ.
Však já nejsem proti ústnímu zkoušení ani na ZŠ, ani na SŠ, ani na VŠ, ale pak by měli být kvůli nižší reliabilitě hodnocení těchto ústních zkoušek, v uzlových bodech vzdělávacího procesu přítomny centralizované srovnávací testy. A nemám nic proti tomu, aby byly pořádány v určitých termínech několikrát za rok a student měl možnost při neúspěchu tyto testy libovolněkrát opakovat. Pak by ale měly skutečně být náročné a nikoliv biflovací.
Druhá věc je, že znám studenty a žáky, které zase neúměrně stresuje zkoušení ústní a raději by to testování, při kterém se mohou soustředit na věc a nikoliv na to, kdo ho zrovna pozoruje, hodnotí, na komunikaci se zkoušejícím, apod. To jsou teprve tajného distraktory panečku. Je ovšem s podivem, že tajný a jemu podobní, budou stále do zblbnutí nadržovat těm, kteří mají stres z testování, ale ne z ústního zkoušení, zatímco ty, u nichž je tomu naopak, nezohlědňují. Taky diskrminiace. Tzv. diskriminace z hlouposti.
Některým studentkám to vadí, některé kvůli tomu možná vystudují. V obou případech je to svinstvo a mělo by se potírat. V dnešní době moderních technologií by neměl být problém vše zaznamenat.
Proč by se zkouška nemohla nahrávat do PC. Pokud je všechno tak, jak má být, tak by to nemělo nikomu vadit.
Navrhuji nahrávat všechny zkoušky. Zabráníme sexismu a podvodům.
No nevím, moc jmen v té ukázce není, na to jak je to závažný problém. Tak nějak bych řekl, že problém existuje - z devíti desetin jde víceméně o nepovedený, hrubý pokus o humor (faktor Trump). Zbylá desetina (nebo možná mnohem méně) jsou pokusy o to, co provedl Bill Clinton. Mimochodem, paní Lauder poslední rok byla celkem pro-hillaryovská. Docela by mne zajímalo, jak se paní Lauder dívá na to, jak se paní Clintonová dívá na problém sexuálního obtěžování ze strany nadřízených...
Fungují akademické senáty, svazácké organizace etc? Jak reagovaly na jednotlivé podněty?
PS: Studentka, která jde na osobní konzultaci k profesorovi domů a nechá situaci dojít až k sundávání triček, je buďto prospěchářská flundra nebo naivní blbka.
Okomentovat