Když v roce 1993 František Tichý založil gymnázium Přírodní škola v Praze, bylo mu čtyřiadvacet. Chtěl dát dětem svobodu, ale zároveň po nich vyžadoval také zodpovědnost. Jeho žáci ve dvanácti letech organizují výstavy, natáčí filmy, kreslí komiksy a nemají strach se ozvat, když je to potřeba. Rozhovor s Františkem Tichým přinášejí Lidové noviny.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
František Tichý (prirodniskola.cz) |
Hlásí se k nám děti z klasických základních škol, ale taky z alternativních. Máme i několik studentů, které učili rodiče doma. Zajímavé je, že hůř si na náš systém zvykají děti z alternativních škol, kde se prosazuje co největší svoboda – a najednou po nich chceme taky nějaké povinnosti. Naopak mnohem lepší je ta změna pro děti z tradičních základek, protože přejdou z drilu do světa, kde je ledacos možné.
Každé dítě si na vaší škole určuje, jak a kdy bude plnit úkoly. Jak se s tím popasují, když donedávna měly jen pár domácích povinností?
Každý primán má hned od začátku svého patrona z vyššího ročníku, který mu s dodržováním termínů během školního roku pomáhá. A je jen na něm, jestli úkol z fyziky pojme jako prezentaci pro ostatní spolužáky, nebo napíše esej z dějin fyziky. Snažíme se hodně propojovat studenty napříč ročníky. Jsme malá škola, máme osmdesát studentů a chceme, aby spolupracovali na různých projektech. Během školního roku jsme šest týdnů mimo školu, jezdíme na expedice, kde si každý vyzkouší, co by ho bavilo, od ekologie přes historii až po umělecké projekty.
Vaši studenti se učí nejen samostatné aktivitě, ale také prezentačním dovednostem, aby se nestyděli mluvit na veřejnosti. Jak se to dá natrénovat?
Začínají hned v primě, učí se mluvit před třídou i před staršími spolužáky. Tentýž rok nacvičují divadelní představení, které má několik repríz, učí se techniku mluvy, aby je bylo slyšet. A již po první červnové expedici prezentují své výsledky před plnou posluchárnou rodičů. Připravují si nejen samostatnou prezentaci, ale zkusí si také nahrávání rozhovoru s cizím člověkem nebo reakce na dotazy a vedení diskuse. Naši absolventi pak většinou nemají problém dostat se na vysokou a velmi rychle se adaptují na samostatné studium na univerzitě.
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání Lidových novin
4 komentářů:
Vždyť je to jako jinde - "je blbej na fyziku, tak si udělá referát o osobnosti, aby prolezl." Akorát se tomu vznešeně řekne "esej z historie fyziky".
Zajímavé je to srovnání absolventů základních škol "tradičních" a "alternativních".
Alternativa navazuje na alternativu a nefunguje to? No to fakt Zírám.
Oni jsou i alternativy alternativ. Bylo by dobré, kdyby pan ředitel specifikoval na kterých alternativách že se prosazuje ta "největší svoboda", abych se tam zašel podívat. Třeba pan ředitel konečně odhalil tu bájnou školu, kde se děti "válí po kobercích" a nemusí "nic dělat".
Jen pro upřesnění: Aktuální výše školného je 30 600 Kč na rok. Dalším nákladem navíc jsou pak školní výjezdy (6 výjezdů za rok). Zářný příklad selektivního vzdělávání po Česku. Ale nad přijímačkami se brečí (EDUin). Další pidiškola, do které by ze státu neměla jít ani koruna.
Okomentovat