Vznik nové školy umožňující vzdělávání přes internet podpořilo vedení Zlínského kraje. Jde o jedinečnou záležitost v rámci České republiky, kdy má být středoškolské vzdělání umožněno především žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, například žákům se zdravotním postižením. Informuje o tom tisková zpráva Zlínského kraje.
Petr Gazdík (psp.cz) |
Díky souhlasnému stanovisku Rady Zlínského kraje si tak může stávající právnická osoba - Základní škola a mateřská škola Březová - zapsat maturitní obor Kombinované lyceum s nejvyšším povoleným počtem 120 žáků v dálkové formě vzdělávání.
Žádost školy se opírá o národní Strategii digitálního vzdělávání a také o podporu sociálních partnerů, mezi nimiž jsou regionální firmy etablované v oblasti výpočetní techniky a moderních komunikačních technologií.
Celý text tiskové zprávy naleznete zde
15 komentářů:
Nic bych proti tomu neměla, kdyby se toho ujala některá z mnoha středních škol ve Zlínském kraji. Ale realizovat něco takového ne škole základní, na které většina učitelů na střední škole nikdy neučila a nemá na výuku na střední škole ani kvalifikaci, a to zejména pro odborné předměty? Navíc přece existuje velké množství kombinovaných a dálkových oborů na klasických středních školách, a mnoho věcí se dá řešit individuálním plánem.
Nikde se tam nepíše, že by materiály k výuce tvořili učitelé základní školy. Prostě se jen rozšíří obory zapsané v rejstříku a škola tak bude mít tři stupně.
Evidentně netušíme, jak to na základní škole v Březové funguje. Škola má cca 50 žáků, kteří na školu denně docházejí, a asi 150 žáků zapsaných, ale absolvujících domácí vzdělávání. A u těch se odehrávají různé šaškárny, jako je třeba vzdělávání přes moodle, kam se ale umisťují výukové materiály, které jsou oproti učebnicím mizerné kvality. Ale hlavně se tam umisťují testy, které se žáci doma nadrilují, aby přežili to, čemu se říká přezkoušení, ale do skutečného ověření znalostí to má hodně daleko. Další čím se holedbají a na čem chtějí mít postavené vzdělávání na střední škole, je vzdělávání přes internet, což je ovšem habaďůra jak Brno. Ano každé dítě se může přes net spojit s vyučujícím, ale tuto možnost má jen asi čtyři hodiny týdně. Jestliže to takto zoufale funguje pro žáky základní školy, dá se očekávat lepší provedení pro středoškoláky? Škola nemá s výukou středoškoláků absolutně žádné zkušenosti, nemá na ni ani lidi, ty bude velmi pracně shánět a budou se tam střídat jako ponožky. No to tedy bude vypadat!
Paní Adamová,
z první věty Vašeho komentáře usuzuji, že jste ve škole v Březové nebyla a ani se vzdělávacím programem a způsobem práce této školy příliš nezabývala.
Označit vzdělávání pomocí LMS Moodle za šaškárnu je Váš názor, ale s tím by spousta vyučujících od základních po vysoké školy i IT odborníků nesouhlasila. Využití internetu je ve vzdělávání spíš na počátku. Pokud se mohu s učitelkou například v Austrálii bavit o inovacích ve vzdělávání přes Skype, je přece možné zaobírat se s žákem - studentem i určitým učivem - kdekoli je přístup k internetu.
Když se vzděláváním přes internet nezabývají některé střední školy, proč by se této věci nemohla ujmout škola, která se osvědčila a má zkušenosti? Přístup Rady Zlínského kraje považuji v tomto případě za příkladný a hodný následování.
Tak snad aby Rada Zlínského kraje vyhlásila výběrové řízení na dodavatele serverů pro systém Moodle a může rovnou zrušit své školy. Ta úspora!
Pane Václavíku, zkuste občas sestoupit z vysokoškolských výšin.
Z toho, že někdo vyhlásí záměr ještě nelze nic usuzovat a už vůbec ne předem hodnotit. Počkejme si.
Myslím, že kolegyně Adamová vcelku věcně popsala konkrétní výhrady a problémy.
Minimálně fakt, že škola doposud nerealizovala ani denní středoškolskou výuku je přinejmenším velmi na pováženou.
Zcela soukromě bych si zaspekuloval, že půjde o projekt zastřešený nějakým politickým krytím.
Když se vzděláváním přes internet nezabývají některé střední školy, ...
Čistě teoreticky, nebylo by možné, že tak nečiní, poněvadž ví proč? :-)
Jen tak namátkou mne napadá, že dotace na žáka distančního vzdělávání se dost liší od dotace na žáka běžného denního vzdělávání.
Také nevím o tom, že by bylo možné učitele honorovat za nadstandardní objem práce související s přípravou elektronických materiálů jinak, nežli z projektových peněz. Tak proč by to měli dělat?
No a nakonec si jen obtížně představuji praktickou výuku realizovanou elektronicky. Třeba takový zedník, elektrikář, programátor CNC nebo kadeřnice se nejspíš pořád budou muset učit tím zastaralým způsobem.
Aspoň já bych si tedy do baráku zedníka, který umí stavět zdi jen v Minecraftu rozhodně nepustil.
Už před více než 50 léty se v řídce osídlené Austrálii distančně vyučovalo pomocí rádiové sítě. Dnes k tomu máme i internet. Kvalitní distanční studium je vždy náročnější pro učitele i žáky. Oproti prezenčnímu studiu je to vždy něco jako "lízat zmrzlinu přes sklo".
V některých případech, jako je třeba i ta potřeba kvalitně dálkově vzdělávat postižené děti, své odůvodnění má. Jde o to, aby to bylo kvalitní vzdělávání a ne nějaký švindlkurs. A to stojí velké úsilí i peníze. Pokud se k umožnění kvalitního dálkového SŠ studia pro postižené děti ve Zlínském kraji regulérně rozhodli, je to dost záslužná, zajímavá, náročná a drahá věc. Je, myslím, na místě jim držet palec.
J.Týř
z etického kodexu učitelé té školy
Pedagogický pracovník si je vědom toho, že neetické
chování je nepřijatelné nejen u něj samého, ale i u jeho
kolegů. S pedagogickou prací je neslučitelné takové jednání
ignorovat resp. tolerovat a nesnažit se o nápravu. Nedojdeli
k nápravě po kontaktování kolegy, informuje pedagogický
pracovník vedení školy.
v austrálii jsou průkopníci,vzpomínám si jak mně líčil jeden australan poč 80. jak to funguje v odlehlých oblastech,z farem si jezdí na poštu vyzvedávat videokazety s vyuk. programy a jednou za čtvrt roky přiletí vrtulníkem ěk. inspektor ,který je na té poště přezkouší
Pane Václavíku,
je podivuhodné, jak "nedokážete" pochopit příspěvek paní kolegyně Adamové a vytrháváte z něj formulaci bez ohledu na kontext. Přistoupím však na Vaši hru, a proto Vám objasním, že šaškárnou je zde myšleno využití moodle a) k šíření nekvalitních vzdělávacích materiálů, b) k šíření testů, které se žáci nadrilují a které pak dostanou při přezkušování.
A táži se, jestli opravdu považujete za příkladné a hodné následování, že handicapované žáky budou k maturitě připravovat učitelé ZŠ, kteří s vysokou mírou pravděpodobnosti nikdy na SŠ neučili a nemají zkušenosti s metodikou a s maturitní zkouškou (obzvláště s její společnou částí)? Pokud ano, pak by se na školách středních mohly otevírat distančni pobočky vysokých škol, ne?
Ad poste.restante 22:43
Pokud považujete za "sestoupení z vysokoškolských výšin" návštěvu nějaké zajímavé školy, kontakty s ní či získávání informací, tak se o to snažím. Inovace ve vzdělávání mě zajímají a jsem přesvědčen, že řada věcí se dá dělat jinak, než v duchu nějakých tradic (v tom jsme před pětadvaceti lety promarnili velkou příležitost).
V záležitosti školy v Březové a hodnocení jejího záměru bude asi lepší si počkat, jak se bude projekt vyvíjet. To je vlastně i odpověď pro pana Stanzela.
Pokud považujete za "sestoupení z vysokoškolských výšin "návštěvu nějaké zajímavé školy,
No právě. Zkuste navštívit nějakou naprosto obyčejnou, nezajímavou školu. :-)
Možná pak budete lépe chápat, proč nám "obyčejným učitelům z obyčejných škol" připadají občas Vaše komentáře mimo realitu.
Aby nedošlo k omylu. Využití LMS pro výuku považuji za něco přínosného a podnětného. Myslím, že tento prvek by měl být jedním z těch, které v budoucnu budou důležitou součástí výuky.
Mne vlastně spíš štve, že naše školství na podporu těchto technologií nedává téměř nic.
Jako obvykle se předpokládá, že se učitelé vše naučí ve svém volném čase a materiály vytvoří zadarmo jako součást svých pracovních povinností.
Někde mám ve složce certifikát, dokládající, že tyhle technologie používat umím. Právě proto ale vím, kolik práce dá vytvořit opravdu dobrý materiál, nebo rovnou celý kurz. A dost dobře si neumím představit, jak takový materiál má pro středoškoláky připravit někdo, kdo je reálně neučil. To je stejné, jako kdybych já vytvářel písanku pro první ročník základní školy.
V záležitosti školy v Březové a hodnocení jejího záměru bude asi lepší si počkat, jak se bude projekt vyvíjet.
Přesně to jsem napsal také.
Ovšem pokud nějaká akce startuje podivně, je logické, když u střízlivě uvažujících vyvolává spíše otázky a opatrnost, nežli nekritické nadšení.
Zkuste navštívit nějakou naprosto obyčejnou, nezajímavou školu.
Já si myslím, že každá škola je něčím zajímavá a školy se dokonce snaží, aby něčím zajímavé byly. S posouzením školy jako "obyčejné" mám problém - v čem je ta obyčejnost. Třeba: Děláme to pořád stejně, snažíme se to dělat dobře, žádné novoty nás nezajímají. Nebo: Jsme obyčejná škola a děláme všechno pro to, aby se u nás dobře dařilo žákům i učitelům. Atd.
Ale v příspěvku jde o střední vzdělávání s využitím internetu - u nás unikátní věc. Proč by studijní materiály nemohl připravovat někdo ze střední školy? S organizací individuálního vzdělávání mají v Březové mnohaleté bohaté zkušenosti. Tato škola je geograficky v ČR "na konci světa". Ale myšlením je už v jiném světě.
"Tato škola je geograficky v ČR "na konci světa". Ale myšlením je už v jiném světě." Doufejme, že se po zásahu ČŠI neocitne na onom světě...
každá škola je něčím zajímavá
To jistě, ale Vaše původní formulace zněla trochu jinak. :-)
Myslím, že nemá cenu toto téma dále rozvíjet. Víme toho příliš málo a většina úvah jsou spíše spekulace.
Počkejme si tedy na podložené informace a reálné výsledky.
Může jít o skvělý experiment, který prověří a ukáže nové směry, a stejně tak se vše může změnit jen v pouhou nafouklou bublinu.
Co o škole v Březové vím, tak toto není žádná huráakce. V každém případě stojí za prohlédnutí webové stránky školy. A Česká televize o zřízení lycea informovala.
Okomentovat