Poslanci ve školském výboru projednávají návrh kariérního řádu a navrhují i další novinky. Poslankyně Anna Putnová například navrhuje, aby měli učitelé po 15 letech praxe možnost dostat půlroční volno k dalšímu vzdělávání, studiu, nebo výjezdu do zahraničí, kde by načerpali další zkušenosti. Po tu dobu by dostávali základní plat. Odsouhlasit by to musel ředitel školy, aby se nestalo, že mu odejde více lidí najednou. Informuje o tom server Aktuálně.cz.
Anna Putnová (psp.cz) |
Celý text naleznete zde
18 komentářů:
Za chvíli dostanu 1 rok prázdnin.
Půl roku je blbost. Asi chtěla říci jeden školní rok, tedy 10 měsíců? Ne?
Nemluvme o tom, jestli půl nebo rok. Je zajímavé, že s tím nepřišly odbory už dávno. Za rozumné bych měl i povinné lázně co pět let a povinnost zaměstnavatele platit učitelům důchodové připojištění. Jenže to jsou "bláznivé" nápady stárnoucího kantora. Tohle by přece odborářům nestálo za snahu.
Rok volna běžný určitě v Polsku, Itálii, tuším i Německu, dlouho už na to poukazuji, kde se dá. Lázně jsou de facto neprůchozí. V lékařském posudku máte ze zdravotních rizik pravděpodobně pouze psychickou zátěž v kategorii I.
to 6. B: "Povinnost zaměstnavatele platit učitelům důchodové připojištění." A k čemu máte FKSP? Co z něj čerpáte? Penzijko je snad první věc, kterou všichni chtějí. Spravedlivé ke všem, vzhledem k tomu, jak je FKSP nespravedlivé.
Až po patnácti letech? Spíš po deseti nebo po osmi (letech), aby to mělo nějaký význam a výsledek.
Pokud někdo vydrží ve školství 15 a více let, pak potřebuje spíše péči psychiatra a ne půl roku volna. :-)
Jinak je také dobré připomenout, že sílu odborům pro vyjednávání třeba o využití FKSP dává síla a odhodlání jejich členů.
Kolik procent učitelů je organizováno v odborech?
Jo jo, z opozičních lavic vždy zaznívají různé návrhy. Když jsme ale u moci, tak je to jinak.
Učitelům by i proti vyhoření ale nejvíce pomohlo lepší finanční ohodnocení. Možná to mnohým připadá divné, ale já jsem o tom přesvědčen.
Na jednání Výboru pro vědu,vzdělávání,kulturu,mládež a tělovýchovu bylo zahájeno projednávání novely zákona o pedagogických pracovnících, která zavádí kariérní řád. Jedním z návrhů je zavedení sabatiklu (tvůrčího volna) pro učitele. Jednání bude pokračovat v únoru.
napsala dnes na Twitteru o jednání sněmovního výboru paní ministryně školství.
Doufám, že už mnoho let koncepčně, platově a dotačně sužovaní učitelé alespoň tuto náplast na otevřené rány dostanou.
Rok a každých sedm let.
Učitelů, kteří pobíhají po našich školách 15 a více let, jsou dvě třetiny. Tak si zkouším představit, jak se to bude realizovat. Je to vůbec možné bez toho, aby naše školství zkolabovalo?
Jediná cesta je, aby to platilo až pro ty, kteří do školství nastoupí po schválení zákona. A teď si představte, že jste absolvent, který by měl nastoupit do školství s tím, že tam dva roky z Vás budou dělat blbečka v 11. platové třídě, čímž se jen umocní už i tak mizerný plat. Bude skutečnost, že po 15 letech si dáte šábes motivující? Nebo raději nastoupíte někde, kde dostanete plat vyšší?
Ať raději učitelům pořádně přidají, místo vymýšlení blbin.
Dobrý nápad, ale umíte si představit někdo, co by to způsobilo. Představte si, že by z každé školy na rok vypadl z rozvrhu jeden jediný učitel. Znamenalo by okamžitou potřebu několika desítek tisíc učitelů, kteří by museli nastoupit na "roční zástup". Ve sborovnách by to začalo vřít, protože to roční volno by naráz chtěli všichni. Ale škola by si mohla dovolit uvolnit pouze jednoho, a to s rizikem, že prostě nebude na škole daný předmět kdo vyučovat, neboť tolik volných učitelů není (natož jen na dobu určitou). Ve škole, kde je třeba 15 učitelů s praxí delší 15 let by se na toho desátého dostalo za patnáct let...
Co třeba kouknout jak to delaj jinde?
No, řekl bych že Putnová se inspirovala nějakou z diskuzí tady na ČŠ nebo poblíž. Takže spíš než dobrý nápad je to dobrý obšlah... A laciný populismus.
Co se týče těch kalamit při startu, staří fosilové kontaminovaní frontální výukou a bazírující na znalostech by samozřejmě měli být vyloučeni... Dost na tom, že se nespravedlivě dostanou automaticky do druhého stupně. Bazinga...
---
Jako fandu do sociálního inženýrství by mne zajímalo, jak to bude fungovat v systému asi 5000 zřizovatelů škol? Kdo bude platit učitele, který odučil třeba 5+2+4+4 roky na různých školách ve 4 různých obcích?
A jestli možnost něčeho podle vůle ředitele je něco, co má smysl cpát do zákona... Kolika učitel po 15 letech by se to týkalo? Třetiny? Čtvrtiny? Všech?
Zajímavá bude situace kantora, který po 14 letech ztratí práci. On ho některý ředitel zaměstná, když by ho tam měl jen na rok a pak by mu musel dát volno a musel by shánět místo něho zástup?
To, co tu řešíte, ať vyřeší ti moudřejší (nechte to koňovi!).
Pracuji už 33. rok, a tak si chci okamžitě vybrat celý rok placeného volna. Klidně, ať za mě přijmou novou sílu. Já pak už učit nebudu. Půjdu na 11 měsíců na ÚP a pak pár let vydržím po nějakých brigádách, třeba v supermarketu, až do důchodu.
Nechci se už handrkovat o plat ve školství ani o žádný ne/kariérní řád, inkluzi ap.
Poslání ve školství je čím dál tím více k pos.ání. Asi tak nějak. Ráda to přenechám mladým, krásným a zdravým.
Víte, co je podle mě nejhorší? Pořád někdo něco navrhuje, pořád se něco "zlepšuje", "hlásá"... Normální učitel je pak odpovědný za všechno? Musím pořád pročítat nesmyslné papíry o inkluzi, vzdělávání, projekty a podklady k nim, hodnotící PLPP, IVP, změny RVP, ... Tak rád bych učil a připravoval se na své laboratorky...
A to jsem nezmínil MAS a MAP, formativní hodnocení.... a další a další a další...
Půlroční volno a k tomu.... stostránková metodika pro učitele, ředitele a zřizovatele. Nezapomeňte, že žijeme v Kakánii.
Okomentovat