Poslanecká sněmovna dnes schválila novelu školského zákona, která mění financování regionálního školství. Systém financování podle počtu žáků nahradí nový systém, který bude garantovat financování skutečného rozsahu vzdělávání. „Je to pro nás historický okamžik, protože dlouhou dobu se po změnách financování škol volá. Tyto změny znamenají spravedlivější, férovější financování škol,“ řekla ministryně školství Kateřina Valachová.
Kateřina Valachová (twitter.com) |
V současnosti jsou školám a školním družinám zřizovaným obcemi a kraji rozdělovány peníze normativním způsobem ze státního rozpočtu. Tento systém však nepostihuje specifika jednotlivých regionů a mezi kraji jsou velké rozdíly ve výši finanční podpory na vzdělávání ve stejném typu škol. Nejzásadnější změnou, kterou návrh přináší, je změna financování pedagogické práce mateřských škol, základních škol, středních škol, konzervatoří a školních družin, u nichž bude stanoven prováděcími předpisy maximální rozsah přímé pedagogické činnosti hrazený ze státního rozpočtu.
Stanovené maximum bude vyjadřovat stav umožňující poskytování vzdělávání v potřebné kvalitě a bude jasně a jednoznačně odvozeno u mateřských škol a školních družin od počtu jejich tříd, respektive oddělení a u základních a středních škol od počtů žáků ve třídě. Stanovená maxima budou respektovat i optimální potřebu souběžného působení dvou učitelek ve třídách mateřských škol, například potřebu pohybových aktivit dětí ve školních družinách a u základních a středních škol pak potřeby spojené s výukou jazyků, ICT i některých dalších, zejména odborných předmětů.
Rozpis rozpočtu bude tedy nově pro výše uvedené školy a školní družiny provádět přímo MŠMT, nikoliv krajské úřady prostřednictvím krajských normativů. Při rozdělování peněz se díky tomu zohlední rozdílná velikostní a oborová struktura škol v krajích, finanční náročnost podpůrných opatření a rozdílná platová úroveň pedagogů v jednotlivých školách. Novela tak umožní spravedlivé ohodnocení učitelů a školy dostanou peníze podle skutečného rozsahu poskytovaného vzdělávání. Tyto změny ve způsobu financování by měly začít platit od 1. 1. 2019. Stávající systém financování prostřednictvím normativů na žáka zůstane zachován pro financování soukromých a církevních škol.
Novela chce také posílit práva pedagogů a zlepšit jejich pracovní podmínky. Zavádí proto kategorii zvlášť závažných porušení, například slovních a fyzických útoků na pracovníky školy. Takové projevy by se nově povinně trestaly vyloučením žáka ze školy. Posílí se také oznamovací povinnost ředitelů ve vztahu k orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Součástí novely je také úprava podmínek pro skládání zkoušky z českého jazyka pro studenty, kteří získali vzdělání mimo ČR.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
6 komentářů:
No to jsem na ten zázrak zvědavá, ale mám obavy, že zázraky se nedějí, obzvláště ve školství ne.
Tak jestli to bude vypadat stejně, jako ty předešlé věci (inkluze a kariérní řád), tak Pán Bůh s námi a naším školstvím.
Zatím tomu stále nerozumím, ale nenašel jsem v tom z hlediska financování úplné ZŠ výhodnější variantu, než byla ta podle počtu žáků. Ale snad se aspoň tentokrát pletu.
Záměr je dobrý, proti tomu, co se v článku píše nelze nic namítnout. Jenomže problém bývá v těch "nižších" předpisech. Souhlasím s tím, že bychom měli být přísnější na soukromé školy. Pidiškoly pro hrstku žáků založené rodiči bych nefinacoval vůbec stejně jako školy se stotisícovým školným. Ostaní podle jejich přínosu v regionu.
a to hlavní tajemství již někdo zná?: jaký bude koeficient na hodinu?
jaký bude rozdíl v sumě na třídu o 20 žácích dnes a zítra?
Pár let zpátky jsem četl v Mladé Frontě článek "České startupy: naučíme se pitchovat, networkingovat a hurá do světa"* nebo tak nějak... "To pitch" myslím v angličtině znamená něco jako jasně a stručně se vyjádřit, umět popsat srozumitelně podstatu. Já si to zapamatoval, protože u nás se podobné sloveso používá třeba pro nadávání na fotbale...
Tady z toho ptydepe nechápu - jako obvykle - skoro vůbec nic... Někdo na MŠMT by se mohl naučit trochu lépe pitchovat.
Co ví MŠMT o počtu, velikosti, struktuře, stavu budov... v celé ČR?
Není ta "změna financování" spíš změnou zřizovatelů?
---
Co mne mrzí, je souhlas UPS s tímto zatím ne úplně jasným a v řadě ohledů sporným návrhem...
Ale zase se mi líbí, že děcko, "které nedosáhne dostatečně kvalitních výsledků ve vzdělávání" budeme moci nově vykopnout ze systému.
*) http://technet.idnes.cz/ceske-startupy-0g2-/sw_internet.aspx?c=A120626_080455_sw_internet_pka
Okomentovat