Na dotaz České školy ministerstvo školství odmítlo, že by vyhlásilo připomínkové řízení k „Vyhlášce číslo 27/2016 Sbírky, o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných“. Informace o vyhlášení připomínkového řízení se před týdnem bez uvedení zdroje objevila na serveru Pedagogické.info a následně rezonovala v diskusi na České škole.
Česká škola zaslala ministerstvu následující dotazy.
2) Pokud ano, opravdu informovalo jen omezený okruh institucí? (Případně to udělal NÚV?)
3) Je-li tomu tak - proč ministerstvo (NÚV) neinformovalo ředitele škol a třeba i další potenciální respondenty...? Podle jakého klíče vybíralo, koho bude informovat?
4) Ministerstvo nemá zájem o širokou diskusi na toto téma?
5) Co si ministerstvo od připomínkového řízení slibuje?
Získali jsme tuto odpověď:
Národní ústav pro vzdělávání sdělil krajským metodikům pro školská poradenská zařízení v projektu KIPR (http://www.nuv.cz/projekty/kipr), že mohou zasílat případné podněty k úpravě vyhlášky, které se ukázaly z hlediska praxe jako problematické. Pracoviště obdržela i návod, co to je podnět. Nejedná se tedy o připomínky k vyhlášce. Cílem je získat případné podněty na úpravy, které vyplynuly z praxe školských poradenských zařízení.
Podstata odpovědi je snad jasná:
Nejde o plošné připomínkové řízení, nýbrž o shromažďování podnětů z určitého okruhu školských poradenských zařízení.
Ostatní věci už tak jasné nejsou:
Můžeme pominout podivnou konstrukci o „podnětech, které se ukázaly jako problematické“, ale těžko už pominout to, že na přímé otázky ministerstvo nic nesděluje a nedozvíme se tedy, proč oslovilo právě a pouze tento okruh institucí a co si od toho slibuje. Respektive, proč nechce připustit o Vyhlášce širší diskusi. Názory ředitelů škol a pedagogů ministerstvo nezajímají?
Poněkud komicky působí také bazírování na rozdílu mezi připomínkou a podnětem a vypracování návodu k tomu, jak rozumět kategorii „podnět“. Tady se už dostáváme k typicky úřednickému temnému jazyku oddělení vnějších vztahů.
3 komentářů:
Ano, je s podivem, že se ministerstvo příliš nezajímá, jak se nám inkluze se všemi důsledky rozjela. Byla spuštěna věc, která nebyla nijak odzkoušena a mnoho problémů bylo jasných již dopředu. Byla jsem svého času velkým odpůrcem sociálních sití. před dvěma roky jsem se nechala "svést" a jsem dnes ráda. je to médium, kde si člověk může nejen postěžovat, ale také dávat dohromady různé informace. Kdyby ministerstvo tušilo, co běhá v diskusích na FB!!! Jsem členem asi 4 diskusních skupin. Všechny jsou nějak spjaté se speciálním školstvím. A nepřejte si, kolik lidí tam zoufale loví nějaké informace. Většinou je to: prosím, netuší někdo, jak.....? Máte nějaké informace o.....? nevím jak....... A pod. Celý podzim jsme se babrali v mnoha tématech, dávali "hlavy dohromady", každý měl něco,. jenže se také vyskytovaly zcela protichůdné informace ze školení, které pořádala jedna instituce. Na školení, kde jsem byla v říjnu jsme také podobně tápali a zaslali jsme dotazy NUV. Já sama jsem žhavila telefony již od května. přesto je to jeden velký zmatek. S tím, že je potřeba nejdříve!!!! vyřešit poradenské. No tak to netuší, jaký chaos je na školách. Financování, žádné peníze, které údajně měly být, jak je vykazovat, když už jsou, jak předmět speciálně pedagogické péče, jaké je platové ohodnocení speciála ,asistenta, co s osobním asistentem. právě dnes jsem dostala připomínku k osobnímu asistentovi. Na FB jsou nejen učitelky, ale i rodiče. A nepřejte si to číst!
A ministerstvo je v klidu. Což je jasné. Oni neučí, nejsou v terénu, Z výšin svého trůnu nás mají za blbečky.
Připomínkové řízení k vyhlášce proběhlo před jejím schválením. Např. jenom Kraj Vysočina měl třicet závažných připomínek, se kterými se ministerstvo vypořádalo snadno a rychle, nevzalo je vůbec v potaz. Inkluze se tak rozběhla nepřipravená a už dopředu se vědělo, že celá řada věcí nebude a ani nemůže fungovat, ať už z důvodů finančních, personálních nebo organizačních. Teď se bude vše hasit za pochodu, a jestliže nyní PPP a školy nevědí, co a jak dělat, nebudou to, pokud se celá řada nařízení bude průběžně měnit, v budoucnu vědět dvojnásob. Celá ta naše inkluze se zvrtne v něco, o čem se říká, že je to sopka, která zavalila sama sebe.
Pane Komárku a paní Karvaiová, děkuji vám ty otázky a za relevantní popis situace kolem tzv. Společného vzdělávání, které podle názvu vyhlášky a proklamací MŠMT má být kvalitním Společným vzděláváním VŠECH dětí.
Máme tu myslím i v té odpovědi NÚV další důkaz, že, podle praxe MŠMT, podle převažujícího obsahu a podle způsobu připomínkování a ověřování účelnosti a efektivnosti vyhlášky, bylo to tzv. Společné vzdělávání ze strany MŠMT, Vlády a Parlamentu ČR docela stupidně zredukováno na finančně a organizačně ne dobře zajištěnou tzv. Inkluzi postižených dětí do podfinancovaných veřejných škol.
J.Týř
Okomentovat