Absolventi inženýrských oborů by měli mít studium vysoké školy zadarmo, absolventi těch "nepotřebných" by měli platit. Říká to místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk v rozhovoru se serverem iDnes. Jestli je to vizitka potenciálu českého exportu, pak je to hodně špatná zpráva. Pan Daněk by měl mluvit tak nanejvýš sám za sebe. Je tím, komu se ve vší slušnosti říká "fachidiot".
Miloš Čermák (FOTO: Petr Kadlec) |
Pan Daněk mluví za stát. Používá při tom plurál. "Když je platíme, měli by dělat to, co potřebujeme." Problém je v tom, že my nevíme, co potřebujeme. Stát to neví.
Stát nemá zajistit firmám odpovídající absolventy vysokých škol, jak si mylně myslí pan Daněk. Stát má mladým lidem garantovat pokud možno rovné podmínky pro vstup do života. Nikdo z nás neví, jestli je perspektivnějším oborem lingvistika, pivovarnictví nebo robotika. Co víme, je to, že byznys i státní správa potřebují mladé lidi s dobrým vzděláním a kritickým myšlením.
V tom je kouzlo vzdělání. Že vás neuzavírá do škatulek, jako pana Daňka, ale nechává vaši mysl otevřenou všem dalším možnostem a příslibům. Vzdělání nemá jasný a nezpochybnitelný byznysplán. A placeno z veřejných prostředků by žádný takový ani mít nemělo. Vzdělání není nic jiného než způsob, jak jinak a lépe vidět svět kolem nás.
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
Pan Daněk se dopustil zkratky a zamíchal do rozhovoru i zjevné nesmysly... Ale nějaké zdravé jádro - minimálně v tom upozornění na existující problém - se tam dalo najít. To jsem myslím napsal pod tu ukázku tady před 14 dny.
Ty reakce mi přijdou ještě víc mimo...
---
Z komentáře:
"My to nevíme. Nemůžeme říkat "navrhování jaderných turbín ano" a "egyptské vykopávky ne", případně naopak."
Od absolventa ČVUT, byť asi z kritickým myšlením, jsou ty "jaderné turbíny" celkem kouzelné...
Ano, vzdělání je placeno z veřejných prostředků.
"... jasný a nezpochybnitelný byznysplán" tam ale je: VŠ (ale i SŠ) vezmou takřka každého, kdo má zájem, platí se od kusu a o peníze jde přece až v první řadě! O vzdělání ale už tak jednoznačně nejde.
"Nikdo z nás neví, jestli je perspektivnějším oborem lingvistika, pivovarnictví nebo robotika." Ale já vím, že chybí lékaři, zdravotní sestry, kvalifikovaní učitelé, odborníci ve strojírenství, stavebnictví... A taky vím, že "některé tzv. studijní obory jen generují lidi do neziskovek, které parazitují na veřejných penězích".
Ještě teda, abych se pokusil najít nějaké jádro tady:
"Ale když někdo říká: "Strojárna by byla zadarmo, politologie třeba za 40 tisíc za semestr", tak si myslím, že je buď populistický blb, anebo to prostě nemá v hlavě srovnané."
Proč ne třeba "200 míst na strojárně zadarmo, 20 na politologii (protože takové je zhruba zastoupení pracovních pozic vyžadujících dané vzdělání) a zbytek holt za nějaké peníze..."?
---
Jinak myslel jsem, že Čermák není zrovna fanda Miloše Zemana... Proč ho napodobuje svým slovníkem?
"... jasný a nezpochybnitelný byznysplán" tam ale je: VŠ (ale i SŠ) vezmou takřka každého, kdo má zájem, platí se od kusu a o peníze jde přece až v první řadě! O vzdělání ale už tak jednoznačně nejde.
Souhlasím.
Čermák plamenně píše o významu vzdělání, aniž by bral na vědomí, jak to při nynější kvantitě v Česku vypadá s jeho kvalitou. V českých poměrech by klidně mohl být za experta.
Podivné obory existují. To je pravda. Viz např. když si státní správa (celníci, policisté, hasiči) potřebovali dodělat vysokou (kdo ví proč?), hlásili se a studovali na oborech, které nejsou o ničem. Několik let se plácali na vysoké, dělali, že studují a dnes jsou Bc. nebo i Mgr. Ale nejsou vlastně nic. Jen mají titul. Nenaučili se žádné specializaci. Přitom je mohli hnát na práva apod. Ne, to se vyráběly antiobory s názvem pedagogická studia ve státní správě apod. Vím o čem píšu, mám to v rodině.
Neexistují podivné obory, ale absolventy těchto "podivných oborů" není kde zaměstnat.
Možná, že by se pan Miloš Čermák, šéfredaktor IHNED.cz, mohl vyjadřovat poněkud umírněněji a zbytečně neurážet člověka s jiným rovněž opodstatněným názorem. Možná panu šéfredaktorovi chybí buď slušnost nebo trochu praxe v sebeovládání se, kterou by mohl získat třeba z diskuse na České škole. :)))
Stát poskytuje veřejné školství jako veřejnou službu a má povinnost nakládat se svěřenými penězi hospodárně - s péčí řádného hospodáře. Cílem není uspokojit poptávku maximálního počtu jednotlivců po vzdělání, ale zajistit poskytování pozitivních externalit, které tržně zajistit nelze. A jak jsem mnohokrát vysvětloval, trh ve veřejném vzdělávání nefunguje, protože vzdělání je závislé na vlasnostech poptávajícího a nelze u něj tudíž předpokládat dobrovolnou směnu řízenou pouze cenou. Pan Čermák se fundamentálně mýlí.
Okomentovat