Deníky a zpravodajské servery se věnují včera schválené novele školského zákona. Titulky znějí optimisticky. E15: Školská novela má výuku víc přiblížit praxi. Hospodářské noviny: Školy si polepší, slibuje ministryně. Lidové noviny: Kolik hodin učíš, tolik za to dostaneš. MF DNES: Konec honu na děti slibuje ministryně. Co konkrétněji média o novele píšou? Přinášíme podstatné teze.
E15
Se zaměstnavateli mají střední školy projednávat vzdělávací programy a zapojit je do tvorby koncepčních záměrů rozvoje školy. Střední školy mají podle novely také umožnit účast odborníka u profilové části maturity. Odborník z praxe se také povinně stane členem zkušební komise při závěrečných zkouškách na vyšších odborných školách. Dosud ho k absolutoriím školy mohly, ale nemusely přizvat.
Zaměstnavatelé si stěžují, že to, co se studenti učí, neodpovídá tomu, co by jako zaměstnanci později měli umět. V minulosti vznikl soubor doporučení pro zlepšení spolupráce škol s praxí zvaný Pospolu. Mezi jinými návrhy byla i úprava vzdělávacích programů na učňovských oborech tak, aby víc odpovídaly praxi. Zapojení odborníků z praxe do výuky podporuje ministerstvo školství také pomocí evropských fondů.
Hospodářské noviny
Od příštího roku by se třídy na středních školách v matematice mohly dělit na dvě skupiny tak, jak to dnes funguje u cizích jazyků, vysvětluje ministryně školství Kateřina Valachová výhody, jaké plynou pro děti z nového financování škol.
Od září 2018 školy dostanou peníze podle toho, kolik odučí hodin, nikoliv podle počtu žáků jako teď. „Tato reforma školám přinese předvídatelné, stabilní financování. Skončí tak nesmyslné udržování žáků na středních školách za každou cenu, přestože nedosahují dostatečných výsledků na to, aby školu dokončili,“ naráží Valachová na běžnou praxi nenaplněných středoškolských oborů.
V případě základních škol si mohou polepšit malotřídky a školy s malým počtem žáků. Dnes je obce musí často dotovat. „Některé si stěžovaly, že jim to sebere až třetinu rozpočtu,“ říká tisková mluvčí Svazu měst a obcí Štěpánka Filipová.
Změna financování škol prošla ve sněmovně ústavní většinou, souhlasily s ní všechny školské asociace, odbory i zástupce zřizovatelů, tedy kraje a Svaz měst a obcí.
Lidové noviny
„Jde o férovější financování vzdělávání. I když aktuálně demografická křivka počtu dětí klesá, tak dokážeme díky těmto změnám hustou síť malotřídních škol, jak mateřských, tak základních, udržet,“ uvedla Valachová.
Reformou podle ní stát zajistí kvalitní vzdělávání všech dětí v České republice. Ministryně ale záhy upozornila, že „kvalita bez peněz je chiméra“ a jen pouhé přísliby se podle ní už českým učitelům zajedly. Její resort odhaduje, že v roce 2018 vyjde reforma na zhruba 3,5 miliardy korun v nákladech.
„Tato reforma by bez peněz byla jenom poloviční reformou,“ sdělila doslova. Dostatek financí musí být navíc podle ní jistý i pro další roky, nejen pro ten první.
Podle odborníka na vzdělávání ze společnosti EDUin Tomáše Feřteka je ale zvláštní, že nový systém počítá se stejným způsobem financování pro základní a střední školy. „Jejich situace je dosti odlišná – u základních škol je důležité podporovat co nejvíce i malé školy v místě, u středních není dojíždění žáků tak velký problém,“ napsal LN Feřtek. Postrádá také jednoduchý manuál, jak na tom nově bude například základní škola se dvěma sty žáky a malotřídka s padesáti žáky.
MF DNES
Ministerstvo školství si od reformy financování regionálního školství slibuje, že ukončí hon na děti, ke kterému nutí školy slabší populační ročníky.
Půjde-li vše podle plánů ministryně školství Kateřiny Valachové, měly by už od roku 2018 školy od státu dostávat peníze ne „na hlavu“, ale podle toho, kolik je stojí, aby mohly vyučovat v takovém rozsahu a kvalitě, jak to vyžaduje jejich vzdělávací program.
„Zajistí to snížení počtu dětí ve třídách při zachování husté sítě škol, už nyní má řada škol zejména v menších obcích problém zaplatit dostatek učitelů, což by se do budoucna ještě zhoršilo,“ vysvětluje záměr reformy Valachová.
Novela prošla parlamentem s pohodlnou většinou, přestože má i své kritiky. K nejhlasitějším patří opoziční ODS a její expert na školství Václav Klaus mladší. „Je to další krok, který prospěje školám, které nejsou příliš kvalitní, které nejsou zaplněné, a otráví školy a ředitele a kantory, kteří se snaží učit na plné pecky,“ uvedl Klaus. .
5 komentářů:
Jaká bude realita?
Než se začnu rozplývat blahem - je někde srovnání nového znění se starým?
Četl a srovnal to některý z těch písařů, nebo jen přežvykují teze z PR oddělení MŠMT?
Srovnání nového se starým se na vzorku asi sta škol nedávno na netu někde objevilo, jenže bohužel si už nepamatuji kde. Pamatuji si ovšem, že celá řada škol si pohorší, a to až statisíce, a že celá řada škol si polepší, některé rovněž až o statisíce. Zřejmě záleží na tom, jaký měl kraj, do kterého škola patří, stanovený normativ pro daný typ a velikost školy oproti celostátnímu průměru.
V globále tak opravdu není nad čím jásat, a to ani v případě málotřídek, u kterých ministryně tvrdí, že si všechny polepší, není tomu tak (viz článek na pedagogickém infu). Myslím si, že při přechodu na nový způsob financování se všichni řádně zapotí. Navíc je prý tak složitý, že se v něm pořádně neorientují ani jeho tvůrci.
V každém případě se už dlouho hovoří v souvislosti s novým financováním o tom, že bude tlak na zrušení druhých stupňů úplných škol, které mají průměr pod 17 žáků na třídu.
A budou na to peníze? Pamatuju si, že 1 kolega měl ve svém povinně volitelném předmětu 5 žáků (sice se to nikde nepovídalo, ale já zadávala data do Bakalářů a nebyla jsem líná si to zpětně u těch dětí ověřit).
V naší základní škole poklesne průměrný plat učitelů o 3 000 měsíčně, u nepedagogů přibližně o 2 000. Budeme učit stejný počet žáků stejný počet hodin jako dnes.
Reforma financování se však naštěstí dá v budoucnu změnit stejně jako nesmyslný karierní řád. Co je však krok nevratný a navždy zůstane spojený s Kateřinou Valachovou, je zánik praktických škol. Od zrušení odvětvového řízení školství (sociální demokracií) dnes probíhá nejhlubší posun k devastaci veřejného školství. Jásat odmítám.
Okomentovat