"Pokud by totiž ministerstvo nenaslouchalo především nátlakovým skupinám a začalo připravovat celou inkluzi společně s učiteli, oni sami by byli nositeli informací vůči laické veřejnosti a aktivně by se podíleli na vytváření celospolečenského povědomí o přínosech inkluze," píše Laďka Ortová v článku pro Českou školu o Auditu vzdělávacího systému EDUin a "společném vzdělávání" jako prioritě.
Laďka Ortová (archiv autorky) |
Ve skupině oponentů a přispěvatelů byli: dva děkani pedagogických fakult, dva výzkumníci Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání, dva odborníci a konzultanti v oblasti vzdělávání, vedoucí jedné z kateder FSV UK, ředitel Centra dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, zakladatel laboratorní školy a festivalu vzdělávání a tři lidi z EDUin. Žádný učitel, nikdo z ministerstva, ředitelů škol, profesních asociací, rodičů, natož studentů. Samozřejmě, to by výsledný dokument pravděpodobně vypadal úplně jinak.
Audit (dále jen Zpráva) je nyní zveřejněn a EDUin „bude přinášet na svých stránkách tiskové zprávy o klíčových tématech, na která by se měla zaměřit pozornost.“ Neměla! Jde o témata, která jsou klíčová pro EDUin a pozornost by se třeba měla zaměřovat na úplně jiná témata. Podívejme se na jednu větu z tiskového prohlášení EDUin ke zveřejnění Zprávy: „Důsledná podpora společného vzdělávání je priorita číslo jedna.“
Chci konkrétní odpovědi na tyto otázky:
1. Čí je to priorita?
2. Proč je to priorita?
3. Kdo určil, že to bude priorita?
4. Pro koho to bude dobré?
5. Jak přijali tuto prioritu rodiče a odborná veřejnost?
6. Jak proběhne evaluace, resp. kdy a jak se určí, zda se priorita osvědčila, co komu přinesla a zda je účelné vidět v ní prioritu i nadále?
7. Pokud mluvíme o důsledné podpoře společného vzdělávání, proč se ve Zprávě bezpočtukrát vyskytují slova a spojení jako hendikepovaný žák, sociálně zanedbaný žák, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami atp. a ani jednou nejsou zmíněna víceletá gymnázia a jejich vliv na vzdělávací systém?
Prioritou tedy není stanovit společně a zcela konkrétně cíle vzdělávání (o jejichž absenci se Zpráva zmiňuje jako o jednom z rizik). Prioritou není proklamativně vyjádřená podpora všech žáků k dosažení takové úrovně vzdělání, která jim umožní obstát v samostatném životě. Třeba bychom si všeobecnou diskusí stanovili jako prioritu, aby co nejvíce dětí chodilo do školy rádo nebo abychom jim pomohli poznat sebe sama a uvědomit si svá nadání a touhy. Nebo abychom zvýšili jazykovou, počítačovou či finanční gramotnost. Nebo abychom zlepšili pozici našich univerzit a vysokých škol v mezinárodním žebříčku. Nebo... Diskutujme, navrhujme. Naproti tomu společné vzdělávání navržené EDUin není prioritou vzdělávání, je to pouze prostředek či způsob vzdělávání, rozhodně ani ne jeden z cílů vzdělávání.
Od včerejšího zveřejnění už tuto tiskovou zprávu včetně výše citované věty převzalo nejméně 8 informačních serverů. Priorita společného vzdělávání si tedy žije svým životem, začala „účinná a otevřená kampaň“. Auditoři totiž v jednom z doporučení píší: „Je nutné vést účinnou a otevřenou kampaň vůči veřejnosti, jejíž postoj je ovlivněn mediálním spadem a účelovými kampaněmi krajně neseriózních médií (Blesk, Parlamentní listy).“ Autoři Zprávy tedy předpokládají, že veřejnost získává své informace pouze z neseriózních médií a mediálního spadu (co to je?). Proto musí přijít EDUin a veřejnosti vysvětlit, co si má o společném vzdělávání myslet a že jediným zdrojem relevantních informací je EDUin, popř. seriózní média, píší-li proinkluzivně. Účinná a otevřená (ať už to znamená cokoliv) kampaň je zjevně ta, která adoruje společné vzdělávání.
Škoda, že se ve Zprávě neobjevily tyto náměty:
1. Vyjádřit srozumitelně a konkrétně očekávané výstupy inkluze včetně časového horizontu.
2. Argumentaci zastánců inkluze podpořit tvrdými daty.
3. Připustit platnost názorů a zkušeností učitelů a dalších pedagogických pracovníků a vyvodit z ní závěry.
4. Rozebrat detailně argumenty názorových oponentů a domluvit se s nimi na optimálním postupu.
5. Připravit variantní plán pro školy, které nemají podmínky pro smysluplnou inkluzi – nedostatek kvalifikovaných speciálních pedagogů, nedostatek kvalifikovaných asistentů, nedostatek speciálních pomůcek, nedostatek finančních prostředků, příliš naplněné třídy.
6. Auditovat „výkaznictví“ ve školách s cílem zásadním způsobem snížit administrativu a energii učitelů přenést na přímou pedagogickou práci.
7. Vést férovou osvětu vůči odborné veřejnosti s cílem dostat pedagogy na svou stranu, anebo přeformulovat záměr společného vzdělávání.
Pokud by totiž ministerstvo nenaslouchalo především nátlakovým skupinám a začalo připravovat celou inkluzi společně s učiteli, oni sami by byli nositeli informací vůči laické veřejnosti a aktivně by se podíleli na vytváření celospolečenského povědomí o přínosech inkluze. Anebo by si naopak MŠMT nechalo objasnit přínosy vzdělávání v oddělených skupinách a hledalo společně s učiteli a rodiči nejlepší možný model vzdělávání tak, aby si v něm každé dítě našlo v klidu své místo, aneb každému, co jeho je. Ministerstvo by si mohlo ušetřit vyčerpávající spanilé jízdy vysvětlující výhody společného vzdělávání nespokojené pedagogické obci v jednotlivých krajích. A EDUin, nebo kdo to vlastně bude platit, by zas ušetřil spoustu času a peněz, které věnoval a ještě dále bude věnovat „účinné a otevřené kampani vůči veřejnosti“.
6 komentářů:
To se nedá nepochválit. Pěkný článek.
A jak víme, že kampaně EDUinu nejsou účelové? A jakým právem zrovna EDUin třídí média na seriózní a neseriózní?
Jak se říká - ta tedy sedla.
Skvěle!!!
Úplný souhlas.
Za me dobry
Okomentovat