„Podle mého názoru se podmínky pro výuku žáků s postižením spíš ztížily. Chybí nám jasné pokyny pro organizační řešení problémů, ohromně narostlo papírování,“ vypočítal ředitel 4. základní školy v Chebu Miroslav Kříž několik potíží, které jej momentálně v souvislosti s inkluzí trápí. Reportáž přináší MF DNES.
Ivana Tormová (plus.google.com) |
Podle pedagogů v kraji není problém v tom, že by učitelé nebo ředitelé neměli dostatek informací. Problém je, že se informace měnily z jednoho měsíce na druhý a systém na to nebyl připraven. „Mělo se to udělat obráceně. Prvotně měly vysoké školy připravit velké množství kvalitních pedagogických pracovníků, pak měla být připravena legislativa s finančním krytím, potom se měly na změny připravit školy a poradenská zařízení a pak mohly být do tohoto připraveného systému puštěny děti. Myslím si, že takto rychle spuštěné společné vzdělávání je tak trochu hazardem,“ doplnila Ivana Tormová.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Inkluze musela být takto rychle a nepřipraveně spuštěna kvůli čerpání fondů EU. Bez ní bychom peníze z nich na řadu věcí nemohli začít čerpat, protože jsme si do základních dokumentů, které schvalovala Evropská komise, vrazili hlavně právě inkluzi. Mám trošku obavy, že to byla chyba jako Brno a že se nám to za pár let škaredě vymstí. Ono totiž nikdy nebývá dobré, když jede vůz před koňama.
Hovořila jsem před chvílí s pracovnicí jedné PPP. Ano, peníze z EU jsme začali čerpat. Na takové srágoroviny, že z toho jde rozum stranou. Půjdou miliardy na placení funkcionářů, mentorů a oblbovátorů. Půjdou miliony na nádherné , na drahém papíře tištěné, hovadiny, které nikdo nebude číst a bude na ně padat prach. Na zaplacení speciálních pedagogů, asistentů, pomůcek a dalších podstatných věci - na to bude jen usmrknuto pár šprdlíků, aby se neřeklo.
Všichni jsou naštvaní - poradny, školy. jen ministerstvo a inkluzivistické vejžírkovské organizace typu ČOSIV a další, si mnou ruce.Zatímco se ohánějí těmi vyspělými zeměmi, kde inkluze proběhla (ale zcela opačně než zde),tady jde všechno do kytek. Dokud se ale bude čerpat, nesmíme to nechat být. Důkazem je připomínkování nepřipomínkování vyhlášky, kdy stát naprosto nezajímá, jak se vede těm dole. jde o to posílit neúměrnou měrou poradny, nabefelovat jim co mají dělat (říká se tomu standardizace) a mít je pod kontrolou,aby moc nepsaly podpůrná opatření, které by stály moc peněz. A ještě jim chtějí vecpat do kolektivů hlídače, prý metodiky. Metodiky čeho asi, že? Místo aby se posílila personálně neúnosná situace v oblasti dětských psychologů, školních speciálních pedagogů, pracovníků poradenských zařízení (stejné profese co dosud).
To, že se nám to šeredně vymstí, je jasné. Jenže jak všichni víme - politická odpovědnost tu nikdy nebyla a a asi ani nebude. Takže síru a hnus budou všichni dštít na školy, které k této situaci přišly jak slepí k houslím.
http://vary.idnes.cz/hendikep-obrna-jakub-beran-skola-zs-cheb-inkluze-skolstvi-pmk-/vary-zpravy.aspx?c=A160816_151405_vary-zpravy_pkz
Ano, peníze z EU jsme začali čerpat. Na takové srágoroviny, že z toho jde rozum stranou. Půjdou miliardy na placení funkcionářů, mentorů a oblbovátorů. Půjdou miliony na nádherné , na drahém papíře tištěné, hovadiny, které nikdo nebude číst a bude na ně padat prach. Na zaplacení speciálních pedagogů, asistentů, pomůcek a dalších podstatných věci - na to bude jen usmrknuto pár šprdlíků, aby se neřeklo.
Všichni jsou naštvaní - poradny, školy. jen ministerstvo a inkluzivistické vejžírkovské organizace typu ČOSIV a další, si mnou ruce.Zatímco se ohánějí těmi vyspělými zeměmi, kde inkluze proběhla (ale zcela opačně než zde),tady jde všechno do kytek. Dokud se ale bude čerpat, nesmíme to nechat být.
Souhlasím. Pan Komárek zatím nepíše, jakou odpověď dostal od MŠMT a NÚV ve věci pokoutního způsobu připomínkování inkluzivní vyhlášky. Dostal nebo nedostal tu odpověď? Pokud ji dostane, zveřejní ji?
Pane Týři:http://www.ceskaskola.cz/2017/01/msmt-pripominkove-rizeni-k-vyhlasce.html
Podstata odpovědi je snad jasná:
Nejde o plošné připomínkové řízení, nýbrž o shromažďování podnětů z určitého okruhu školských poradenských zařízení.
Ostatní věci už tak jasné nejsou:
Můžeme pominout podivnou konstrukci o „podnětech, které se ukázaly jako problematické“, ale těžko už pominout to, že na přímé otázky ministerstvo nic nesděluje a nedozvíme se tedy, proč oslovilo právě a pouze tento okruh institucí a co si od toho slibuje. Respektive, proč nechce připustit o Vyhlášce širší diskusi. Názory ředitelů škol a pedagogů ministerstvo nezajímají?
Poněkud komicky působí také bazírování na rozdílu mezi připomínkou a podnětem a vypracování návodu k tomu, jak rozumět kategorii „podnět“. Tady se už dostáváme k typicky úřednickému temnému jazyku oddělení vnějších vztahů. - Aha, viz ten odkaz od paní Karvaiové.
Pane Komárku a paní Karvaiová, děkuji vám ty otázky a za relevantní popis situace kolem tzv. Společného vzdělávání, které podle názvu vyhlášky, proklamací MŠMT má být kvalitním Společným vzděláváním VŠECH dětí. Podle praxe MŠMT, podle převažujícího obsahu a způsobu ověřování vyhlášky i podle odpovědi NÚV bylo ale stupidně zredukováno na finančně a organizačně ne dobře zajištěnou tzv. Inkluzi postižených dětí do podfinancovaných škol. Souhlasím tedy také s paní Tormovou, že "Takto rychle spuštěné společné vzdělávání je hazardem", a to s dalším osudem celého českého školství. J.Týř
Okomentovat