Základní školy chybí v místech, kde developeři postavili bytové komplexy bez občanské vybavenosti. Radní pro školství Irena Ropková by byla ráda, kdyby byla v zákoně ukotvena jejich povinnost stavět spolu s byty i školy a školky. Zařízení pro nejmenší chybí v celé metropoli. Pokud mají být městské části jako zřizovatelé školek schopny v roce 2020 umístit i dvouleté děti, budou muset navýšit místa o 15 tisíc. Na pokrytí všech aktuálních investičních akcí v pražském školství by bylo podle Ropkové potřeba zhruba osm miliard korun. Rozhovor s Ropkovou přináší server Euro.cz.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Pokud budou mít rodiče od roku 2020 nárok na místo ve školce pro tříleté a starší děti, bude dost míst?
Irena Ropková (praha.eu) |
Měli by podle Vás developeři přispívat na výstavbu mateřských či základních škol v místech, kde staví bytové komplexy? Má město nějaké páky jak stavitelé k tomu motivovat?
Určitě by měla existovat povinnost zabezpečit k bytové výstavbě i určitou úroveň občanské vybavenosti, a to zejména v oblasti školství. Z vlastní zkušenosti zastupitelky v Praze 3 vím, že tato povinnost developera může vzniknout i bez zákonného zakotvení prostou smluvní úpravou mezi městskou částí a developerem, vyžaduje to však složitá jednání a vhodné načasování. Ocenila bych proto, kdyby tato povinnost byla developerům uložena plošně zákonem. Školský zákon v současné úpravě nechává tuto povinnost zcela na samosprávách. Především okrajové a malé městské části se tak dostávají do velmi těžko řešitelných situací.
V úrovni kvality a sociální diferenciací je v Praze velký rozdíl mezi jednotlivými základními školami, mezi nimi a víceletými gymnázii a i mezi gymnázii navzájem. To konstatuje Strategický plán Prahy. Jak to vidíte vy?
S tímto tvrzením nesouhlasím. Samozřejmě je pražské školství specifické například co do vyššího počtu víceletých gymnázii, avšak toto specifikum reflektuje zvláštní skladbu obyvatel v porovnání s jinými kraji. Čítáme daleko vyšší koncentraci vysokých škol, škol soukromých a alternativních. Nemyslím si však, že z obecného hlediska lze říct, že je pražské školství zatíženo silnou sociální diferenciací. Žádná škola si nemůže vybírat žáky podle sociálního statusu rodiny, ale podle transparentních kritérií, která jsou přezkoumatelná.
Jistě, existují školy, které mají jaksi lepší pověst a jsou tudíž o něco žádanější, ale stále se jedná o základní školy se stanovenou spádovou oblastí a všechny děti z tohoto obvodu musejí být ke vzdělávání přijaty.
Celý rozhovor naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat