Od září školy získaly téměř 3000 nových asistentů pro děti se zdravotním či sociálním znevýhodněním a postižením. Ještě ve školním roce 2014/15 zaměstnávaly školy celkem 8873 asistentů, o rok později 10 382, od září už jich měly 13 299. Školy měly nárok na asistenta i před loňským 1. zářím, od kdy začala novela školského zákona platit, nicméně peníze na jejich zaplacení nebyly vůbec jisté. Krajské úřady, které financování asistentů schvalují, nebyly zavázány peníze na žádost školy posílat. Informuje deník Právo.
Po rozsáhlé veřejné debatě o inkluzi, intervencích ministerstva školství i navýšení prostředků na platy začalo asistentů přibývat. Nová pravidla přesně určují, jaký úvazek má asistent dostat. Je také jasně stanoven plat asistenta, který při plném úvazku přesahuje 20 tisíc korun. Plný úvazek však jistý není.
Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Právo
9 komentářů:
Ten nárůst počtu asistentů je sice pěkný. Ale zajímalo by mne, jak by to vypadalo po přepočtu na celé úvazky.
„Některé školy dříve vyplňovaly žádosti a nikoho nedostaly."
To je jasné, že nedostaly. Ředitelé si je museli sehnat sami.
"Jiné zase dostaly jen část asistentů, takže to musely tlačit ze svého rozpočtu."
Tohle fakt řekl ředitel PPP? Tak to už se nedivím těm zprávám, které z PPP dostáváme.
Po rozsáhlé veřejné debatě o inkluzi, intervencích ministerstva školství i navýšení prostředků na platy začalo asistentů přibývat. Nová pravidla přesně určují, jaký úvazek má asistent dostat. Je také jasně stanoven plat asistenta, který při plném úvazku přesahuje 20 tisíc korun. Plný úvazek však jistý není.
Úvazky 0.25, 0.5, 0.75. Takže, paní družinářko, přiberete si k svému zkrácenému úvazku dopolední práci? Jinak oslovím paní uklízečku, ta má maturitu, bude ráda.
Plat asistenta je stanoven? To už ředitel nerozhoduje o zařazení do platové třídy? Aby měl AP přes 20.000,-, musel bych učitele/ku v důchodu zařadit do osmičky. Což neudělám, taková náplň práce tam není. Také bych tím degradoval práci vychovatelky, která má na starosti 30 dětí.
Není to poprvé, co mám ten pocit, ale tento titulek je ukázkovým příkladem - to je opravdu jak z padesátých...
Tak blbou propagandu vypouští ministerstvo? Nebo to je produkt našich nezávislých žurnálistů?
Omílejme: Sláva vlasti, výletu, nezmokli jsme, už jsme tu!
Tak ono za ty inkluzívně proprojektované desítky, stamilióny či možná miliardy korun českých přibylo do škol už taky cca 3 (max. 5) tisíce z valné části mizerně kvalifikovaných i placených asistentů učitele? Je to hodně nebo málo? Komu a čemu ti asistenti dnes především slouží? Jaké jsou parametry toho dnešního asistování učitelům?
Podívejme se na to z praktického hlediska:
Kolik je v Česku základních a středních škol, kolik je v nich tříd a kolik a jakých asistentů připadá na jednu třídu? Komu a čemu ti asistenti slouží?
Dejme tomu, že základních a středních škol je jen cca 6 tisíc. Dejme tomu, že při 10 třídách je asi 60 tisíc školních tříd celkem. Dejme tomu, že asistentů je už 15 tisíc. 15 tisíc asistentů děleno 60 tisíci třídami = 0,25 mizerně placeného všelijak posháněného asistenta na jednu školní třídu.
Průmérně tedy jen cca jedna čtvrtina tříd s cca 25 žáky má jednoho asistenta pedagoga určeného zpravidla jen pro jednoho tzv. hendikepovaného žáka! Asistenti pomáhající učitelům v péči o průměrné a nadané žáky, nebo třeba jen s dozory a stále vétší administrativou, což by prospělo VŠEM žákům a učitelům, se tuším nevyskytují prakticky vůbec.
Omílání dílčího problému asistentů pedagoga systémové problémy českého školství nevyřeší
Za posledních cca 15 let dostali mizerně placení učitelé ideologicko demagogicky pojatou (odborně pochybnou,ideotickou) administrativní nakládačku ve zpackané RVP/ŠVPčkovské kurikulární reformě, pak v tzv. v inkluzi a teď se rýsuje další ve formě tzv, Kariérního/Kariéristického (ne)řádu, Aniž by se ostudně nízké učitelské platy významněji zvětšily. Za situace, kdy české školství je hrubě rozpočtově podfinancované a podivně koncipované a řízené. Za situace, kdy se vzdělávací EU dotace nevayužívají dost účelně a efektivně. Za situace, kdy mnozí kvalifikovaní učitelé ze škol odcházejí a dnes už hrubě (možná až diskriminačně) zfeminizované učitelské sbory stárnou. Za situace, kdy kvalita vzdělávání ve veřejných školách je v úpadku a zvětšuje se počet soukromých škol.
Omílejme: Sláva vlasti, výletu, nezmokli jsme, už (anebo ještě?) jsme tu?
Omílaní dílčich témat výše popsané základní (systémové) problémy veřejného školství v ČR, spočívající v jeho postupné (de?)socializaci doprovázené slábnutím jeho základní, tj. vzdělávací funkce a jeho postupnou privatizací, nevyřeší.
Nekritické omílání dílčích pochybně přínosných nebo nepříliš významných vécí v českém školství považuji za projev jakési sofisticko demagogické propagandy zamlouvajíci jeho hlavní problémy.
J.Týř
Prosím ,prosím, mohl by mi tu někdo vysvětlit, asi ten, kdo už asistenta ve třídě má, k čemu je dobrý pro postiženého žáka? Třeba pro středně sluchově postiženého nebo lehce mentálně retardovaného? Mě to pořád není jasné? Jak může tandem nekvalifikovaný učitel + asistent něco udělat s postiženým. Jsem blbá já nebo ten ,kdo tu kravinu vymyslel?
Paní Karvaiová: b) je správně. Ale my s tím nic nenaděláme :(
to Jana Karvaiová: Kolegyně (2.třída) má asistenta k LMR a dala k němu i dítko s dysfázií. Výsledek vidí v tom, že děti nemusí dodělávat práci doma, s asistentem to stihnou. To dítě s LMD sice stále neumí číst, ale to neumí ani jeho rodiče, takže čtoucí asistentka je lepší řešení.
Ano, všichni víme, že na ZvŠ by mělo lepší podmínky se něco naučit. :(
Paní Veroniko, tohle je zajímavá kazuistika. Jaké má dítě s LMD problémy se čtením?
Paní Veroniko.
To, že rodiče číst neumí nemá nic společného s tím, že to neumí to dítě. Takém měla dítě z pologramotné rodiny.Přesto se dítě číst naučilo. Tempem praktické školy, tedy - ve třetí třídě již četlo všechna písmena a psalo. Ve druhé třídě by již mělo umět číst tak půl abecedy a psát slova i dle diktátu. naše děti to umí.(naše= z praktické)
Na praktické škole jsem úkoly skoro nedávala. právě proto, že mnoho dětí bylo ze sociálně slabého prostředí. Přesto se vše stihlo. Bez asistenta. S 10 takovými ve třídě.Protože se těm dětem musíte věnovat pořád.Navíc, bez asistenta se děti u nás učí velké samostatnosti, potřebě pracovat chvíli i bez dohledu a věřte, jde to.
Okomentovat