Výuka metodou CLIL (Content and Language Integrated Learning) neboli způsob, kdy se žáci během vyučovací hodiny učí současně obsahu daného předmětu a cizímu jazyku, je stále diskutovanějším tématem. Je výuka metodou CLIL v popředí zájmu škol? Vidí v ní učitelé potenciál, nebo se přiklánějí spíše k názoru, že je obtížná, časově náročná a spíše než očekávané výsledky přináší komplikace? V jakých předmětech se metoda CLIL nejčastěji využívá? Podobné otázky jsme položili učitelům základních škol, kteří CLIL ve výuce již vyzkoušeli.
Dotazník vyplnilo 35 učitelů z 21 základních škol působících ve 4 krajích (Středočeský, Jihočeský, Liberecký a Vysočina). Třicet respondentů (86 %) uvedlo, že CLIL v různé podobě a intenzitě do výuky dále průběžně zařazují a zpracované materiály využívají. Nyní se podívejme na jednotlivé odpovědi podrobněji.
43 % respondentů používalo CLILové materiály v hodinách odborných předmětů, a 20 % odpovědí potvrdilo používání materiálů v hodinách cizího jazyka. 37 % učitelů odpovědělo, že se snaží CLILové materiály využívat jak při výuce jazyka, tak i při výuce odborného předmětu.
Pokud jde o četnost zařazování prvků CLIL, většina učitelů (70 %) uvedla, že CLIL do výuky zařazuje 1x měsíčně, 23 % učitelů pracuje metodou CLIL se žáky 1x týdně. Dva z respondentů uvedli, že CLILové aktivity zařazují více než 2x týdně (v tomto případě se jednalo o školu Montessori). Nejčastějším důvodem nepříliš intenzivního zařazovaní CLILu je zejména obava učitelů, že nestihnou probrat další témata určená ŠVP, ale třeba i problémy při stanovení kritérií pro hodnocení výsledků žáků v CLILových aktivitách.
Učitelé, kteří v dotazníku odpověděli, že CLIL už nadále při výuce nevyužívají, uváděli jako důvod nedostatečnou podporu vedení školy nebo změnu předmětu, který učili a pro který měli v rámci pilotáže k dispozici učební materiály a mentorskou podporu zdarma. Dalším z důvodů byla například také změna ve složení žáků dané školy, kdy roste počet žáků-cizinců a prioritou se stává výuka češtiny jako druhého jazyka.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Jestli metoda CLIL, tak na střední škole. Na běžné základce nemá co dělat, protože dobré tři čtvrtiny dětí mají problém pochopit informace, jevy a souvislosti v mateřském jazyce. Ona ta znalost cizího jazyka také není všechno. Vždy žákům říkám, že pokud se budou chtít v budoucnu uplatnit, budou muset napřed umět něco jiného a až pak budou potřebovat cizí jazyk. Čistě cizím jazykem se bude živit málokdo.
Okomentovat