Přesně za tři měsíce usednou desítky tisíc žáků do lavic a objeví se před nimi stejný test. Letos musí každý uchazeč o studium na střední škole s maturitou povinně skládat jednotné přijímací zkoušky. Ty mají ukázat, kdo na „zkoušku z dospělosti“ má a kdo ne. Žáci se snaží připravit co nejlépe, a firmy nabízející doučování tak nyní zažívají boom. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
Odborníci na vzdělávání ale varují před rozdíly v kvalitě doučování. „Pokud stát zavede plošné testování, které má vliv na studijní a profesní kariéru, vytvoří velkou příležitost pro soukromé firmy, které ji využijí k obchodování s obavami rodičů,“ míní Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin s tím, že úroveň části kurzů je na pováženou. „Jakkoliv jsou (přijímací – pozn. red.) testy Cermatu po obsahové stránce problematické, testy předkládané některými agenturami jsou o několik pater horší,“ míní.
Pilotní ročníky centrálního testování z českého jazyka a matematiky už proběhly ve zhruba polovině středních škol. Loňské výsledky ale podle hodnotitelů nedopadly rozhodně dobře. „Testování někdy vykazují až absurdní neznalost matematických operací,“ řekl například Jiří Zíka, ředitel společnosti Cermat, která testy zajišťuje. Deváťáci dosáhli průměrné úspěšnosti z tohoto předmětu 39,4 % a páťáci 42,9 %.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
11 komentářů:
Já miluji, když se experti vždy ohánějí těmi "vyspělými státy". Tak vězte, že ve většině vyspělých států je placené doučování zcela běžné a tak jsme je konečně dohnali. Sláva nám.
Co jste čekali? Namísto kvalitnější výuky, více peněz z kapes rodičů do kapes vzdělávacích oportunistů, kteří zavětřili lukrativní byznys se strachem ze selhání. A to je jen začátek tohoto testovacího experimentu z dílny lidí, kteří nejsou schopni dohlédnout následky svých činů a pak se drbou na svých otáčecích židličkách za uchem a praví jejda. Stejných lidí, kteří protlačili zákon o kvalifikaci a pak jim došlo, že tak nějak není dostatek kvalifikovaných a učeníchtivých absolventů. Dítkám naložíme přijímačky a ti rodiče, kteří si to mohou dovolit zaplatí extra přípravu. Ti, kteří nemohou, budou odfiltrovaní. Tomu se v kotlince říká rovný přístup ke vzdělávání. Bravissimo.
Lidovky se probudily ze sna?
Vzdělávací byznys kvete dávno. Na čem vyrostl sciofert? Školy objíždí podivní besedníci a lektoři, mailovou schánku mám plnou nabídek na různé brožury a kurzy. Stejný obsah se prodává pod aktuálními hesly: co včera bylo kritické myšlení, dnes se prodává jako čtenářská gramotnost. Teď se byznys jen chytil další příležitosti.
rodiče za přípravu mohou zaplatit i desetitisíce.
Jak kteří. Rodiče, žijící z učitelského příjmu nejspíš ne.
No tak si mohou rodiče nějakého toho matikáře ze základky zaplatit pro své dítko na
doučování. Vyjde to levněji, nežli kurzy pochybné kvality.
Anebo by mohli dohlédnout na to, aby se jejich potomek učil jaksi průběžně a v případě potřeby používal konzultace svého vyučujícího. Ve škole je to zadarmo.
za předpokladu, že vyučující je vstřícný, konzultace nabízí a za předpokladu, že vyučující dovede věci vysvětlit a je trpělivý a důsledný a za předpokladu, že rodiče chápou význam vzdělání a za předpokladu, že mají čas se potomkovi věnovat a za předpokladu, že mají dostatečné znalosti ze školy, aby potomkovi mohli pomoci s dú a za předpokladu, že mají chuť se s potomkem hádat o čase pro hraní na tabletu a učení. Nechápeš? Nabízím doučko, skoro zadarmo.
"Byznys se strachem rodičů"
Tak mám pocit, že se tady někdo snaží cílevědomě manipulovat diskusi. Někomu nejsou po chuti přijímací zkoušky na střední školy a státní část maturitní zkoušky. Je vidět, že "experti na školství" zkouší diskreditaci státem řízeného školství ze všech stran.
za předpokladu, že mají chuť se s potomkem hádat o čase pro hraní na tabletu a učení
Tak já bych viděl spíš v tomhle problém. V tom zda někdo má vůbec chuť se věnovat svým dětem a přimět je k učení.
Rozhodně spíše než v tom, že někomu jeho sociální situace znemožní zaplatit si doučování.
Přijímačky jsou stavěny na znalosti, které každý žák může získat díky běžné výuce ve škole.
za předpokladu, že vyučující je vstřícný, konzultace nabízí
U nás na škole běžná a povinná součást nepřímé pedagogické činnosti.
U vás ne?
Každá škola si dolní mez přijetí nastaví podle svého.
I když se dítě nebude doučovat, jistě se najde gymnázium, které ho rádo přijme.
O čem se tedy bavíme?
Já tedy nevím, ale u nás na škole zatím mezi dětmi ani rodiči žádná panika nepropukla. Zatím pohoda, klídek, tabáček ....
A na maturitní obory se, jak už je několik let zvykem, hrnou i skoro propadlíci, aniž by hnuli prstem.
Pane Vaňku,
máte v zásadě pravdu, ale naštěstí si student může podat pouze dvě přihlášky, takže zrovna to gymnázium, které by ho vzalo, nemusí trefit. Čili naštěstí tam nějaký prvek výběru zůstává a studenty to snad donutí se přecejen trochu učit. Jen mám trochu obavu, aby se tím poněkud nevyprázdnila poptávka po elitních gymnáziích.
"Co jste čekali? Namísto kvalitnější výuky, více peněz z kapes rodičů do kapes vzdělávacích oportunistů, kteří zavětřili lukrativní byznys se strachem ze selhání."
A proč je o ten byznys takový zájem, tajný? Že by proto, že ti rodiče vědí, že znalosti a dovednosti jejich dětí jsou nedostatečné? Proč nebyl ten zájem takový již v loňském roce? Jo, já zepomněl, lidi nepotřebovali umět vyplňovat testy? Nepotřebovali třeba vědět, jaké i/y se píše ve slově "výlet" a nepotřebovali umět roznásobit závorku.
"A to je jen začátek tohoto testovacího experimentu z dílny lidí, kteří nejsou schopni dohlédnout následky svých činů a pak se drbou na svých otáčecích židličkách za uchem a praví jejda."
Doufejme, že je to jen začátek. Ještě by stát měl jasně říci, že když student neumí sčítat zlomky, tak na gymnáziu nemá co dělat.
"Stejných lidí, kteří protlačili zákon o kvalifikaci a pak jim došlo, že tak nějak není dostatek kvalifikovaných a učeníchtivých absolventů. Dítkám naložíme přijímačky a ti rodiče, kteří si to mohou dovolit zaplatí extra přípravu. Ti, kteří nemohou, budou odfiltrovaní. Tomu se v kotlince říká rovný přístup ke vzdělávání."
Rovný přístup ke vzdělávání neznamená všeobecný bezvýhradný přístup ke vzdělávání. Rovný přístup nebude, až budou všechny školy soukromé a bude se platit školné. Dovolávat se toho, že nerovnost pramení z toho, že někdo má na doučování a někdo ne, je blbost. Bělouna seženete ve veřejných knihovnách a určitě ho mají i ve školách a školních knihovnách. Když si dříve ředitelé přijímali do výběrových škol děti školních sponzorů, či lokálních politiků a vlivných podnikatelů, když učitelé dostávali příkazy od ředitelů, že ten a ten žák, nesmí propadnout, musí udělat reparát, apod., to tajného evidentně moc netrápilo. Že si bohatí rodiče zaplatí střední i vysokou soukromou školu pro své blbé a líné dítě, to také ten ultralevicový myšlenkový pelech nekritizuje a v auditu neřeší. To prioritou není a o omezení rovného přístupu ke vzdělání se nehovoří - záměrně. Ale jakmile se vytvoří systém, který tomuto zabraňuje, nebo to alespoň omezuje, tak naši milí ultralevičáci hned začnou kvičet a vymýlšet nevyžádané audity, doporučení a vydávat jiné propagační brožurky. A tajný vyskočí na pérku z krabičky a začne trousit perly ze své bohaté studnice pokladů víry svaté jediné. Je potřeba zajistit jednotnou startovní čáru, přecééé. Uděláme tabulku a do ní napíšeme všechny existující domnělé, či skutečné hendikepy od chybějících nožiček, až po debilitu. A ke každému hendikepu vytvoříme seznam podpůrných a vyrovnávacích služeb, pomůcek a nároků. Zřídíme ultralevicový úřad pro tvorbu, aktualizaci a propagaci tabulky, vypíšeme výběrové řízení na místo ředitele a jeho zástupce, vypíšeme granty a operační programy na výzkum tabulky a výpočet Bulharských a Čínských konstant, kterými se budou přenásobovat výkony jednotlivých osob podle vlastněných hendikepů. Když se do toho nacpe dost peněz, tak se snad hergot k tomu, aby všichni dopadli v těch přijímačkách stejně, dobereme, ne? To by v tom byl kapitalista, aby to nešlo!
Okomentovat