Pražské Gymnázium Na Zatlance od příštího školního roku otevře třídu, ve které studenti nebudou mít tolik klasických předmětů. Vyučovací hodina nepotrvá 45 minut, ale i 6 hodin.
„Ukazuje se, že klasická výuka na gymnáziích sice nese slušné ovoce, ale doba si vyžaduje jiné způsoby osvojování si vědomostí a dovedností,“ představila Lidovým novinám ředitelka gymnázia Jitka Kmentová projekt alternativní třídy.
Lukáš Šlehofer (youtube.com) |
Co se týká klasických předmětů, v rozvrhu budou mít studenti kromě matematiky cizí jazyky, češtinu a tělocvik. Výuka bude ale obecně probíhat v integrovaných tematických blocích. Jeden zahrne přírodní vědy, druhý se bude jmenovat Kultura a společnost. „Je přece nesmyslné probírat vesmír jednou v zeměpise, pak ve fyzice kvůli zákonu o pohybu těles a nakonec v chemii,“ dodává Šlehofer. Znalosti dětí učitelé prověří během zkouškového týdne zhruba po měsíci výuky.
Ministerstvo školství proti alternativním způsobům vzdělávání nic nemá ani na základním stupni. „Ale školy musí plnit rámcové vzdělávací programy základního vzdělávání, jeho cíle a výuka musí především směřovat k naplnění očekávaných výstupů rámcových vzdělávacích programů, které jsou povinné pro všechny,“ napsala LN mluvčí ministerstva Jarmila Balážová.
Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin
8 komentářů:
"Matematika bude relativně stejná"
Fuj to mi spadl kámen ze srdce. Ona je totiž stejná už tak od 17. století.
"Je přece nesmyslné probírat vesmír jednou v zeměpise, pak ve fyzice kvůli zákonu o pohybu těles a nakonec v chemii"
Ono to zas až tak nesmyslné není, v zeměpise se se vesmír probírá v podstatě popisným způsobem, ve fyzice z hlediska fyzikálních zákonů a v chemii je řeč o jeho chemickém složení, a je potřeba si uvědomit, že ve fyzice a v chemii je k pochopení učiva o vesmíru probrat nejprve k tomu potřebné předcházející učivo. Takže zas až tak, že jednoduše splácáme veškeré učivo o vesmíru do jedné guče, to není.
Matematika bude relativně stejná
Taky už jsem se leknul, že pravoúhlý trojúhelník už nebude mít jeden úhel 90° a v součtu to nebude 180°.
Ještě mne zaujala jedna věc, a to tvrzení, že Cermat stanovuje podmínky maturity. Ty podmínky jsou stanoveny nikoliv Cermatem, ale RVP, a to nejenom pro matematiku, ale i pro ostatní předměty. Představitelé gymnázia v podstatě naznačují, že matematiku, češtinu a cizí jazyky budou učit klasicky, aby studenti ovládali vše k maturitě potřebné, a ze všeho ostatního jim udělají guláš, protože tam už to není tak nutné. Však on se šikovný student to potřebné, kým už ne k maturitě, tak ke studiu na VŠ, doučí sám.
Kdysi, na cvičeních z lineární algebry jsme pracovali s tělesem Z5... Abychom viděli, co je množina, množinová operace, nulový prvek, grupa, těleso...
Myslím, že každý, kdo si bere do huby slovo alternativa, by měl opustit obor reálných čísel (vždyť to je staletí starý brak) a to matematické myšlení trénovat právě v Z5. Nebo aspoň v sedmičkové soustavě...
Konečně rvp v praxi! Znalosti jen ty, které jsou pro všechny jasně požadaované k maturitě (na zš k přij. zkouškám na sš - tedy M a Č) a jinak "kompetence" bez konkrétního znalostního podkladu(někdo tomu říká guláš)
Ještě mě napadlo: Představitelé našich středoškoláků (pan Kment a kol.) projednali s mšmt řadu otázek (platy kuchařek, pamlskovou vyhlášku,karierní řád učitelů a výuku matematiky). V oblasti výuky matematiky jim byly přislíbeny výrazné změny. Popisovaný projekt je s těmito sliby v rozporu. Je známo stanovisko pana Kmenta a jeho expertní skupiny? Oslovily LN představitele středoškoláků? Co jestli projeví nesouhlas?
Když už zmiňujete pana Kmenta: ředitelka se jmenuje Kmentová, je to jen shoda jmen?
Nevím, zda jde jen o shodu jmen. Myslím si ale, že ne. V obou případech je vidět podobná aktivita a podobná potřeba veřejně se předvádět.
Okomentovat