Válečná i komunistická propaganda, hoaxy i nástroje prokremelské propagandy jsou součástí tří devadesáti minutových bloků, které mohou učitelé mediální či občanské výchovy nově využít ve výuce. Pro učitele jsou připraveny i podklady, které mohou jako otevřený vzdělávací zdroj dále upravovat, doplňovat a dále sdílet.
Michal Kaderka (eduin.cz) |
Proto učitel mediální výchovy pražského Gymnázia Na Zatlance Michal Kaderka ke své přípravě o hoaxech a propagandě vypracoval i podklady pro učitele: “Nejedná se o kompletní metodiku, jsou zde především informační texty, videa a obrazové materiály, jejichž vyhledání a výběr ušetří učitelům mnoho hodin času. K dispozici je i popis jednotlivých událostí a tipy na aktivity, které může vyučující dále rozpracovat.”
Vedle výuky mediální výchovy je Michal Kaderka spoluzakladatelem a koordinátorem Aliance pro otevřené vzdělávání. Ta se zabývá podporou rozvíjení otevřených vzdělávacích zdrojů a kulturou sdílení v komunitě učitelů. “Pro rychlé předávání zkušeností z výuky je důležité, aby sdílené materiály měly charakter otevřeného vzdělávacího zdroje a učitelé si mohli podklady vylepšovat a rozšiřovat, aniž by porušovali autorská práva,” sdělila koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání Tamara Kováčová z EDUinu.
Otevřený vzdělávací zdroj (OER - z angl. zkratky Open Educational Resources) je vzdělávací materiál, který nejen že je dostupný bezplatně, ale především je zveřejněný pod veřejnou licencí (např. Creative Commons), jejíž varianta umožňuje zásahy do díla bez obav porušení autorských práv. OER tak podporují vytváření a postupné vylepšování či rychlou aktualizaci již vytvořených děl.
Zdroj: TZ Aliance pro otevřené vzdělávání
4 komentářů:
Soused mi povídal, že jeho švagrová má syna na 1.stupni ZŠ. Chlapec nedávno přiběhl domů s pláčem, v šoku, jak to maminka mohla přežít, když měli k jídlu jenom suchý chleba a někdy ani to ne. Švagrovou souseda neznám, ani chlapce, ale prostým výpočtem mi vychází, že ta paní (a i rodiče dalších dětí ze třídy) se mohla narodit cca v 70. letech, nebo později. Co s takovou propagandou?
Docela dobře si pamatuji doby, kdy mi někteří učitelé vštěpovali, co si mám myslet, abych myslel správně. Často jsem si posléze myslel něco jiného. Naštěstí. Byl jsem ale jiná generace. Třeba to dnes bude účinné. Naneštěstí.
Prokremelská. A co probíledomová? Zase jednooký pohled na svět?
Celé by to bylo důvěryhodnější a užitečnější, kdyby to v sobě zahrnovalo i připomínky nápisů v Rakousku 90. let: "Češi nekraďte tady!" a upozorňovalo i na "iluze" na Západě, že tu v 80. letech panoval středověk. Mimochodem, víte, že za komunistů jsme nemohli volat mobilem? Tato věta je naprosto pravidvá, ale její výklad je úplně jiný, než by si to dnešní žák vysvětlil. To je potřeba v mediální výchově.
Okomentovat