Audit vzdělávacího systému v ČR definoval klíčová témata vzdělávání v ČR, na která by se měla zaměřit pozornost při řízení a rozvoji systému. Akční plány na krajské a místní úrovni jsou dobrou příležitostí vytvořit funkční strategii rozvoje vzdělávání. Tato příležitost bude promarněna, pokud se z nich stanou pouze dokumenty k profinancování evropských peněz do stávajících struktur a pokud nebudou akční plány na jednotlivých úrovních vzájemně navazovat.
Jde o plošnou aktivitu podporovanou z Operačního programu Věda, výzkum a vzdělávání, přičemž obdobné aktivity probíhají také v rámci dalších operačních programů EU. Akční plány by měly představovat nástroj, kterým má být mimo jiné posílena synergie takto investovaných prostředků.
Kde jsou rizika a příležitosti:
•Místní a krajské akční plány jsou jednou z cest, jak usměrnit tok prostředků z EU do vzdělávání. To může ale zároveň znamenat, že budou pojaty čistě utilitárně, s minimální vizí do budoucnosti.
•Jejich příležitostí je naopak vytvoření modelu spolupráce aktérů vzdělávání (nejen škol) na místní či krajské úrovni a možnost pokusit se reformovat vzdělávání na základě jiných než legislativních a exekutivních kroků centrální vlády.
•Na základě zkušenosti z projektu Města vzdělávání (EDUin) se ukazuje, že spektrum zainteresovaných by mělo odrážet pokud možno širokou společenskou bázi: školy, rodiče, podnikatele, občanský sektor i místní samosprávu.
•Dalším předpokladem je ochota vidět změny, které se ve společnosti odehrávají, a snaha pokusit se je - na místní úrovni - promítnout do takových změn, které na ně budou adekvátně reagovat.
•Z dosavadních informací z realizace akčních plánů se ukazuje, že situace je v různých místech diametrálně odlišná.
Doporučení Auditu:
•Snaha o vytvoření akčních plánů s vědomím, že vzdělávací systém nutně musí reagovat na společenské změny.
•Větší míra pozornosti ze strany MŠMT tomu, jakým způsobem jsou akční plány vytvářeny, poukazování na příklady inspirativní praxe.
•Zapojení aktérů nejen ze škol, ale také z neformálního vzdělávání, rodičů, podniků, občanského sektoru.
•Podpora vzájemné vazby mezi místními a krajskými akčními plány.
Ondřej Neumajer, expertní oponent Auditu a výzkumník PedF UK, řekl: „Tuto příležitost je možné naplnit jen za předpokladu, že se vytváření místních a krajských akčních plánů budou účastnit skutečně ti aktéři, jichž se přímo dotýká, případně mají zájem ji ovlivňovat.”
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
2 komentářů:
"Akční plány na krajské a místní úrovni jsou dobrou příležitostí vytvořit funkční strategii rozvoje vzdělávání."
Kulové.
MAPy a KAPy byly sepsány a schváleny, leč nevím o tom, že by se při jejich sepsání někdo zajímal o názor škol a pracovníků ORP, kteří mají školství na starosti. Sepisovali je lidé, kteří o školství nemají ani páru, z místních akčních skupin.
Peníze vrazené do KAPů a MAPů budou peníze vylité rovnou do kanálu. Ukazuje se to už teď při realizaci prvních šablon v novém programovém období. MŠMT mělo představu, že informace k šablonám půjdou přes realizátory MAPů, ale ukázalo se většina tzv. projektových manažerů, kteří je mají na starosti, je natolik neschopná, že muselo M%SMT zřídit v minulém týdnu novou vlastní informační linku k jejich realizaci.
No on se zajímal - ÚIV poslal loni skoro stostránkovou tabulku se slovy "Vyplňte". A na základě této tabulky, které nepředcházelo žádné informování a školení, co se chystá, jsou MAPy a KAPy vytvořeny. Tak asi tak. A říkat tomu příležitost ukazuje, že EDUin fakt neví, jak to ve školství chodí. To snad i INDOŠ byl lepší příležitostí, než tohle.
Okomentovat