„V České republice nebyla doposud práce s nadanými a talentovanými dětmi systematizována. Základní směřování a strategické kroky nabízí koncepční dokument MŠMT Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období let 2014-2020. Systém podpory pro pedagogy v oblasti péče a práce s nadanými dětmi zaštiťuje především NIDV (Národní institut pro další vzdělávání) prostřednictvím krajských sítí podpory nadání. Jak však systém vzdělávání učitelů vypadá v praxi?,“ píše Zdeňka Havrlíková v aktuálním vydání časopisu Řízení školy.
A pokračuje:
Zdeňka Havrlíková (linkedin.com) |
Na úrovni primárního vzdělávání je situace výrazně lepší, existuje řada materiálů, krátkodobých vzdělávacích kurzů a online platforem, kde jsou dostupné dílčí informace.
Ty jsou však často roztříštěné a systematická podpora pedagogů, která by začínala již na úrovni vysokoškolské přípravy učitelů, stále chybí.
Nástroje, které české školy a učitelé mohou využít pro podporu nadaných dětí, zahrnují především individuální vzdělávací plány pro mimořádně nadané děti, možnost přeskakovat ročníky, vytvářet speciální vyučovací skupinky, zařazovat rozšiřující aktivity nad rámec běžné výuky atd."
Havrlíková připomíná, že „národní programy a strategie týkající se péče o nadané děti a jejich rozvoj v rámci formálního vzdělávání ve školách se liší napříč různými, nejen evropskými zeměmi. Myšlenkově oscilují mezi dvěma základními přístupy k péči o nadané děti:" integračním modelem (Velká Británie, Finsko, Německo) a vytvářením specializovaných škol (Slovensko, USA, Izrael).
Článek obsahuje detailnější pohled na systém v Itálii, Německu a Turecku.
Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy
0 komentářů:
Okomentovat