Každé testování se může proměnit v samoúčelný klacek. Stejně tak i mezinárodní testování PISA. Klacek teď jde z ruky do ruky a z české školy uprostřed teče krev.
Zdeněk Sotolář (archiv autora) |
Problémem je, že si Feřtek vybral pouze jediný důvod budoucího zhoršení: „Důvodem bude zavedení jednotných přijímaček na střední školy.“ Možná jsou přijímačky tou nejmenší kapkou v osidlech testů, které na žáky číhají. Svoji baterii testů k devastaci českých základek připravila také ČŠI. Žádné testování nás nepostrčí k lepším vzdělávacím výsledkům.
Kromě toho si Feřtek neklade otázku, co vlastně bylo před Cermatem. Náborová džungle středních škol, přetahujících se o žáky, džungle, ve které jako lačný predátor řádil moloch sciotestů, které na rozdíl od státních přijímaček posílaly spousty peněz do soukromé kapsy. Konečně v džungli vysokých škol tento moloch řádí stále. O tom se ale v EDUinu mlčí.
Feřtekův článek se obouvá do přijímaček, ale „i tam jedna klíčová informace chybí“. Ačkoliv testují tolik vzývané gramotnosti, čtenářskou, matematickou, přírodovědnou, i testy PISA mohou tlačit školy jedním směrem, i testy PISA mohou odhalit jen jednu stránku vzdělávacích výsledků. Oprávněné pochybnosti totiž musíme mít i o samotných testech PISA.
Převzato z autorova blogu
7 komentářů:
Svoji baterii testů k devastaci českých základek připravila také ČŠI.
A jak zdevastovali Vaši základku, pane Sotoláři? Četl jsem na Inetu inspekční zprávu a dopadli jste celkem dobře.
Petr
Potkají se dva: "Tys nějaký bledý, proč?" "Ale vyděsil jsem se v lese. Narazil jsem tam na zmiji, ale byl to klacek." "No tak proč jsi vyděšený?" "Ále - ten klacek, co jsem na ní vzal, to byla zmije!"
"Svoji baterii testů k devastaci českých základek připravila také ČŠI."
Zde má pan Sotolář na mysli NIQES testy. A ty jsou aplikovány bez ladu a skladu. Původní záměr zněl, že se bude testovat každé 4 roky - v podstatě tatáž skupina dětí na konci 5. a pak 9. ročníku. To by snad ještě mělo cosi do sebe. Pak se od toho ustoupilo a objevilo se testování v 8. ročníku. To však někteří poslali ČŠI do pyhele, protože výstupy na konci 8. ročníku nejsou závazné, každá škola může být díky vlastnímu ŠVP s učivem jinde. V minulém roce zase nasadili testování přírodovědné a společensko-vědní a v televizi Zatloukal vyblakoval, že všichni žáci, kteří testy zvládli pod 67 % byli neúspěšní. Tragédie.
Svoji baterii testů k devastaci českých základek připravila také ČŠI.
A jak zdevastovali Vaši základku, pane Sotoláři? Četl jsem na Inetu inspekční zprávu a dopadli jste celkem dobře.
Petr
Netvrdil jsem, že ty testy slouží k běžné inspekci. Vaše otázka má tedy jaký smysl?
InspISSet testy jsou vlastně v rozporu s RVP: namísto dovedností se tlačí na slunce opět snadno testovatelné znalosti. Toto je například podle ČŠI "práce s textem" !
Kolik vět tvoří následující souvětí? / Kterým větným členem je spojení v senátu v následujícím souvětí? / Které z následujících slov neobsahuje předponu?
Bez jakékoliv souvislosti s pochopením daného textu. Poslední dvě otázky dokonce opouštějí výchozí text o Caesarovi a pracují se zcela jiným (O mé rodině a jiné zvířeně), samozřejmě bez souvisloti k původnímu.
Okomentovat