Badatelský způsob výuky, v němž žáci objevují zákonitosti přírodních věd pomocí pokusů a bádání, se na českých školách téměř nevyskytuje. Žáci tak neumějí používat znalosti, přestože je mají v porovnání s ostatními zeměmi nadprůměrné. Ukazují to výsledky mezinárodního průzkumu TIMSS, který zkoumal znalosti a dovednosti žáků čtvrtých tříd základních škol. Podle expertů nedostávají příležitost, aby si přírodní vědy a vědeckou práci zamilovali. Píše to server Aktuálně.cz.
Podle Jany Strakové z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy je za tím systém, jakým se přírodovědné předměty v českých školách učí. "V přírodních vědách těžíme z dobrých faktických znalostí," uvádí Straková. Žáci ale neumí bádat. Mají například problém s tím navrhnout hypotézu a ověřit ji. Ve školách málo experimentují.
"Mají málo příležitostí přesvědčit se o tom, jak vědecká práce vypadá, a my se pak divíme, že se nechtějí věnovat přírodovědným a technickým oborům. Přitom jim škola vůbec nedává příležitost, aby si je zamilovali," upozorňuje Straková.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
To není nic nového, že nebádají a nedělají pokusy. To je mnimálně problém posledních 10 let.
Dnes je to nahrazováno videi - na netu jsou toho spousty a animacemi. Bohužel realita je nahrazována virtuální realitou na monitoru.
Žáci mají šanci si přírodní vědy zamilovat, jen by jim do toho nesměli kecat školští aktivisté a učitelé by museli dostat šanci řádně přírodní všdy učit.
Jak mají žáci experimentovat, když se cvičení z finančních důvodů zrušila.
Ve 30 lidech dělat pokusy nejde. navíc by před tím musel mít učitel minimálně hodinu volno, aby mohl připravit vše v učebně. To při dnešní administrativě nehrozí.
To nemluvím o pomůckách - nestačí jedna, je potřeba aby žáci pracovali alespoň ve dvojicích - a při těch cenách a mizerné kvalitě je to neufinancovatelné.
Kde na to školy vezmou?
Pro p. Komárka. Češtináři budou rádi:-)
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10117034229-168-hodin/216452801101204/video/508401
Čeho se ještě nedočkáme?
Pokusy jsou finančně náročné a nebezpečné.
Je jenom dobře, že byly omezeny, nebo zrušeny.
Video z youtube je stejně zajímavější a student se aspoň neušpiní.
A až nastoupí virtuální realita do škol, bude to prostě skvělé.
:-(
Okomentovat