Tomáš Feřtek polemizuje se školským ombudsmanem: Čeští žáci nejsou líní řvoucí spratci

pátek 23. prosince 2016 ·

Během posledních dvou let se Tomáš Feřtek ptal desítek ředitelů škol a učitelů, zda „jsou dnešní děti horší než dřív? Je s nimi těžší práce? Pozorujete třeba v posledních pěti letech v jejich chování výraznou změnu?“ Ředitelé podle něj odpovídají jednoznačně - „děti jsou stále stejné“. Učitelé bývají o něco kritičtější: „Stěžují si třeba, že děti jsou rozptýlenější, je pro ně těžší soustředěně pracovat, ale základní sdělení je podobné. Problém mívají učitelé při komunikaci s rodiči: ti mají podle nich občas nepřiměřené požadavky a projevují značnou míru nesoudnosti. S dětmi vycházejí dobře.“ Na základě této zkušenosti Feřtek nesouhlasí s tvrzením školského ombudsmana v rozhovoru pro DVTV.

Feřtek píše:

Tomáš Feřtek (eduin.cz)
Školský ombudsman Slávek Hrzal říká, že je na straně učitelů, protože jsou stále odstrkovanější a děti jsou na ně sprosté, v hodině řvou a nepracují. Že se zastává učitelů, je jistě v pořádku. Že učitelská profese je těžká a opomíjená, je také pravda. Ale s tím zbytkem mohu souhlasit jen těžko. Moje zkušenost je prostě jiná. Ale možná to není důležité. Každý má nějakou - a prostě je tu velká část veřejnosti včetně učitelské, která soudí, že děti jsou nezvedené. Ale pak stojí za to se ptát, proč je ten názor tak rozšířený. A co s tím učitelé mohou udělat, aby se ve třídě cítili lépe.

Ředitelé inovativních škol obvykle kolegům doporučují: rozlišujte poslušnost a dodržování pravidel. Poslušnost je založená na represi. Kdo neposlouchá, je učitelem potrestán. Známkou, poznámkou, trestem. Dodržování pravidel je postavené na tom, že si pravidla domlouvají společně žáci i učitelé a na kontrole dodržování se pak také všichni podílejí. Což znamená, že systém funguje, i když učitel není právě přítomen. Problémem poslušnosti je, že když zmizí učitel a represe, zmizí někdy i kázeň. A to často za dramatických okolností.


Celý text naleznete zde

Rozhovor DVTV s Ladislavem Hrzalem naleznete zde

7 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
23. prosince 2016 v 11:40  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
mirek vaněk řekl(a)...
23. prosince 2016 v 14:15  

Ano děti jsou stejné v každé době. Bohužel ty nejslabší ze znevýhodněného prostředí jsou dnes nevychovanější a myšlení mají zdevastováno elektronikou a školskými reformami. Ty pan Feřtek a jemu podobní bohužel neznají.

Eva Adamová řekl(a)...
23. prosince 2016 v 14:19  

Ano, pokud se týká chování jsou děti stále stejné, některé vychované a některé nevychované. Pokud se ovšem týká jejich přístupu k práci a docházky do školy, tak si vážení přiznejme, že jedeme z kopce, a to hlavně na středních školách.

Jiri Janecek řekl(a)...
23. prosince 2016 v 15:34  

No nevím... Z toho mála, co si pomatuju z modrého Čápa, bych řekl, že chování jedince (dítěte ve škole) je dáno nějakou základní výbavou (výchova, příp. geny) a vnějšími podmínkami (např. jaký vliv má mé chování na školní hodnocení, jak ovlivní mé školní hodnocení šance na přijetí na SŠ/VŠ...).
Oboje se mění...
Pan Hrzal se dopustil v TV interview zkratky (jako ostatně všichni při běžné komunikaci). Feřtek se v tom povrtá a stejně nic kloudného neřekne...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. prosince 2016 v 17:12  

"Dodržování pravidel je postavené na tom, že si pravidla domlouvají společně žáci i učitelé..."

Pane Feřteku, nevím, jak ve vašem světě, ale v mém je celá řada pravidel, které není potřeba domlouvat, které jsou součástí naší kultury, které buď přijímáme, nebo nepřijímáme.

Pavel Doležel řekl(a)...
28. prosince 2016 v 15:09  

Dodržování pravidel a poslouchání jsou pouze nástroje. Tam, kde selže domluva, musí nastoupit represe. Pokud se 99% lidí shodne na tom, že vraždit je špatné a nemělo by být tolerováno, musí se holt to zbývající procento podřídit. A když se nepodřídí, nastane represe. Věřím, že 90% populace se na nějakých základních pravidlech shodne a dodržuje pravidla z vlastní vůle, byť se to v krátkém období nemusí jim konkrétně vyplatit. Kvůli těm zbývajícím 10%, psychopatům, anarchistickým mozkům, které jsou pro všechno, co je proti něčemu, různým ultraliberálům, kteří se nechtějí nechat kýmkoliv omezovat i když sami omezují druhé, je prostě třeba určitou autoritu a určitá pravidla, o nichž se nediskutuje a která jsou vymáhána. Pro 10% populace jde o omezení na základě negativní motivace, pro drtivou většinu o skutečné omezení nejde.

Nevím, co na tom Feřtek zase nechápe.

tyrjir řekl(a)...
29. prosince 2016 v 3:08  

Víte, jaký je rozdíl mezi sluníčkářsko ideoticky orientovanými vzdělávacími aktivisty a zodpovědnými učiteli? Nevíte? Ten rozdíl je díky "vzdělávací a dotační politice" MŠMT, myslím, jen relativní, přičemž ta "relativita" je vysvětlitelná napřiklad takto:

Představte si, že učitelé strčí svůj nos do dotacemi ztučnělého zadku ideotických aktivistů. Obě strany "mají pak nos v zadku", ale ti dotacemi ztučnělí IDEOTI jsou na tom relativně lépe.

Čeští žáci nejsou líní řvoucí spratci.

Souhlasím a dodávám, že o některých vzdělávacích aktivistech se to, bohužel, říci nedá, když za dobrý plat pořvávají na mizerně placené učitele a vědecký ani praktický důkaz o účelnosti a účinnosti jejich návrhů v českému školství daných podmínkách nedali.

J.Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.