Během posledních dvou let se Tomáš Feřtek ptal desítek ředitelů škol a učitelů, zda „jsou dnešní děti horší než dřív? Je s nimi těžší práce? Pozorujete třeba v posledních pěti letech v jejich chování výraznou změnu?“ Ředitelé podle něj odpovídají jednoznačně - „děti jsou stále stejné“. Učitelé bývají o něco kritičtější: „Stěžují si třeba, že děti jsou rozptýlenější, je pro ně těžší soustředěně pracovat, ale základní sdělení je podobné. Problém mívají učitelé při komunikaci s rodiči: ti mají podle nich občas nepřiměřené požadavky a projevují značnou míru nesoudnosti. S dětmi vycházejí dobře.“ Na základě této zkušenosti Feřtek nesouhlasí s tvrzením školského ombudsmana v rozhovoru pro DVTV.
Feřtek píše:
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
Ředitelé inovativních škol obvykle kolegům doporučují: rozlišujte poslušnost a dodržování pravidel. Poslušnost je založená na represi. Kdo neposlouchá, je učitelem potrestán. Známkou, poznámkou, trestem. Dodržování pravidel je postavené na tom, že si pravidla domlouvají společně žáci i učitelé a na kontrole dodržování se pak také všichni podílejí. Což znamená, že systém funguje, i když učitel není právě přítomen. Problémem poslušnosti je, že když zmizí učitel a represe, zmizí někdy i kázeň. A to často za dramatických okolností.
Celý text naleznete zde
Rozhovor DVTV s Ladislavem Hrzalem naleznete zde
7 komentářů:
Ano děti jsou stejné v každé době. Bohužel ty nejslabší ze znevýhodněného prostředí jsou dnes nevychovanější a myšlení mají zdevastováno elektronikou a školskými reformami. Ty pan Feřtek a jemu podobní bohužel neznají.
Ano, pokud se týká chování jsou děti stále stejné, některé vychované a některé nevychované. Pokud se ovšem týká jejich přístupu k práci a docházky do školy, tak si vážení přiznejme, že jedeme z kopce, a to hlavně na středních školách.
No nevím... Z toho mála, co si pomatuju z modrého Čápa, bych řekl, že chování jedince (dítěte ve škole) je dáno nějakou základní výbavou (výchova, příp. geny) a vnějšími podmínkami (např. jaký vliv má mé chování na školní hodnocení, jak ovlivní mé školní hodnocení šance na přijetí na SŠ/VŠ...).
Oboje se mění...
Pan Hrzal se dopustil v TV interview zkratky (jako ostatně všichni při běžné komunikaci). Feřtek se v tom povrtá a stejně nic kloudného neřekne...
"Dodržování pravidel je postavené na tom, že si pravidla domlouvají společně žáci i učitelé..."
Pane Feřteku, nevím, jak ve vašem světě, ale v mém je celá řada pravidel, které není potřeba domlouvat, které jsou součástí naší kultury, které buď přijímáme, nebo nepřijímáme.
Dodržování pravidel a poslouchání jsou pouze nástroje. Tam, kde selže domluva, musí nastoupit represe. Pokud se 99% lidí shodne na tom, že vraždit je špatné a nemělo by být tolerováno, musí se holt to zbývající procento podřídit. A když se nepodřídí, nastane represe. Věřím, že 90% populace se na nějakých základních pravidlech shodne a dodržuje pravidla z vlastní vůle, byť se to v krátkém období nemusí jim konkrétně vyplatit. Kvůli těm zbývajícím 10%, psychopatům, anarchistickým mozkům, které jsou pro všechno, co je proti něčemu, různým ultraliberálům, kteří se nechtějí nechat kýmkoliv omezovat i když sami omezují druhé, je prostě třeba určitou autoritu a určitá pravidla, o nichž se nediskutuje a která jsou vymáhána. Pro 10% populace jde o omezení na základě negativní motivace, pro drtivou většinu o skutečné omezení nejde.
Nevím, co na tom Feřtek zase nechápe.
Víte, jaký je rozdíl mezi sluníčkářsko ideoticky orientovanými vzdělávacími aktivisty a zodpovědnými učiteli? Nevíte? Ten rozdíl je díky "vzdělávací a dotační politice" MŠMT, myslím, jen relativní, přičemž ta "relativita" je vysvětlitelná napřiklad takto:
Představte si, že učitelé strčí svůj nos do dotacemi ztučnělého zadku ideotických aktivistů. Obě strany "mají pak nos v zadku", ale ti dotacemi ztučnělí IDEOTI jsou na tom relativně lépe.
Čeští žáci nejsou líní řvoucí spratci.
Souhlasím a dodávám, že o některých vzdělávacích aktivistech se to, bohužel, říci nedá, když za dobrý plat pořvávají na mizerně placené učitele a vědecký ani praktický důkaz o účelnosti a účinnosti jejich návrhů v českému školství daných podmínkách nedali.
J.Týř
Okomentovat