Paní Eva Adamová podle mého soudu velmi správně zareagovala na nekorektní interpretaci trendu ve výsledcích našich žáků v TIMSS a PISA. Dovolím si její upozornění ještě doplnit.
Stanislav Štech (twitter.com) |
Druhým problémem „kotvy“, vůči níž srovnáváme výsledky v TIMSS, je nejen skutečnost různě dlouhé povinné docházky kolem roku 1995 a počtu hodin matematiky. Je zde ještě jiný problém: nejen naše zprávy, ale i ty mezinárodní pořád udávají jako výsledek našich čtvrťáků v r. 1995 541 bodů. To je ovšem zprůměrovaný výsledek třetích a čtvrtých ročníků, které se tehdy šetření zúčastnily. Samotní čtvrťáci měli výsledek 567 bodů, takže v posledním šetření jsme dohnali polovinu „reformního propadu“, který dosáhl svého dna v r. 2007. Zlepšení od r. 2007 se sice nedá popřít (to byl průměr ČR 486 bodů, teď je to 528, to je skoro půl směrodatné odchylky), ale do výsledku čtvrťáků v r. 1995 ještě hodně schází. Zcela přijatelnou hypotézou, se kterou bychom měli pracovat, je pak negativní dopad různých reforem (od strukturálních přes kurikulární až po reformy v přípravě učitelů) od 90. let do současnosti na výsledky žáků.
Zmiňované 4N zdůrazňující negativní postoj našich žáků ke škole samozřejmě zachycuje (v nezjištěné míře) i dehonestující řeč o škole různých expertů a médií, jak píše E. Adamová. Děti zkrátka rády opakují, co slyší a čtou. Navíc se ale ukazuje, že deklarování negativního postoje ke škole – jako kulturní „zvyklost“ v naší zemi – nemusí souviset se skutečnou motivací k učení a zejména s jejich výsledky. Země, které vykazují nejpozitivnější deklarované postoje ke škole, nepatří nutně k těm, ve kterých žáci mají nejlepší výsledky. A naopak, země (např. asijské), jejichž žáci mají nejlepší výsledky, mají často neutrální nebo podobně negativní postoje ke škole jako žáci naši. Vztah těchto dvou veličin je nejasný, možná neutrální. Jeho zpřesnění by vyžadovalo následné speciálně na tento vztah zaměřené výzkumy.
5 komentářů:
Vztah mezi pedagogikou a ideotickým (scottovským:) požadavkem vzdělávacích aktivistů na 4N odůvodňovanou změnu vzdělávacího paradigmatu
Samotní čtvrťáci měli výsledek 567 bodů, takže v posledním šetření jsme dohnali polovinu „reformního propadu“, který dosáhl svého dna v r. 2007. Zlepšení od r. 2007 se sice nedá popřít (to byl průměr ČR 486 bodů, teď je to 528, to je skoro půl směrodatné odchylky), ale do výsledku čtvrťáků v r. 1995 ještě hodně schází. Zcela přijatelnou hypotézou, se kterou bychom měli pracovat, je pak negativní dopad různých reforem (od strukturálních přes kurikulární až po reformy v přípravě učitelů) od 90. let do současnosti na výsledky žáků...
Například zrušení regionálních pedagogických center a zrušení kolegiálně pojaté svépomoci učitelů v metodických kabinetech a direktivně vnucená Konstruktivisticko Kompetenčně pojatá Kurikulární Reforma způsobily během cca tří čtyř let hluboký propad kvality vzdělávání, který se během dalších osmi let podařilo napravít jen z cca 50 %!
SOUHLAS!
deklarování negativního postoje ke škole – jako kulturní „zvyklost“ v naší zemi – nemusí souviset se skutečnou motivací k učení a zejména s jejich výsledky. Země, které vykazují nejpozitivnější deklarované postoje ke škole, nepatří nutně k těm, ve kterých žáci mají nejlepší výsledky. A naopak, země (např. asijské), jejichž žáci mají nejlepší výsledky, mají často neutrální nebo podobně negativní postoje ke škole jako žáci naši. Vztah těchto dvou veličin je nejasný, možná neutrální. Jeho zpřesnění by vyžadovalo následné speciálně na tento vztah zaměřené výzkumy.
Souhlas, pane profesore Štechu.
Možná by se tu ještě patřilo říci něco o vztahu mezi pedagogikou a ideotickým (scottovským:) požadavkem vzdělávacích aktivistů na 4N odůvodňovanou konstruktivistickou změnu vzdělávacího paradigmatu.
J.Týř
Chtějí IDEOTI ochromit národní ekonomiku a demokracii přes úpadek vzdělanosti populace?
Chtějí IDEOTI ochromit národní ekonomiku a demokracii přes úpadek vzdělanosti populace?
Ta dryáčnicky a demagogicky paušalizující ( IDEOTICKÁ :-))) otázka v nadpisu je myslím slabý odvar zastudena proti některým nadpisům, které si dovolují publikovat třeba pánové Kartous, Feřtek, Šteffl atd. Nelze totiž jednoznačně odpovědět, proč se ty nesrovnalosti dějí - zda je to například z důvodu hlouposti, neschopnosti, neochoty, pohodlnosti, zaprodanosti či vydíratelnosti zodpovědných osob, z kombinace těchto důvodů nebo ještě z jiných důvodů. Přesto si myslím, že ty nesrovnalosti i jejich důvody za zamyšlení stojí.
Děkuji panu Štechovi, že se účastní veřejné diskuse v České škole, která k tomu zamyšlení přispívá.
Pane Týři, vypadá to, že Vy už máte napečeno.
Ale kdepak, spíš naopak. Musím se trochu polepšit. Hlavně doma, myslím. :)))
Okomentovat