Sedmnáctileté studentce Prvního českého gymnázia v Karlových Varech Karině Movsesjan se pomocí biochemické charakterizace nádorově - asociované RAD51 mutace podařilo odhalit mechanismus, který může zapříčinit vznik a rozvoj nádorového onemocnění. Získala za to prestižní cenu Česká hlavička v oboru Život a zdraví člověka. Rozhovor s Karinou Movsesjan přináší server iDNES.cz.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Karina Movsesjan |
Vždycky jsem měla ráda přírodní vědy, především fyziku. Ale to, že se chci věnovat molekulární biologii a biochemii, mi došlo ve chvíli, kdy jsem si uvědomila, jaké možnosti by se nám mohly otevřít, pokud bychom plně porozuměli tomu, jak živé organismy fungují. V tu chvíli jsem věděla, že už bych se ani nemohla věnovat ničemu jinému.
Jak jste se k tématu proteinu RAD51, který vám vynesl cenu, dostala?
Kontaktovala jsem vedoucího Laboratoře rekombinace a DNA opravy v Masarykově univerzitě v Brně, docenta Lumíra Krejčího, který mi umožnil u něj pracovat. Přece jen se jedná o náročný výzkum.
Co pro vás bylo nejtěžší?
Nejtěžší bylo pro mě na začátku zkoordinovat školní docházku a práci v laboratoři. Jelikož jsem z Karlových Varů, do Brna dojíždím a trávím tu dva tři týdny v měsíci. Měla jsem proto zpočátku obavy, zda mi ve škole budou tolerovat vysokou absenci.
A podařilo se najít kompromis?
Ano, má škola, První české gymnázium v Karlových Varech, je naprosto skvělá.
Už víte, kam dál po gymnáziu?
Dlouhou dobu jsem zvažovala studium v zahraničí, přičemž mě nejvíce oslovily především univerzity ve Spojených státech. Nakonec jsem se ale rozhodla, že kvůli projektům a skvělému vedoucímu laboratoře zůstanu na Masarykově univerzitě.
Celý rozhovor naleznete zde
4 komentářů:
I takhle lze studovat v ČR na gymnáziu?
Žasnu.
Používat označení Česká hlavička ve spojení touto (možná rodilou) Karlovaračkou mi přijde jako opravdu silná hyperbola.
Proč hyperbola?
Česká hlavička je název ceny. Pro mne za mne, ať ji dostane občan ČR, který je národností třeba Vietnamec nebo Kurd.
Děvče je schopné, podle odpovědí v rozhovoru i inteligentní.
Každého takového studenta je třeba ocenit a vyzvednout. Tohle jsou ti, kteří jsou nadějí do budoucna.
Ne ti, kteří mají svůj názor prefabrikovaný z facebooku a bez googlu neumí ani napsat maturitní písemnou práci.
Takové žákyni je třeba gratulovat a do jisté míry závidět :-).
Okomentovat