Průzkum: Pouze 16% rodičů souhlasí s tím, že učitelé často přizpůsobují výuku individuálním zájmům a schopnostem žáků

úterý 13. prosince 2016 ·

Učitelé, ředitelé škol i rodiče hodnotili kvalitu výuky, její individualizaci a přizpůsobování zájmům, schopnostem a nadání žáků. Jejich pohled na rozvoj dětí v mateřských a základních školách se často odlišuje a v některých ohledech je názorový rozdíl poměrně znatelný. Vyplývá to z průzkumu společnosti EDUcentrum.

Pohled učitelů

60 % učitelů MŠ i ZŠ neabsolvovalo žádný vzdělávací kurz zaměřený na rozvíjení nadání dětí. Pokud ano, pak se převážně jednalo o jednorázové či krátkodobé kurzy. I přes chybějící znalosti specifických přístupů k rozvoji nadání dětí se učitelé často až velmi často snaží o individualizaci výuky, aktivní zapojování dětí do vyučovacího procesu a více než 80 % učitelů MŠ i ZŠ zařazuje do své výuky prvky tvořivosti. Rovněž čtyři pětiny učitelů MŠ (a 70 % učitelů ZŠ) často vědomě formuje pozitivní postoje dětí k toleranci a vzájemnému respektu k odlišnostem.

65 % učitelů MŠ vnímá svou schopnost identifikovat nadání dětí za velmi rozvinutou. Pouze 5 % z nich nedokáže identifikovat různá nadání či talent dětí.

Z pohledu učitelů probíhá mezi nimi a rodiči častá až velmi častá individuální komunikace o pokroku a možnostech dalšího rozvoje dětí v 78 % případů (MŠ) a 63 % případů (ZŠ).

Pohled rodičů

Pohled rodičů na přizpůsobování výuky individuálním zájmům, schopnostem a talentům dětí a na frekvenci komunikace a spolupráce se školou se vyznačuje větší kritičností ve srovnání s pohledem učitelů.

Zatímco učitelé MŠ se o přizpůsobování výuky individualitě žáků snaží dle jejich názoru často až velmi často v 70 % případů, s tímto tvrzením souhlasí pouze 43 % rodičů. V případě učitelů ZŠ a rodičů žáků se tato čísla liší ještě významněji, a to o více než 50 procentních bodů (pouze 16 % rodičů dětí na ZŠ souhlasí, že učitelé často až velmi často přizpůsobují výuku individuálním zájmům a schopnostem dětí).

Častá až velmi častá komunikace s učiteli probíhá u 25 % rodičů dětí MŠ, v případě rodičů dětí ZŠ se jedná pouze o 16 % rodičů. V případě pochybností o pokroku svých dětí však mají téměř čtyři pětiny rodičů možnost často až velmi často promluvit si s učitelem či učitelkou svých dětí. V případě, že si chtějí promluvit se specialistou (výchovným poradcem/psychologem), tuto možnost má často až velmi často pouze 17 % rodičů dětí v MŠ, zatímco v případě rodičů dětí v ZŠ se jedná o 43 % rodičů. Za zmínku stojí také skutečnost, že 28 % rodičů dětí MŠ (18 % rodičů dětí ZŠ) vůbec neví, zda jsou výchovní poradci ve škole k dispozici.

Ačkoliv rodiče žáků ZŠ často uváděli, že postrádají více individuálního přístupu ze strany pedagogů, mnozí uznávají, že v běžném provozu škol s vysokým počtem dětí ve třídě toto není jednoduše realizovatelné.

Pohled ředitelů

Pohled ředitelů MŠ na kvalitu a různorodost rozvojové a vzdělávací nabídky v jejich školce byl velmi pozitivní v případě 80 % z nich. Ředitelé ZŠ vyjádřili rezervovanější názor a 50-60 % z nich bylo nadprůměrně spokojeno s podnětností prostředí ve škole, materiálním zázemím a zařazováním doplňkových aktivit zaměřených na rozvoj individuálních dovedností dětí.

Jak ředitelé MŠ, tak i ředitelé ZŠ se shodují na klíčových potřebách, jejichž naplnění by jim umožnilo lépe rozvíjet dovednosti a nadání dětí. K nim patří především snížení počtu dětí ve třídě, lepší a systematičtější spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami/psychology, konzultace s odborníky, personální a finanční posílení. Uvítali by také více možností vzdělávat učitele a příležitost sdílet zkušenosti s ostatními školami v oblasti rozvoje nadání a talentu dětí.


V průzkumu odpovídalo 333 respondentů z 9 krajů ČR. Podrobnosti naleznete zde

3 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
14. prosince 2016 v 9:35  

V průzkumu odpovídalo 333 respondentů z 9 krajů ČR. (citát)

To je reprezentativní vzorek? Snad ne.
Statistika nuda je, má však cenné údaje.
Toto ale nejsou cenné údaje. Toto nic nevypovídá. Nebo se pletu?

Unknown řekl(a)...
14. prosince 2016 v 11:05  

těch 16% nechť si najde soukromou školu,pokud jim nevyhovuje státní standart,ten je všude pouze průměrným státním standardem a nikdy to nebude jinak

Jiri Janecek řekl(a)...
14. prosince 2016 v 15:03  

Přiznám se, že bych asi zase moc nechápal, na co se otázky ptají. Je dokopání dvou nejtalentovanějších žáků do okresního kola chemické olympiády časté přizpůsobování schopnostem a zájmům? Dvě takové individualizované aktivity už by byly "často"?
---
Jinak celkem z těch závěrů smrdí ty kurzy. Nejlépe dlouhodobé... Ideálně celoživotní.
---
Kolik z dotazovaných rodičů má jakou představu o výuce svých dětí v hodinách? Kam daly soudnost? (97 % respondentů z řad rodičů žáků ZŠ byly ženy)
---
Znám řadu patnáctiletých, mezi jejichž hlavní zájmy patří třeba hraní počítačových her, sprejování, kouření konopí či masturbace. Často dohromady a pokud by se to nějak testovalo, dost možná jsou v tom i dobří.
Jak zájmům a schopnostem těchto dětí přizpůsobit třeba výuku lomených výrazů?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.