Učitelé, ředitelé škol i rodiče hodnotili kvalitu výuky, její individualizaci a přizpůsobování zájmům, schopnostem a nadání žáků. Jejich pohled na rozvoj dětí v mateřských a základních školách se často odlišuje a v některých ohledech je názorový rozdíl poměrně znatelný. Vyplývá to z průzkumu společnosti EDUcentrum.
Pohled učitelů
65 % učitelů MŠ vnímá svou schopnost identifikovat nadání dětí za velmi rozvinutou. Pouze 5 % z nich nedokáže identifikovat různá nadání či talent dětí.
Z pohledu učitelů probíhá mezi nimi a rodiči častá až velmi častá individuální komunikace o pokroku a možnostech dalšího rozvoje dětí v 78 % případů (MŠ) a 63 % případů (ZŠ).
Pohled rodičů
Pohled rodičů na přizpůsobování výuky individuálním zájmům, schopnostem a talentům dětí a na frekvenci komunikace a spolupráce se školou se vyznačuje větší kritičností ve srovnání s pohledem učitelů.
Zatímco učitelé MŠ se o přizpůsobování výuky individualitě žáků snaží dle jejich názoru často až velmi často v 70 % případů, s tímto tvrzením souhlasí pouze 43 % rodičů. V případě učitelů ZŠ a rodičů žáků se tato čísla liší ještě významněji, a to o více než 50 procentních bodů (pouze 16 % rodičů dětí na ZŠ souhlasí, že učitelé často až velmi často přizpůsobují výuku individuálním zájmům a schopnostem dětí).
Častá až velmi častá komunikace s učiteli probíhá u 25 % rodičů dětí MŠ, v případě rodičů dětí ZŠ se jedná pouze o 16 % rodičů. V případě pochybností o pokroku svých dětí však mají téměř čtyři pětiny rodičů možnost často až velmi často promluvit si s učitelem či učitelkou svých dětí. V případě, že si chtějí promluvit se specialistou (výchovným poradcem/psychologem), tuto možnost má často až velmi často pouze 17 % rodičů dětí v MŠ, zatímco v případě rodičů dětí v ZŠ se jedná o 43 % rodičů. Za zmínku stojí také skutečnost, že 28 % rodičů dětí MŠ (18 % rodičů dětí ZŠ) vůbec neví, zda jsou výchovní poradci ve škole k dispozici.
Ačkoliv rodiče žáků ZŠ často uváděli, že postrádají více individuálního přístupu ze strany pedagogů, mnozí uznávají, že v běžném provozu škol s vysokým počtem dětí ve třídě toto není jednoduše realizovatelné.
Pohled ředitelů
Pohled ředitelů MŠ na kvalitu a různorodost rozvojové a vzdělávací nabídky v jejich školce byl velmi pozitivní v případě 80 % z nich. Ředitelé ZŠ vyjádřili rezervovanější názor a 50-60 % z nich bylo nadprůměrně spokojeno s podnětností prostředí ve škole, materiálním zázemím a zařazováním doplňkových aktivit zaměřených na rozvoj individuálních dovedností dětí.
Jak ředitelé MŠ, tak i ředitelé ZŠ se shodují na klíčových potřebách, jejichž naplnění by jim umožnilo lépe rozvíjet dovednosti a nadání dětí. K nim patří především snížení počtu dětí ve třídě, lepší a systematičtější spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami/psychology, konzultace s odborníky, personální a finanční posílení. Uvítali by také více možností vzdělávat učitele a příležitost sdílet zkušenosti s ostatními školami v oblasti rozvoje nadání a talentu dětí.
V průzkumu odpovídalo 333 respondentů z 9 krajů ČR. Podrobnosti naleznete zde
3 komentářů:
V průzkumu odpovídalo 333 respondentů z 9 krajů ČR. (citát)
To je reprezentativní vzorek? Snad ne.
Statistika nuda je, má však cenné údaje.
Toto ale nejsou cenné údaje. Toto nic nevypovídá. Nebo se pletu?
těch 16% nechť si najde soukromou školu,pokud jim nevyhovuje státní standart,ten je všude pouze průměrným státním standardem a nikdy to nebude jinak
Přiznám se, že bych asi zase moc nechápal, na co se otázky ptají. Je dokopání dvou nejtalentovanějších žáků do okresního kola chemické olympiády časté přizpůsobování schopnostem a zájmům? Dvě takové individualizované aktivity už by byly "často"?
---
Jinak celkem z těch závěrů smrdí ty kurzy. Nejlépe dlouhodobé... Ideálně celoživotní.
---
Kolik z dotazovaných rodičů má jakou představu o výuce svých dětí v hodinách? Kam daly soudnost? (97 % respondentů z řad rodičů žáků ZŠ byly ženy)
---
Znám řadu patnáctiletých, mezi jejichž hlavní zájmy patří třeba hraní počítačových her, sprejování, kouření konopí či masturbace. Často dohromady a pokud by se to nějak testovalo, dost možná jsou v tom i dobří.
Jak zájmům a schopnostem těchto dětí přizpůsobit třeba výuku lomených výrazů?
Okomentovat