„Potřebujeme inženýry, ne politology. Stát by měl proto zajistit, aby skladba oborů na školách více odpovídala potřebám zaměstnavatelů,“ říká místopředseda Asociace exportérů a předseda představenstva ATAS elektromotory Náchod Otto Daněk v rozhovoru pro MF DNES. Kritická situace si podle něj žádá řízené školství, v němž by stát finančně preferoval nedostatkové obory.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Otto Daněk (upce.cz) |
Chybí nám toho hrozně moc, to by bylo na dlouho. Zrušit by se ale měly kapitační příspěvky. Školy by měly být placené podle výsledku své práce a ne podle toho, kolik mají studentů. Musíme také natvrdo preferovat technické obory - vypisovat granty, státní podporu a přecedit úspěšné a neúspěšné školy.
Myslíte, že stát nebo kraje by si objednávaly obory ve školách stejně, jako to dělají v dopravě?
Stát by měl říct, že do pěti let potřebuje tolik a tolik stovek inženýrů nebo magistrů strojírenství, elektrotechniky, chemie a já nevím čeho všeho... Z tohoto pohledu by stát měl říci: Budu podporovat tyto a tyto školy a ostatní ať si učí za své.
Přijde mi, že stát spíše razí teorii, že trh si to zařídí...
To říkával pan prezident Klaus, ale trh si nic nezařídí. Je to společenská objednávka. Platím tě? Tak dělej, co chci. Když to nebudeš dělat, dobrá, ale pak dělej za své. Příspěvky školám i školné by se daly diferencovat. Strojárna by byla zadarmo, politologie třeba za 40 tisíc na semestr. I tak by to šlo.
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES
6 komentářů:
Jestliže pan předseda představenstva ATAS elektromotory Náchod Otto Daněk má pocit, že firmě chybí nějak kvalifikovaní zaměstnanci, má coby představitel firmy možnost udělat takovou nabídku absolventům základních škol na vyučení se ve firmou žádaném oboru, kterou nelze odmítnout... A věc je vyřešena.
Mimochodem. Předpokládám, že děti všech členů představenstva a vedoucích zaměstnanců fy ATAS rozhodně nestudují na G, tím méně na VŠ, ale přihlásili se (nebo se přihlásí) do pro firmu nedostatkových učebních oborů.
No, jako každý, kdo nerozumí všemu, říká pan Daněk řadu kravin, ale s něčím se dá souhlasit...
---
Mne tam zaujalo to "stát by měl říct, že do pěti let potřebujeme tolik a tolik inženýrů..."
Aby stát mohl něco takového říct, musel by to nějak vědět. Kdysi na studiích jsem byl na brigádě, kde se kontrolovala digitalizace nějakých formulářů ČSSZ - jak dlouho kdo kde pracoval a kolik odvedl na sociálním. Myslím, že dva chlívečky by se na takový formulář ještě vešly - kód ideálního vzdělání pro danou pozici a kód vzdělání stávajícího zaměstnance...
Zatím se uplatnitelnost a potřeba kulturních antropologů i chemických inženýrů tak nějak věští ze struktury osob v evidenci ÚP a nebo z nabídky volných míst.
PS: Protože jsem sám kdysi inženýry zkoušel vyrábět, myslím, že problém není ani tak v počtu, jako spíš v kvalitě.
Tak jednoduše bych to neviděl, ale obecně naprosto souhlasím. Potřebujeme centrálně řízené, jednotné a jednotně certifikované veřejné vzdělávání. Dost bylo produkce nepoužitelných pseudointelektuálů, jimž vysoká škola nesloužila k ničemu jinému, než k zisku titulu a sebevědomí.
On má chudáček pocit, že mu chybí kvalifikovaní pracovníci, jenže celá situace je trochu jinak, pokud chceš kvalifikované lidi musíš je taky kvalifikovaně zaplatit, tzn, žádných 15k měsíčně, v technickém oboru pořebujete zkušenosti, to vám žádná škola nedá.
"dost bylo nepoužitelných intelektuálů" to je hezký heslo na nástěnku. v centrálně řízeném školství budou i ty. a hodně červenýho krepáku a žlutejch hvězd
Sbohem 2016. Vzhůru do děsivého 2017. A dost bylo produkce pro život a společnost nepoužitelných pseudo-přírodovědců, IT přicmrndávačů, predikčních modelistů a programátorů videoher. Důsledkem jejich nadměrné produkce je digitalizace mezilidských vztahů, digitální demence, demoralizace a dormantní debilita.
Okomentovat