Obě strany si uvědomují, že debata týkající se společného vzdělávání je často neobjektivní a zkreslující skutečný smysl a výsledky společného vzdělávání, a proto chtějí tuto diskusi převést do praktické roviny a diskutovat nejen nad nedostatky, které se při zavádění společného vzdělávání také objevují (a nacházejí svůj výraz i v různých deklaratorních mediálních vyjádřeních), ale především poukázat na zásadní přínosy a nezbytnost realizace těchto změn pro kvalitní vzdělávání osob zdravotně postižených.
Kateřina Valachová (twitter.com) |
Kateřina Valachová a vedení NRZP ČR se shodly na těchto zásadních bodech:
1/ Společné vzdělávání je přirozenou formou vzdělávání a soužití osob se zdravotním postižením s ostatní populací.
2/ Veškeré vzdělávání má být realizováno tak, aby každý žák mohl dosáhnout svých limitů, které má od přírody.
3/ Každému žáku, hendikepovanému či talentovanému, musí být umožněno postupovat při vzdělávání a osobnostním rozvoji svým tempem a podle své vnitřní síly.
4/ Komunita osob se zdravotním postižením představuje široké spektrum typů zdravotního postižení a každé zdravotní postižení má svoje specifické vzdělávací potřeby a proto vnímá potřebnost existence speciálních škol jako integrální součást vzdělávacího systému.
5/ Začleňování žáků do speciálních škol se musí dít s náležitým citem a smyslem pro míru věcí a v úzké součinnosti s rodiči žáků, pedagogicko - psychologickými poradnami a speciálními pedagogickými centry.
6/ Je nezbytné věnovat maximální pozornost výchově pedagogické i rodičovské veřejnosti k pochopení, že děti se zdravotním postižením jsou jako ostatní děti nositeli všech lidských práv a základních svobod a jejich osobnostní rozvoj se má dít na rovnoprávném základě s ostatními dětmi.
7/ Společně vyjadřují veřejnou podporu práci těch škol a pedagogů, kteří věnují své úsilí rozvoji vzdělávání všech dětí, včetně dětí se zdravotním postižením.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
1 komentářů:
Promiňte, ale je LMP (z laického pohledu nejpočetnější - a nejspornější - skupina, jíž se ta inkluze týká) brána jako zdravotní postižení? Mají lidé s LMP zástupce v NRZP?
---
Jinak tisková zpráva je takové to obvyklé patlání, na jaké jsme ze strany garanta vzdělávání v ČR zvyklí. Přesto mne zarazil ten povzdech nad "neobjektivní a zkreslující debatou"... Ono snad existuje něco jako objektivní debata? Jak to vypadá?
Okomentovat