„Pokud se rozdíly mezi školami budou prohlubovat, budeme muset přistoupit k mimořádným opatřením. Například vyslat na nejhorší školy nejlepší učitele,“ citují Hospodářské noviny náměstka ministryně školství Stanislava Štecha. „Je to ale hodně odvážné politické rozhodnutí. Musela by se na něm dohodnout příští vláda,“ dodává Štech. Text se vrací k výsledkům mezinárodního šetření PISA.
(Na dezinterpretace svých výroků v médiích a diskusi na České škole reaguje Stanislav Štech zde)
Stanislav Štech (twitter.com) |
Dobrou zkušenost má Francie s dosazováním učitelů do vyloučených lokalit či jiných problémových zón. Nejlepší učitelé tam dva roky učili, dostali vyšší plat a lepší podmínky pro práci – například byli ve třídě dva. To by díky inkluzivnímu zákonu, který od září podporuje společné vzdělávání dětí s různými potřebami i v běžných základních školách, mělo jít i v Česku.
Zlepšit rozdíly mezi školami by měla také zvýšená podpora učitelů v regionech, změna financování škol i peníze na podpůrná opatření pro práci s problémovými žáky.
Celý text naleznete zde
26 komentářů:
Já budu asi blinkat...
"Pokud se rozdíly mezi školami budou prohlubovat, budeme muset přistoupit k mimořádným opatřením. Například vyslat na nejhorší školy nejlepší učitele,"
A tento člověk částečně řídí život 120 000 učitelů a 1 000 000 dětí?
To fakt nestrávím. On si myslí, že je to způsobené učiteli těch škol? Má v hlavě mozkožrouta?
Nechám se štípnout, jestli nemám noční můru. Že jsou naši vůdcové často mldého rozumu vím, ale až tak a veřejně se přiznávat?
Já bych raději vyslal brýlaté na venkov trochu pozvednout úroveň pracovníků našeho zemědělství... Proč čekat deset let až dorostou děti ze spravedlivých škol? Pojďme udělat lepší společnost hned teď!!!
---
Pokud je ČR devátá v rozdílech ve výsledcích mezi školami v rámci OECD, není na špici, ale v první třetině... A před tím je asi 150 zemí, které nejsou v OECD.
A taky by stálo za to zamyslet se, nakolik jsou ty rozdíly dány rozdílnou kvalitou učitelů na jednotlivých školách a nakolik kvalitou toho zpracovávaného materiálu...
Jedná se o oprášený komunistický systém z padesátých let. Tehdy byli kantoři umísťování do pohraničí. Tyto umístěnky se však nevztahovaly na protekční synky a dcery funkcionářů. S tímto může přijít snad jen blázen. Žijeme snad pořád ještě v demokratické společnosti?
Zavedeme umístěnky - jako v padesátejch! A 77 000 úředníků do výroby!
Na omezení VG a soukromých škol nemá Štech politickou odvahu, ale na rozmisťování učitelů ano? Hnus!
Soudruh Štech opominul zmínit, že negramotnost 15letých Romů ve Francii je o řád či dva vyšší než u nás... Pro pana Komárka k tomu soudružství: kdo selhal kvůli kariéře tenkrát, selže kdykoliv.
"Pokud se rozdíly mezi školami budou prohlubovat, budeme muset přistoupit k mimořádným opatřením. Například vyslat na nejhorší školy nejlepší učitele,..."
A což takhle vyměnit zaměstnance našeho MŠMT za zaměstnance odpovídajícího ministerstva např z Finska? :)
Já myslím, že ani tak nehrozí přemisťování učitelů, jako spíš hrozí brzké setkání Štěcha s Chocholouškem.
Já to vidím, že Štech v tom má jasno. Vezme bedničku nahnívajících rajčat a do ní přidá jedno krásné zdravé. Jeho očekávání je, že ostatní rajčata se vzpamatují a zanechají té odporné hniloby. Moje zkušenost je, že zdravé rajče shnije. Počkáme, jak se na Karlovarsku bude rajčatům dařit v dalších letech. Ať žije Mičurin!
Taky jsem si na umístěnky vzpomněla :-( A co udělají, když učitel odmítne, pošlou nás do kriminálu?
Pan Štech to myslím mohl říci mnohem stručněji.
Například:
Čeští politici na školství kašlou tím, že ho rozpočtově, koncepčně i organizačné hrubě zanedbávají. Vzdělávací dotace Česko nevyužívá dost účelně a účinně a i proto motivace rodičů, žáků, učitelů a kvalitních uchazečů o učitelství i výsledky škol proto stále upadají.
Účelné investice do veřejných škol nepovažují čeští politici za důležité pro přítomnost i budoucnost a na úrovni veřejných škol jim moc nezáleží. Školství se totiž mění na byznys pro různé podnikavce a mnozí politici se činí hlavně v dovednosti tento stav využívat a dogmaticky omlouvat. Ty nejhorší důsledky výše popsaného stavu teď možná bude MŠMT muset napravovat v rámci stávajícího rozpočtu umísťováním kvalitních učitelů do škol v kritických oblastech, to jest na úkor všech ostatních škol.
J.Týř
Výborně. Nejlepší učitelé do pohraničí.
Proč tomu tak je? Hranice jsou blízko a lepší dělat cokoliv v cizině za eura než učitele. Takže to budou ti noví mít do zahraničí blíž.
Napřed nechají školství zdevastovat a pak budou vyhořelého kantora, kterého nepodpořili nahrazovat dvěma odjinud. To chci vidět.
Motivační slogan: Nejlepší učitelé do Jáchymova!
Doporučuji začít řediteli škol.
A jak ví pan Štech, že vina je na učitelích? Co ŠVP, co materiální podmínky, co ředitelé? A jak pozná dobré a špatné učitele? A jak nažene ty dobré do zmiňovaných oblastí? A kde vezme učitele, aby mohli být v hodině dva? Vždyť není učitelů dost ani teď. A tak bychom se mohli ptát dál a dál.
A koho dá do těch dobrých škol, když dva "dobré" vezme?
Je to totální pí..vina.
Add Marek Adler - vy nevíte, že učitelé mohou za všechno??????? Probuďte se!!!
Jsem zvědav, kdo zvedne můj štít. Bude fajn učit dva roky v Praze. :-)
Ty nejlepší? U nás v Sudetech by stačil každý, kdo je ochotný učit a vydrží alespoň do čtvrtletí.
Plazil se cestovatel na poušti až konečně narazil na studnu. Radostně zvolal "Sláva, konečně voda!" "A kde?!" ozvalo se ze studny.
Premiér a ministryně školstvi:
"Školství je vládní prioritou. Udělali jsme učitelům radost!"
Učitelé:
"Opravdu? A jakou?!"
Já bych se trochu zastal těch umístěnek... Protože to je systém, který může za určitých podmínek jakžtakž fungovat: (i) Pokud je ohodnocení dostatečně motivující (to je třeba příklad Francie nebo Bavorska) a (ii) počet absolventů učitelství nepřevyšuje více než 5x počet nutný k udržení stacionárního počtu učitelů...
V našich podmínkách to vypadá spíš na potěmkinádu s několika vzorovými školami a la Poběžovice, nejlépe na tři roky za prachy EU.
Jediným účinným řešením,které mi zbylo k vidění, je plošné zvýšení platů učitelů. Nejlépe tak, aby brali při nástupu průměrný plat vysokoškoláků ve veřejném sektoru a s věkem jim plat rostl. Do 10 let bychom měli výrazně lepší školy, včetně těch VŠ, které na učitelství připravují. Plošné zvýšení má svá rizika a nedostatky, ale pokud budeme mít trpělivost, proběhne samoočistný proces během 10 let. Musíme si ale dát pozor, abychom přirozenou a dlouhodobou kristalizaci kvality nenarušili byrokratickými systémy typu kariérní řád.
Jeden úředník by chtěl poslat nejlepší učitele do nejhorších škol. Já bych poslal nejhorší úředníky do nejlepších organizací na světě. Například roční praxe v Toyotě by bylo to pravé pro zlepšení jejich dovedností.
Vy si přejete světovou krizi?
Okomentovat