Průmysl se chystá na to, že do 15 let mohou polovinu pracovních pozic převzít stroje. České školy se ale zásadními proměnami trhu práce a požadavků na zaměstnance zatím příliš nezabývají. Ministerstvo školství se zástupci různých odvětví průmyslu a odboráři nyní začalo vytvářet materiál s názvem Vzdělávání 4.0. „Opatření se zaměří na posilování klíčových kompetencí, digitálních dovedností a oblast celoživotního vzdělávání,“ uvádí ministerstvo. Informují o tom Hospodářské noviny.
Odboráři zdůrazňují, že by se nemělo mluvit jen o Průmyslu 4.0, ale o Společnosti 4.0, protože digitalizace změní všechna odvětví, služby i volný čas. Požadují, aby se střední školy více provázaly s firmami, aby měly ve třídách moderní pomůcky a výuka nestála jen na výkladu. Zároveň znovu volají po zavedení duálního systému, v jehož rámci mají veškerou odbornou výuku na starosti firmy a škola učí jen všeobecné předměty. Dnes to tak funguje třeba v Rakousku.
Všichni se shodují na tom, že klíčová je osvěta – ministerstvo školství by mělo učitelům, ale také rodičům především vysvětlit, že digitální revoluce už začala. Podle Ondřeje Neumajera, který ministerstvu školství pomáhá se zaváděním informatické výuky a základů programování do škol, by měla být diskuse o změnách ve školství mnohem širší. „Podílet by se na ní měli i lidé ze soukromého sektoru, kteří lépe vidí do budoucnosti,“ míní.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Jak ten čas letí, nedávno bylo kde co 2.0, ještě jsem to nepochopil a až tu máme 4.0.
Jestli nebude problém i v tom, odborníci a vizionáři počítají, obyčejný člověk řeší, jesli má na 2 + 1 a nějaké 4.0 nebo 5.0 za rok ho nezajímá.
Doba je čím dál horší, vrchnost je čím dál hloupější a nám předhotí čísla s tečkama, ať se nenudíme...
Jak jsou na tom uprchlíci? Dostali se afričtí inženýři přes 1.0? Laco v Chánově je na 10 v 1 + 0.
Co s tím?
Paní redaktorka je pilná. Za dva dny tři články a všechny frikulín.
Tak teď ještě tu o Červené Karkulce. Jinak v článcích chybí 3D tiskárny, požadavek na zrušení známkování. Snad jsem na nic nezapomněl.
Jen aby to nedopadlo 4:0.
Zase teoretikové teoretizují. Nikdo neví jak to bude vypadat. Jestli bude mít pravdu Clarke, Asimov, Lem, Nesvadba, Dick či Orwell.
Ale všichni chtějí vymýšlet černou knihu školství.
Jenže problém není ve vizích. Problém je v lidech.
1)Je třeba, aby mozek dětí byl rozvíjen a nezakrňoval! Bez tréninku paměti to nejde. K tomu je pamětné učení.
2)Je třeba, aby žáci uměli komunikovat. K tomu musí znát význam pojmů. Musí operovat s pojmy. Používat pravidla. Musí umět psát. K tomu je potřeba mateřský jazyk i algebra.
3)Je třeba, aby se žáci na všech úrovních učili myslet. indukce, dedukce, analýza, syntéza, kauzalita,... K tomu je nutná logika a matematika i literatura.
4)Je třeba, aby žáci uměli počítat. K tomu je nutná aritmetika.
5) Je třeba, aby se žáci domluvili s cizinci. K tomu je třeba alespoň jeden cizí jazyk, ale až po zvládnutí mateřského jazyka.
6) Měli by být alespoň minimálně fyzicky zdatní(pokud stát nechce omezit důchodový problém infarkty ve třiceti). K tomu slouží tělesná výchova.
7) Měli by mít přehled o fyzickém světě kolem(u počítače ho dnes ztrácí). K tomu jsou nutné praktické činnosti a laboratotrní cvičení a pokusy(dílny, pozemky, fyzika, chemie, biologie)
8)Měli by znát jak to funguje v informačních technologiích. Ovládat počítač se naučí už sami v dětství. Ale získat základy programování.
9)Měli by se ztotožňovat s nějakou filosofií vnímat estetiku a mít jisté morální zásady a právní povědomí.
9)Pak je potřeba i to ostatní. Aby lidé měli přehled o historii, o zeměpisu, ekologii, politice apod. Měli by mít možnost se podle svých zájmů specializovat.
Pak budete mít slušného a použitelného občana, který se o sebe dokáže postarat.
Nebo můžete mít závisláka na požitcích(drogy, hry i ICT), který nebude nic dělat, myšlenku v hlavě neudrží, bude toužit vždy po nejmodernějším modelu svých hraček a hledat akční ceny v supermarketech.
Bude umírat ve třiceti buď z vlastní blbosti nebo na infarkt. Bude volit toho, kdo mu nabídne a poskytne chléb a hry za jakoukoli cenu. A dočkáte se třídního boje a pracovních táborů.
Těch prvních v posledních letech ubývá a těch druhých přibývá. Že by reformy?
Chtěl bych vidět to klima ve sborovně školy, kde někteří za odučení týchž 45 minut berou dvojnásobný plat. Zvlášť, když mezi takové odborníky asi nebudou zařazeni matikáři, češtináři a jazykáři, připravující žáky ke státní maturitní zkoušce, a kteří již na začátku školního roku tuší, že je čeká generální pojeb od vedení ve chvíli, kdy žáci u zkoušek neuspějí.
Mimochodem, opravdu špičkový odborník za dvojnásobek platu běžného učitele jistě do školy učit nepůjde.
Pozn. Kdysi jsem byl přítomen návštěvě z německé partnerské školy, která měla duální systém. Poté, co se seznámili se stavem odborného výcviku a praxe, s vybavením dílen atd. prohlásili, že duální systém je ve většině případů horší, protože škola nemůže ovlivnit zařazení žáka na danou pracovní pozici ani jeho pracovní náplň. Funguje pouze v tom případě, že si firma žáka vychovává pro jeho další působení v téže společnosti. Ostatní pak zametají dvůr.
Okomentovat