Česká televize přinesla v pořadu 168 hodin nové informace o případu studenta Adriána Mokrého, který je vyjímečně nadaný na matematiku a fyziku, ale kvůli svému handicapu – vývojové dysfázii – má velké problémy s češtinou. Maturitní sloh je pro něj zřejmě nepřekonatelnou překážkou. Cermat, instituce, která maturity řídí, nicméně nevyhověl žádosti školy, opřené o posudek speciálně pedagogického centra, aby Adriánovi maturitu ulehčil. Škola se obrátila na ministerstvo školství a to rozhodlo ve prospěch Adriána.
Adrián Mokrý (gvp.cz) |
Ve čtvrtek ale ministerstvo školství rozhodlo: „Z mého pohledu pochybili všichni zúčastnění. Dá se říct, že se více věnovali tomu formálnímu hledisku, nebo formálnímu pravidlu, a zkrátka proto, že se Adrián nevešel do pravidel, tak nepostupovali nijak,“ vysvětluje ministryně školství Kateřina Valachová.
Zdeňka Michalová, vedoucí Speciálního poradenského centra při ZŠ, Praha 5 k tomu v reportáži říká: "Problém vidíme v tom, že nastavení pravidel pro vykonávání státní maturitní zkoušky obecně nepočítá se studenty s dvojí výjimečností a v blízké budoucnosti je nutné s touto skutečností pracovat a na celostátní úrovni pravidla pro vykonávání státní maturitní zkoušky pro výjimečné případy studentů upravit. Protože se do obecně celostátně nastavených standardů nevejdou."
„Adrián je zcela výjimečný, výjimečně nadaný student. A takový student je jeden z 5 000. Výsledkem je to, že se změní určitá pravidla mezi CERMATem a školským poradenským zařízením. To znamená, že bude možné upravit i písemné části maturitní zkoušky,“ dodává Valachová.
Adriánův případ navíc poslouží jako precedent. Ministerstvo chce i díky němu do jara vypracovat podrobnou metodiku, jak s obdobnými případy nakládat.
Celá reportáž je ke stažení zde
3 komentářů:
Zdá se tedy, že nešlo o nezákonné rozhodnutí, jak se tvrdilo v reportáži, ale prostě o zcela výjimečný případ, který mělo od začátku řešit MŠMT, protože jen to může nastavovat vstupní parametry. Myslím, že by bylo lepší studentovi část maturity prostě prominout, jak je tomu v jiných výjimečných případech, nikoli upravovat pravidla tak, až přestanou mít smysl.
Nejenže nešlo nezákonný postup, naopak šlo o jediný možný zákonný postup. Ten, kdo nekonal, ač jediný nese odpovědnost, je MŠMT. A pokud je chyba v zákoně, není to vina SPC nebo Cermatu.
Ale ledva ten odpovědný konat začal, vzal to tím nejhorším možným způsobem. Psala jsem tuhle o své obavě z otevření Pandořiny skříňky. A bác ho, ministerstvo se mou obavou inspirovalo.
Paní ministryně svým mediálně vděčným a inkluzně „laskavým“ pojetím udělala medvědí službu všem, kteří budou v budoucích letech nuceni řešit všechna odvolání a dovolání žáků, kteří se objeví na nějaké hranici a jejichž rodiče náhle budou zjišťovat, kolikže souběžných omezení jejich syn/dcera má.
Ještě k Adriánovi. Představte si, že máte neplavce a před ním úkol přeplavat 200 metrů. Odborníci usoudí, že neplavec 200 metrů fakt nedá a tak mu vstřícně zkrátí dráhu na 100 metrů. A pak přijde ministryně sportu (co taky dělá do školství) a řekne, že u některých neplavců se se musí zohlednit specifika, vždyť tenhle neplavec se tak krásně stará o akvarijní rybky...
Tak tomu říkám solidní, turbulencí prosté a skvěle řízené školství.
Neviděl bych to tak dramaticky.
1. Klíčovým prvkem pro přiznání úlevy nebo odlišného režimu je tady medicínská diagnóza. Nejde tedy o úlevy jen proto, že někdo "nemá talent".
2. Jde o výjimečný případ. A výjimečné případy mají být řešeny výjimečným postupem. Pokud se z výjimky nestane všeobecné pravidlo, tak o Pandořinu skříňku nejde.
Okomentovat