Manfred Spitzer: Mládež by měla být před internetem chráněna až do 14–16 let

čtvrtek 29. prosince 2016 ·

Nové číslo Přehledu informací ze zahraničí, který vydává ČŠI, přináší mimo jiné upozornění na televizní debatu psychiatra Manfreda Spitzera, který je známý jako kritik digitálních technologií, (v češtině vyšly jeho knihy Digitální demence a Kybernemoc). Přehled se také věnuje výsledkům šetření PISA, plánům na budoucnost školní inspekce v Dolním Sasku nebo investicím do mládeže ve Švédsku.

Manfred Spitzer (youtube.com)
Digitální svět práce: Talk show končí hádkou
(Digitale Arbeitswelt: „Anne Will“-Diskussion endet im Krawall Die Welt  1. 12. 2016)

Článek analyzuje televizní debatu známého německého psychiatra Manfreda Spitzera (u nás např. přeložené a vydané knihy Digitální demence a Kybernemoc) na talk show Anne Willové v televizi ARD s propagátory digitálních technologií. V diskusi o vlivu IT na dnešní mládež Manfred Spitzer prohlásil, že mládež by měla být před internetem chráněna až do 14–16 let. Škodlivý vliv digitálních technologií na úroveň vzdělanosti žactva doložil statistickými fakty a vyjádřeními učitelů. Obhájci digitalizace škol jej obvinili z šíření paniky a strachu. Zdroj: https://www.welt.de/vermischtes/article159152625/Anne-Will-Diskussion-endet-im-Krawall.html

Investice do mládeže: Švédsko
(Investing in Youth: Sweden OECD | 7. 12. 2016, 204 str.)

Tato zpráva vychází v rámci ediční řady „Investice do mládeže“, která poskytuje zejména informace o stavu zaměstnanosti mladistvých, jejich sociální podpoře a o stupni rozvoje dovedností v zemích OECD i v některých dalších zemích a regionech. Publikace detailně popisuje situaci v této oblasti ve Švédsku: zaměřuje se na problematiku vzdělávací politiky, se zvláštním zřetelem na odborné vzdělávání a politiku zaměstnanosti mladistvých. Pozornost je věnována také podpoře znevýhodněné mládeže a rizikům s těmito komunitami spojenými.
Zdroj: http://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/investing-in-youth-sweden_9789264267701-en



Celý „Přehled je ke stažení zde

14 komentářů:

Janek Wagner řekl(a)...
29. prosince 2016 v 10:59  

De facoto šarlatána Spitzera rozebral kolega Rybka v článku Digitální demence a antidigitální džihád Manfreda Spitzera http://pctuning.tyden.cz/multimedia/hry-a-zabava/30384-digitalni-demence-a-antidigitalni-dzihad-manfreda-spitzera (respektive http://www.ceskaskola.cz/2014/07/prectete-si-digitalni-demence-dzihad.html). Nemá smysl s ním snad ani polemizovat...

Tajný Učitel řekl(a)...
29. prosince 2016 v 12:23  

Někdy, když pozoruji při výuce nevyspalé děti, duchem na 12. levelu, nebo deváťáka, který se hlásí na vojenskou střední, protože mu nikdo nevysvětlil, že když ho trefí kulka, bolí to a nedostane další život, nebo kluky ve čtvrté bé, jak napodobují před holkami internetové oplzlosti, nebo zahanbeného žáka, kterému se děti posmívají, protože ještě němá smartphone, nevím, jestli má ještě smysl se Spitzerem polemizovat. Spíše má smysl si to dílko přečíst.

tyrjir řekl(a)...
29. prosince 2016 v 12:51  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
29. prosince 2016 v 12:52  


PAMFLETY NA TÉMA "PŘEČETL JSEM ZA VÁS PAMFLET" ZA SERIÓZNÍ "ROZEBRÁNÍ" (VYVRÁCENÍ VÝHRAD) K VĚCI DIGITÁLNÍ DEMENCE NEPOVAŽUJI.

Pan Tajný má tentokrát pravdu. ČŠI dělá nepochybně velmi dobře, že na problém tzv. digitální demence upozorňuje. Nevěcnou a personalizující hysterii pánů Rybky a Wagnera považuji projev nedostatku argumentů (vůči důvodným výhradám k mediálně digitálné manipulacím)5 na jejich straně.

J.Týř


tyrjir řekl(a)...
29. prosince 2016 v 13:30  

"Proto tam ty chyby dělám, abych se dověděl, jestli jen neopisujete a jestli u toho přemýšlíte!" říkal jsem někdy z legrace, před poděkováním, žákům, když se mi do zápisu na tabuli vloudila chyba a oni mne na ni upozornili.

Pane Komárku, kdybyste v příspěvcích umožnil zpětnou úpravu překlepů, jak je tomu třeba v Učitelských listech, nemuseli bychom při opravě překlepů původní příspěvek mazat.

tyrjir řekl(a)...
29. prosince 2016 v 13:59  

O výchově dětí rozhodují fakticky i podle zákona především rodiče. Především oni tedy rozhodují (mají rozhodovat) o tom, zda a kdy umožní svým dětem částečný nebo úplný přístup k internetu.

Výše uvedený fakt musí (resp. má, neboť to má za povinnost) respektovat i veřejná škola. Z tohoto pohledu je správné a velmi rozumné, když se ČŠI problémem digitální demence z titulu své povinnosti a odpovědnosti za stav a další vývoj školství v České republice zabývá.

J,Týř

Janek Wagner řekl(a)...
29. prosince 2016 v 14:18  

Pane Týři, děkuji vám, za nepřímé přiznání, že jste článek kolegy Rybky vůbec nečetl. Označení ho za nevěcné snad ani jinak vysvětlitelné není.

Spitzer nepoužívá vědecké metody práce stejně jako například Kartouz. Jeho "oprášení" ze strany ČŠI beru jako nebezpečný signál.

Unknown řekl(a)...
29. prosince 2016 v 16:12  

Větší chiméru jsem doposavad neslyšel. Jen mě zajímá technická stránka věci. O přístupu k internetu rozhodují především rodiče. Jakékoliv zákazy jsou absolutní nesmysl. Spíše je potřeba součinnosti rodiny, školy, medií a celkově celé společnosti k formování postojů, názorů k informacím a zprávám. Jinou cestu nevidím. Zákaz je kontraproduktivní a nesmyslný.

Jana Karvaiová řekl(a)...
29. prosince 2016 v 17:04  

Když ono je tak snadné posadit dítě k počítači a nechat ho napospas hrám a éteru. Občas se mě matky ptají, jestli si myslím, že 4 leté dítě má dostat tablet. Většinou říkám, že ne. A myslím si to stále. Do 6ti let by dítě mělo tušit, že existuje počítač, ale nepoužívat ho skoro vůbec, nebo jen s rodičem na hooooodně omezenou dobu didaktických her. Poté regulace ze strany rodičů. Když rodič lká, jak že má puberťákovi zatrhnout hrátky do noci, většinou odvětím, že existuje něco, čemu se říká zdrojový kabel a ten se dá odpojit a schovat. Tedy, když to nejde po dobrém a dítě nedodržuje domluvu s rodiči. My si doma dali limity dle věku a pokud se nedodrželo, bylo zle. Postupně se děti naučily používat PC přiměřeně.

Tajný Učitel řekl(a)...
29. prosince 2016 v 17:42  

Související recenze pana Rybky stojí za přečtení. V mnohém má pravdu. To ovšem nic nemění na faktu, že život v aktivní domácnosti bez internetu a televize a smartphonů je z hlediska mezilidských vztahů podstatně kvalitnější. Lidé spolu hovoří, podnikají výlety, tráví spolu čas. Že to dnes již téměř nejde, aniž bychom z dětí udělali hippie exoty, kteří ve škole nechápou, o čem jejich vrstevníci vedou řeč, nemění nic na faktu, že s médii přicházíme o něco vzácného. Zda je digitalizace života něčím plánem na zblbnutí lidstva, nebo přirozeným vývojem, je vlastně jedno. Možná jen máme rádi chytrá udělátka. Podobá se to problému znečišťování planety. Všichni vědí, že se to děje, že to asi není, z hlediska dlouhodobé perspektivy lidstva na planetě, ta nejlepší cesta, ale instantní požitky pokaždé převládnou nad dlouhodobostí, byť nějak tušíme, že to ani ono nedopadne dobře.

tyrjir řekl(a)...
30. prosince 2016 v 1:13  

PODOBNOST ČISTĚ NÁHODNÁ?

Pane Týři, děkuji vám, za nepřímé přiznání, že jste článek kolegy Rybky vůbec nečetl. Označení ho za nevěcné snad ani jinak vysvětlitelné není.

Napsal pan Wagner 29. prosince 2016 14:18

Paní Adamová, kdybyste se podívala alespoň na film Summerhill, pak byste mohla dávat doporučení, co mám dělat.

Napsala paní Kalabisová 30. prosince 2016 0:07

:)))

tyrjir řekl(a)...
30. prosince 2016 v 2:14  


Pojem digitální demence má z mnoha přísně vědeckých i praktických hledisek své významné opodstatnění. Nehledě k nepřesnostem a omylúm ve stejnojmenné knize.

Citovaný článek pana Rybky je zajímavý a v mnohém pravdivý. Avšak je příliš jednostranný (tedy nevěcný) a personalizující:

Autor se soustřeďuje na vyvracení nepravd a na zpochybňování metody autora knihy přičemž opodstatněnou důvodnost zavedení pojmu digitální demence a důvodnost obav z ní plynoucích nepřipouští. Viz například závěr citovaného článku - ani tam v těch čtyřech čislovaných odstavcích pan Rybka opodstatněnou důvodnost obav autora knihy z digitální demence nepřipouští a jen ho osobně a dost nechutně napadá.

Nezbývá mi tedy než opakovat

PAMFLET NA TÉMA "PŘEČETL JSEM ZA VÁS PAMFLET" ZA SERIÓZNÍ "ROZEBRÁNÍ" VĚCI DIGITÁLNÍ DEMENCE NEPOVAŽUJI.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
30. prosince 2016 v 9:47  

Já bych všechny tyhlety počítače a internety zakázal a ještě bych nařídil školám, aby kontrolovali, jestli to někdo nepoužívá doma. A rodičům, kteří přijedou ke škole autem, bych neprodával bagety s majonézou.

tyrjir řekl(a)...
1. ledna 2017 v 9:13  

Díté by se mělo umět vyvarovat nebezpečí. která na ně číhají doma, na ulici, na hřišti, v partě, ve škole atd. Nelze vše odzkoušet vlatními silami. Výchova není jen o vlastní zkušenosti. konstruktivismu atd. Platí to i pro dospělé. Autor knihy používá příklady ilustrovaný pojem digitální demence jako varování před některými věcmi (karamboly), které mnohdy není radno ani zkoušet podobně jako třeba kouření a jiné drogy.

Přeji všem šťastný nový rok 2017 s co nejméně zbytečnými karamboly s cizí i vlastní hloupostí, přestože na vlastní kůži vím, že bez těch karambolů to mnohdy nejde.

ŠŤASTNÝ LET I CHŮZI S CO NEJMÉNĚ SRÁŽKAMI A PÁDY NA NOS ČI ZADEK VŠEM PŘEJE

J.Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.