EDUin zveřejnil zápis a obrazový záznam z kulatého stolu SKAV a EDUin na téma Co pozitivního a negativního se stalo ve školství v minulém školním roce. Podkladovým materiálem k debatě byl Audit vzdělávání za školní rok 2015/2016.
Výběr z hlavních myšlenek diskuse:
Klíčový byl vznik Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání a Krajských akčních plánů, do nich se zapojila většina ORP. Kladem je hlavně intenzivnější komunikace v regionech i mezi jednotlivými ORP (František Hrdlička).
Veřejná správa nefunguje a kraje jsou z hlediska řízení vzdělávání problematický prvek. Potěšující je inciativa Průmysl 4.0, protože je nadčasová a může být inspirací i pro kraje (Tomáš Bouda).
Významná jsou nová kritéria České školní inspekce Kvalitní škola. Poprvé opravdu máme kritéria, podle nichž lze posoudit, co je a není kvalitní škola (Martin Chvál).
U státních maturit je třeba klást důraz na transparentnost a sledovat dopady. Pokládám za samozřejmé, že Cermat by měl zveřejňovat anonymizovaná dala ze státních maturit a měly by být dostupné analytické zprávy, které by ukazovaly, zda máme maturitu správně nastavenou a meziročně srovnatelnou (Martin Chvál).
Zásadní je novela školského zákona, která mění způsob financování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Alexandr Olah).
I v minulém roce se ukazovalo, jaký je problém s financováním vzdělávání. Porovnáme-li naše učitelské platy s průměrem platů vysokoškoláků, jsme na tom v OECD prakticky nejhůř. Jde o dlouhodobý trend. Pozitivní je, že to ministryně řekla nahlas. České školství je hrubě podfinancované a s ohledem na to vykazuje vynikající poměr cena/výkon (Janek Wagner).
Pokud chceme v systému něco do budoucna změnit, je třeba podporovat učitelskou profesi a obecně budovat v systému důvěru jednotlivých aktérů, kteří se na vzdělávání podílejí.
Celý text a obrazový záznam diskuse naleznete zde
2 komentářů:
Pokud chceme v systému něco do budoucna změnit, je třeba podporovat učitelskou profesi a obecně budovat v systému důvěru jednotlivých aktérů, kteří se na vzdělávání podílejí.
Hm, to je velká pravda. Ale povídejte to třeba panu Kartousovi nebo Feřtekovi. :)))
Mohl by mi někdo hodný vysvětlit, co to znamená to "podporovat učitelskou profesi"?
Co si mám pod tím představit?
PS: Kdo je Martin Chvál? Dvě vypíchnutá moudra a v seznamu účinkujících není...
Okomentovat