„České školství je podle mě v hluboké krizi, která má řadu kořenů, řadu příčin a přehršel různých symptomů a důsledků. Neschopnost zformulovat a uskutečnit jasnou a přehlednou vizi vzdělávacího systému se následně promítá ve vyhořelých učitelích a učitelkách a hluboce nevzdělaných žácích, jejichž základním životním cílem je hlavně nebýt ve škole. Tématem mého textu bude schizofrenie číslo jedna, kterou můžeme pracovně nazvat´´Balvan inkluze na hřbetu přepracovaných učitelů´," píše Jiří Karen v Deníku referendum.
Karen mimo jiné píše:
Jiří Karen (ostravan.cz) |
Novela školského zákona nese řadu výrazně pozitivních rysů – například garance financování pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a pro asistenty pedagogů. O to spíš bychom měli zaměřit naši pozornost na jeden její konkrétní problematický aspekt – požadavky na výkon učitele.
Dnešní vzdělávací systém vyžaduje, aby byl učitel: výkonným úředníkem, brilantním psychologem, morální autoritou, odpovědným dozorcem, pomocnou manuální silou, speciálním pedagogem, průvodcem vzdělání, chápavým vychovatelem, zkoumavým sociologem, expertem ve svém oboru, angažovaným občanem, kulturně vzdělaným nositelem hodnot, tvůrcem vzdělávacích programů, perfektním komunikátorem, empatickým moderátorem mezi rodiči, školou a dětmi, silnou osobností a tak dále.
To všechno v podmínkách, kdy plat začínajícího učitele dosahuje výše nějakých 21 tisíc hrubého a kdy musí učitel na základní škole odučit 22 vyučovacích hodin týdně (realitě to bývá nějakých 24–25 hodin přímé pedagogické činnosti týdně včetně suplování). Je to zhruba pět vyučovacích hodin denně, což se někomu může zdát málo („učitelé si odučí pět hodin a jdou na oběd“), přičemž podle některých studií reálně učitel denně pracuje (když se započtou všechny ostatní pracovní činnosti) 8–9 hodin denně.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Text v DR začíná takto (a stojí za to si přečíst víc než výše uvedený výňatek):
"Vcházím do třídy. Hluk, řev, létající PET lahve. Žáci můj příchod ignorují, musím vyvinout veškeré úsilí, abych je zklidnil. Už po první hodině se cítím jako po celodenní šichtě. Ještě mě čeká dalších pět."
" Problém je u vás učitelů – spočívá v tom, že se nedokážete dostatečně namotivovat. Základ je změnit své myšlení a otevřít ho změně a novému."
Přesné vystižení současného přístupu k učitelské profesi. Po obvoďákovi nikdo nechce, aby byl mozkovým chirurgem, od taxikáře nikdo neočekává, že bude umět řídit traktor, ale učitel musí zvládnout všechno, a když ne, je to pouze a jedině jeho chyba.
Pokud bych byl účasten školení, kde by se školitel choval způsobem popsaným v článku, poslal bych jej do zadele, odešel a sepsal na toho arogantního zmetka stížnost.
Pane Stanzle, přesně toto jsme s kolegyní udělaly na školení, které stálo 2000,-na osobu,bylo z výzvy 57 a mělo úroveň přednášky výše popsané.Panu přednášejícímu jsem řekla, že kdybychom se pouze my účastníci sešli v hospodě bez něj a sdělili si své poznatky, vyšlo by to levněji a mělo by to větší efekt. Pán se nafoukl.
Oni jsou většinou nafukovací. Podívejte na pedteora Václavíka.
Pročež obrážím pouze semináře od Oxford University Press, které jsou zdarma, většinou odpoledne, takže nezameškám, a pokud se mi aktivity nehodí, aspoň si poslechnu pěknou angličtinu od kultivovaného přednášejícího. Takový ***, který natvrdo řekne, že problémy učitelů jeho ani nikoho jiného nezajímají, se tam nevyskytuje.
Já si taky vybírám jména a hlavně lidi, co mají odučíno a vědí o čem hovoří. Ta školení většinou jsou k něčemu. Školení z výzvy bylo povinné, jinak by škola nemohla čerpat další peníze.
Tak to jste, paní Karvaiová, udělaly s kolegyní to nejlepší. Pokud si máme jako učitelé vážit sebe sama, což je dle mého soudu první předpoklad k tomu, aby si nás vážili i ostatní, je nutné jednat v podobných situacích rázně, ne úťáple. Hodně lidí má momentálně pocit, že učitel musí vždy chápat, musí být tolerantní, musí to a musí ono. To lze do jisté míry akceptovat ve vztahu k žákům, ale ne k podobně arogantním panákům.
Okomentovat