České školství, podobně jako vzdělávací soustavy všech evropských států, prochází v posledních letech významnými změnami, které kladou nové nároky na práci vedení škol i pedagogů. Zcela radikálně se mění pojetí výuky, pedagogové do své práce zavádějí nejen nové metody, ale hlavně podstatně mění svůj přístup k ní. Nové požadavky na práci pedagogů vyvolávají potřebu hledání nových cest jejich profesního rozvoje, a to jak pedagogů s dlouholetou praxí a ředitelů škol, tak začínajících učitelů. Významně se tím také mění podmínky pro práci vedení škol. Taková byla témata, o kterých se diskutovalo na Mezinárodním fóru k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků.
Jak vyplynulo ze zahraničních zkušeností a trendů a jak je také stále více uplatňováno v pojetí dalšího vzdělávání učitelů i v navrhovaném kariérním systému v České republice, stěžejní formou poskytované podpory učitelům a školám by do budoucna mělo být především vzdělávání učitelských sborů přímo ve školách, individualizované formy konzultací, učení se sdílením příkladů inspirativní praxe na úrovni předmětových či oborových kabinetů, supervize, rozbory vyučovacích hodin atd.
To jsou formy, které by mimo jiné společně s finančním ohodnocením souvisejícím s kariérním postupem učitele měly posílit profesionální kompetence a profesní sebevědomí českých učitelů, ale také společenské uznání této profese.
Z příspěvků letošní konference i z pracovních dílen bude zpracován pro MŠMT výstup, který bude sloužit i odborným pracovníkům NIDV k zaměření jejich činnosti v oblasti profesního rozvoje pedagogických pracovníků. Příspěvky prezentované na konferenci i výstupy z workshopů budou ke stažení na www.konference.nidv.cz.
Další informace naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat