Kolem miliónu lidí v Česku žije pod hranicí chudoby. Děti vyrůstající v rodinách, kde rodiče nemají na školní pomůcky, nedovedou dětem vytvořit podmínky pro učení a kde se s nimi nemohou nebo neumí učit (protože sami mají jen základní nebo žádné vzdělání) tak velmi pravděpodobně budou chudí také. Přitom kvalitní vzdělání pro ně často bývá jedinou cestou ze začarovaného kruhu bídy ven. Takto zvou na diskusi Je maturita úspěchem žáka nebo rodičů její pořadatelé.
A dodávají:
Georg Krapp (varianty.cz) |
Diskutovat budou:
Georg Krapp - bývalý ředitel berlínského gymnázia, kde se mu podařilo realizovat úspěšný program Alltagsschule a zvrátit nepříznivé výsledky studentů školy v převážně přistěhovalecké čtvrti
Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Jitka Kmentová, ředitelka Gymnázia Praha 5, Na Zatlance 11
Ivo Helebrant, ředitel mezinárodního gymnázia 1st International School of Ostrava
Diskuse se bude konat v pátek 9.12. od 17:00 v prostoru DUP36, Charvátova 10, Praha
G. Krapp povede od 9.30 do 12.30 workshop pro ředitele a zřizovatele českých škol, kam se v případě zájmu mohou účastníci diskuse také přijít podívat. Téma workshopu zní: Škola pro studenty, ne studenti pro školu.
Další informace o workshopu naleznete zde
13 komentářů:
Úspěch je vždy zásluhou žáka.
Neúspěch je chybou školy a učitelů.
:-)
Správně, pane kolego! Vám to myslí politicky!
A kde je Tomáš? Bez pana režižéra se dnes žádný stůl ani workshop snad nekonají.
Tomáš Marný? :)
Kmentová?
Takže hodňoučký pan Sörös zaplatil panu řediteli výlet do Prahy. Všechno, co zavání Člověkem v tísni o Open Society Fund je pro mne nedůvěryhodné. Řekla bych tak nanejvýš foneticky jméno zakladatele OSF.
nakolik úspěch žáka v českém vzdělávacím systému závisí na jeho rodinném zázemí
Závislý bezesporu je. A podle mě je to dobře, protože rodina má být motivována podporovat vzdělávání svých dětí.
"Za to, jaký je žák, zodpovídá učitel. Za to, jaký je učitel, nezodpovídá ředitel." - konec citátu
Aneb prestižní školy přemýšlí o důsledcích sociálního vyloučení - mám jediný dotaz: mají tyto školy program pomoci, internátní charakter, doučování?
Horní paluby Titaniku budou diskutovat o tom, jestli se strojníci v podpalubí cítí lépe v mokré košili nebo bez košile. Ale někdo prý povídal, že podpalubí je pod vodou.
Maturita či nematurita je úspěchem či neúspěchem všech. A všemu šéfují ministerstva!
O panu Krappovi jsem si právě přečetl článek v Tagesspiegelu. Pokud jsem to dobře pochopil, dokázal na gymnáziu s 80%-ním odpadem zvýšit tu úspěšnost na běžný stav. V Neukoellnu je v ročníku přes 2000 dětí, max. 100 z nich navštěvuje Schweitzerovo gymnázium, nějaké jiné stovky budou asi na jiných gymnáziích.
To jen aby se diskuze netočila kolem toho, že ti asistenti na doučování a otevřená škola spasí vše, včetně těch 7 dolních decilů...
---
„Faulheit“ nennen es die Schüler eines Mathekurses in der 11. Klassenstufe, wenn man sie fragt, warum manche aufgaben.
"Lennost", nazývají to mnozí žáci..., když jsou tázáni, proč mnozí z nich (školu) vzdávají.
To by mohlo být myslím lepší nosnou myšlenkou pro tu diskuzi.
Úspěchy v testování vypovídají více o tom, jak velký mají rodiče žáka dům, než o tom, co žák umí. Proto maturita znevýhodňuje žáky z nízkopříjmových rodin.
Svého času jsem byl nejchudším žákem na škole. - Pobíral jsem nejvyšší sociální stipendium. To existovalo i za socialismu.
Odmaturoval jsem nejlépe z celého ročníku. V časech 4 předmětů jsem si přidal pátý a ze všech za jedna.
Synek generálního ředitele místní firmy odmaturoval až napodruhé na podzim a synovi z "doktorské rodiny" nedala škola doporučení ke studiu medicíny, neboť jeho studijní výsledky tomu neodpovídaly.
Takže jsem ke generálním vyhlášením o sociální selektivitě tak trochu skeptický.
Jistěže to žák z chudšího prostředí má těžší. Ale to neznamená, že jsou mu dveře vzdělání uzavřeny. Obzvláště u nás, kde rozdíly mezi "výběrovými školami" a "školami pro obyčejný plebs" ještě (zatím) nejsou tak velké, jako na západ od nás.
Mnohem větší hendikep, nežli sociálně slabé, je pro žáka sociálně nepodnětné prostředí. A je smutným faktem, že tyto dvě skupiny se významně překrývají.
Tvrdit ale, že žáci z nízkopříjmových rodin mají u nás automaticky cestu k maturitě nepřiměřeně ztíženou, to je nesmysl.
poste. restante, Tvrdit ale, že žáci z nízkopříjmových rodin mají u nás automaticky cestu k maturitě nepřiměřeně ztíženou, to je nesmysl.
Nevím zda nepřiměřeně, nicméně graf šetření PISA 2015 pod hlavičkou "resilient" tomu nasvědčuje. http://www.pedagogicke.info/2016/12/infografika-pisa-2015.html
Okomentovat