Přehled informuje například o návrzích rakouské ministryně školství, podle kterých mají mít ředitelé volnou ruku při rozhodování o velikosti třídy a délce hodiny. Padesátiminutová hodina má zůstat pouze jako přepočítávací veličina pro určení mzdy. V Přehledu je také informace o tom, jak se šetření PISA snaží vytvořit nástroje pro získání „úplnějšího obrazu vnitřní pohody žáka“.
Z obsahu Přehledu vybíráme:
Pracovní materiál OECD rozebírá přínos rozvoje vysoce kvalitních učitelů ke strategiím, o nichž učitelé udávají, že je využívají ke zlepšení kvality výuky ve třídě. Příslušné údaje o profesním rozvoji učitelů pocházejí z šetření TALIS 2013, uskutečněného v 35 vzdělávacích systémech. Z výsledků vyplývá, že učitelé, kteří se zúčastnili kurikulárně zaměřeného profesního rozvoje, s vyšší četností udávají využívání rozličných metod výuky, o kterých tato studie pojednává. Další vzdělávání učitelů, poskytované na vyšší úrovni spolupráce mezi učiteli z různých škol, tento efekt dále zvyšuje. Naproti tomu kurzy dalšího vzdělávání učitelů, kterých se účastní učitelé téže školy (kolektivní účast) je aktivnímu přístupu k výukovým metodám spíše na škodu. Materiál dospívá k diskusi o zmíněných jevech, jejich výskytu v různých státech a politických strategiích odvozených ze zjištěných poznatků.
Zdroj: http://www.oecd-ilibrary.org/education/high-quality-teacher-professional-development-and-classroom-teaching-practices_5jlpszw26rvd-en
Rámec pro analýzu vnitřní pohody žáka podle studie PISA 2015
V rámci šetření PISA (Programme for International Student Assessment) 2015 byli žáci – kromě sběru informací o jejich znalostech v daném předmětu – požádáni také o popis své vnitřní pohody. Tato publikace přináší komplexní přehled dimenzí, kterými PISA 2015 zmíněnou vnitřní pohodu posuzovala: kognitivní, psychologickou, tělesnou a materiální. Každý z těchto indikátorů pohody je podložen teoretickými a analytickými hodnotami pro vzdělávací politické strategie. V závěru jsou identifikovány mezery uvnitř jednotlivých indikátorů a je navrženo, jak lze tyto mezery v budoucích šetřeních PISA překlenout tak, aby bylo možné získat úplnější obraz vnitřní pohody žáka.
Zdroj: http://www.oecd-ilibrary.org/education/what-is-the-relationship-between-education-literacy-and-self-reported-health_5jlqz97gb6zp-en
Ředitelé mají mít volnou ruku při rozhodování o velikosti třídy a délce hodiny. Padesátiminutová hodina má zůstat pouze jako přepočítávací veličina pro určení mzdy.
Rakouská ministryně školství Hammerschmiedová představila své nové návrhy školské autonomie. Pokud je prosadí, padnou i omezení na maximální počet žáků ve třídě a trvání výukové hodiny. Tyto limity by měly sloužit pouze orientačně pro určení mzdy učitelů a pedagogických pracovníků. Uvedená rozhodování mají spadat do kompetencí vedení jednotlivých škol, přičemž o nich má být diskutováno s partnery škol. Samotné třídy zůstanou zachovány, do budoucna však má být možné jich několik spojit pro výuku ve stylu přednášky. Rovněž 50 minutový rozsah výukové jednotky je jen orientační. Školy by se měly sdružovat v „clustrech“, tedy sdruženích pod společným vedením, které by neslo zodpovědnost za osobnostní rozvoj zaměstnanců. Učitelé mají být přijímáni do pětiletého pracovního poměru a bude u nich požadována pracovní mobilita.
Zdroj: http://diepresse.com/home/bildung/schule/5103724/Direktoren-sollen-freie-Hand-bei-Klassengrosse-haben
Celý přehled je ke stažení zde
1 komentářů:
Za tohle platíme inspekci?
Okomentovat