Zkusme místo tradičního rozebírání jednotlivých událostí poodstoupit a pořídit plastický snímek českého vzdělávání z hlediska vnitřních vztahů, které ho utvářejí. Jak napsal ekonom Daniel Münich, jedním z největších problémů českého vzdělávání je, že nejsme schopni elementární dohody na tom, kam ve vzdělávání směřovat.
Bohumil Kartous (eduin.cz) |
Je více než jasné, že potřebujeme urgentně shodu na tom, co dělat. Potřebujeme politickou shodu na krocích, které pak bude respektovat jakákoliv další vláda. Vzdělávání potřebuje peníze, které budou investovány podle této dohody. U každé systémové změny musí proběhnout pilotní fáze generující příklady dobré i špatné praxe. Následována postupným zaváděním do celého systému. Jsme toho schopni?
Celý komentář naleznete zde
8 komentářů:
No hlavne ze Kartous vi, kam miri. A ucit deti nechce, kdo vi proc? Kdyz rozdava rady, mohl by se panacek predvest.
Učitelé vědí, kam české školství míří, ale napsat to nemůžu, protože bych byl smazán pro vulgarismus. Tedy alespoň: baterku s sebou, protože tam, kam směřujeme, je tma.
By mne zajímalo, jestli za ty komentáře platí HN Kartousovi a nebo Kartous Hospodářkám... Vždyť je to furt to samé a furt o stejném ničem (jeden ze zdejších diskutujících použil vloni celkem výstižný pojem "mlhovno"; asi by se to hodilo i na tento typ textů).
---
Když bych se měl na něco zeptat k textu - ví společnost, kam míří? Proč by to mělo vědět školství? A kam by vlastně mělo mířit? Až se české školství posune do toho správného bodu, řekne nám někdo, že už tam jsme? A kam budeme mířit potom?
Kouzelné je taky to skuhrání o neschopnosti najít shodu ilustrované na příkladu zvyšování platů... Možná je to můj mylný dojem, ale kdykoli se v posledních letech vynořil návrh na zvýšení tarifů, přiběhl někdo z Eduinu s tím, že je to nesmysl a měla by se nechat možnost přidat hlavně těm "dobrým"...
Eduinsko komárkovská SOUTĚŽ NAMALUJTE HEZKÉ SLUNÍČKO PRO ČESKOU ŠKOLU?
V roce 2016 se podařilo dohodnout DOSTAČUJÍCÍ navýšení platů učitelů a FUNKČNÍ Kariérní řád učitelů? :)))
Blesk svým ODHALENÍM objektivně existujících systémových nesrovnalostí při zavádění tzv. inkluze někoho denuncioval anebo spíš přispěl k otevření očí lidí směrem k neúčelnému a neúčinnému postupu MŠMT? :)))
Kam už více než 20 let směřují rozvinuté euroamerické vzdělávací systémy - k degradaci základních didaktických zásad a k degradaci tisíciletmi prověřených humanistických hodnot, k přeměně škol z primárně vzdělávacích zařízení na primárně sociální opatrovny, ke stupidně bezpohlavnímu sociálně inženýrskému oslabování rodiny a státu, které vede k dalšímu urychlování ožebračování střední třídy za stavu, kdy už dnes jedno procento lidí ovládá už víc než polovinu světového bohatství, k výchově budoucích Robinsonů ve sluníčkářském světě? :)))
U každé systémové změny musí proběhnout pilotní fáze proto, aby se při ní primárně generovaly tzv. příklady dobré i špatné praxe??? Cože?! Generování dobrých a špatných příkladů že je účelem OVĚŘOVÁNÍ účelnosti a účinnosti systémových opatření před jejich aplikaci v praxi? :)))
Když už konečně i "pilot" pan Kartous volá po všestranném konsensu, proč se o něj sám nesnaží alespoň tím, že přestane tak "pilotně" hloupě argumentovat a očerňovat přitom potenciální partnery s odlišným náhledem na věc?
Pane Komárku, ryze odbornou prezentaci pana Janíka z konference Budoucnost pro školu II jste zveřejnil jen částečně a to až po několika upomenutích. Myšlenkově rozplizlé (ideotické; pilotně sluníčkářsky demagogické) články však, myslím, zveřejňujete jak na "pilotně" běžícím pásu.
Kdybych rozhodoval v Albatrosu, dal bych vám, pane Komárku, k takovémuto "pilotění vzdělávacích bomb" v České škole možná padáka. S namalováným sluníčkem. :)))
J.Týř
Citace o KŘ: "Stejný problém spojuje další opatření − též dlouho očekávaný kariérní řád pro učitele. Ačkoliv vláda schválila jeho zavedení do praxe, opět má být zaveden až v době, kdy tato vláda nebude u moci, čímž vzniká značná nejistota v jeho budoucnosti. Zvláště když existuje podezření, že návrh v této podobě bude jen restrukturovanou platovou tabulkou bez reálného dopadu na profesní rozvoj učitelů."
A jaký je vlastně postoj Kartuse a EDUInu? Jsou Kartous a EDUin schopni vyslovit konečně zásadní postoj vůči navrženému KŘ? Všichni krouží kolem horké kaše a MŠMT tento nemastný neslaný postoj vyhovuje. Pouze UPS návrh KŘ jasně odmítlo.
Škoda slov. Tisíckrát omleté fráze se melou po tisícíprvé. Nechápu, proč to ještě někdo tiskne.
Všichni krouží kolem horké kaše a MŠMT tento nemastný neslaný postoj vyhovuje.
SOUHLASÍM. Vláda, Parlament a část ostatních tzv. čerpačů EU dotací však, zdá se, příliš uctívají ČERPADLOVOU MODLU a nezajímají se řádně o to, CO se v tom čerpadle děje a KAM, KOMU, NAČ a ZAČ pak ty dotace tečou. Důkazem tohoto tvrzení je, myslím, způsob, jakým MŠMT OSLYŠELO některé podstatné připomínky odborníků i praktiků. Důkazem tohoto tvrzení je, myslím, i to, že vláda tu zpackaninu zanedbávající profesní rozvoj VŠECH učitelů nechala projít do Poslanecké sněmovny. Důkazem tohoto tvrzení je, myslím, i způsob, kterým ten Kariérní (ne)řád učitelů hladce prošel Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky.
Naši politikové dávno nabyli dojmu, že jsou za všechny své s prominutím zparchantělé nápady a prosazené zákony, beztrestní a nemají odpovědnost?
Okomentovat