Aneb slovy klasika: weby jak v podoby nové se změnily / vyprávět hodlám. Mám na mysli Metodický portál rvp.cz, dnes pod záštitou NÚV, EDUin (prý obecně prospěšnou společnost) a Českou školu, kterou provozuje Albatros Media.
Zdeněk Sotolář (archiv autora) |
EDUin se jaksi zapouzdřil sám do sebe, diskuse zde ubyly; chybnou je především to, že autoři článků a blogů nemají ve zvyku a zjevně ani v plánu odpovídat na komentáře. Zato je teď – především díky vedoucímu komunikace Bohumilu Kartousovi – EDUin názorově čitelnější, je jasnější, co je zde pochuti a co pochuti není. Jestliže Michal Komárek nedávno v diskusi naznačil, že eduíni nejsou názorově zcela homogenní, tak to navenek nedávají najevo. Raději.
Největší proměnou ale prošla Česká škola. Ta byla po celou dobu vstřícně a smysluplně otevřena nejrůznějším informacím a nejrůznějším názorům, i když diskuse zde byly říznější. Bohužel vedené častěji anonymně. Ale bylo tu dříve vše a od všeho. Dnešní šéfredaktor Komárek si vybírá. Jakoby si tlačil Českou školu nějakým směrem. Aby tu už nebylo vše a od všeho? V čí prospěch koná, však není jasné. Ve prospěch uživatelů webu to určitě není.
Převzato z autorova blogu
7 komentářů:
Internet je jako moře. Zakotvit se dá naštěstí leckde.
Rvp.cz
"Tady by mohlo mít ministerstvo a ministryně sama možnost vyslechnout názory učících učitelů"
Názory učitelů ("těch dole") nikoho z ansámblu na MŠMT nezajímají. Paní Kateřina tak evidentně ztrácí body pro Sobotkovu partaj.
Česká škola
Pan Komárek skutečně diskutující směřuje jistým směrem, ale pořád to v diskusích pěkně odsýpá.
Kam se vyvine Česká škola, uvidíme. Naivních článků o školství je tu požehnaně. Chybí mi odbornější články podložené fakty. Fakta se dozvídám z diskuzí a to se mi nezdá nejlepší.
Diskuze jsou podnětné a zajímavé.
Ale ztrácejí se nám tu lidé. Kam se poděl pan Doležel?
Opravdu jde o ten prostor? Diskutujících ale nikdy nebylo moc.
Česká škola nadále z velké části přebírá rexty z běžného tisku. Je dobré mít přehled, co se o školství píše. Ale diskutovat o těchto naivních názorech pořád dokola moc k ničemu nevede - zvláště když autoři textů na diskuzi nereagijí a nejspíš se o ní ani nedozvědí. Možnost napravit obraz školství, který je poskytován veřejnosti, diskuze na České škole nepředstavuje. (Totéž platí pro Eduin.)
Rvp.cz má být prostor k diskuzi. Nemyslím ale ža ta hlavní diskuze by měla být mezi MŠMT a učiteli (vyjímkou jsou změny jako inkluze), ale mezi učiteli k velmi konkrétním tématům. Diskuze o školství obecně školu málo ovlivní, diskuze o konkrétním předmětu, konkrétním tématu chybí a je nedostatek rvp.cz, že se nepokouší stav změnit. Ale zrušili jsme málem předměty, co tedy s dílčími, jednotlivými tématy?
Netvrdím, že rvp.cz by měla být především, nebo dokonce pouze určena pro dialog mezi učiteli a MŠMT. Ale v současnosti MŠMT žádný skutečný dialog s učiteli nevede. Objíždět zemi s již hotovou vyhláškou je spíše výsměchem než diskusí (inkluze). S kariérním řádem je to stejné. Na rvp.cz moha být diskuse alespoň nabídnuta, i když si nedělám iluze, že by učitelé byli vyslyšeni. Diskutujících nejenže nebylo nikdy moc, ale bylo proklatě málo. Přesto bych diskuse nepodceňoval, zejména jsou-li vybírány články s určitým záměrem. Bude-li Kartous prezentován nestále jako "znalec", nakonec tomu veřejnost uvěří.
Diskuse na České škole vadne a točí se v kruhu od desetníku k pětníku. Nespasila to ani páně Komárkova sluníčkářská koruna posazená na zlomenou pirátskou grešli:
...Diskutujících ale nikdy nebylo moc.
Česká škola nadále z velké části přebírá rexty z běžného tisku. Je dobré mít přehled, co se o školství píše. Ale diskutovat o těchto naivních názorech pořád dokola moc k ničemu nevede - zvláště když autoři textů na diskuzi nereagijí a nejspíš se o ní ani nedozvědí. Možnost napravit obraz školství, který je poskytován veřejnosti, diskuze na České škole nepředstavuje. (Totéž platí pro Eduin.)
S názorem pana Nowaka souhlasím a dodávám: Účastnit se diskuse na České škole je pro slušného člověka mnohdy i jakýsi projev duševního masochismu. To, že se z tohoto důvodu mnoho lidí diskuse neúčastní, je myslím neodiskutovatelný fakt.
J.Týř
Podstata diskuse spočívá v určité míře názorového střetu.
V tom ale nespočívá podstata fungování a smysl samotného webu.
Všimněte si, že pod některými články je počet příspěvků nula, nebo jen pár.
To ale přece neznamená, že je článek špatný.
Sám za sebe se přiznávám k jisté míře mediálního masochismu a exhibicionismu. Řečeno po lopatě, kdybych nechtěl, tak sem nepíšu.
Ale i mně se stává, že článek, nebo diskusní příspěvek, který napsal někdo jiný, se zcela kryje s mým názorem. Tak proč přispívat do diskuse, když ji nijak neobohatím, ani neposunu. Zas tak velký masochista nejsem.
A troufám si tipnout, že hodně čtenářů nemá jednak chuť, ale hlavně ani čas sumírovat si myšlenky a vkládat je pak do diskuse. Spokojí se s vědomím, že někdo jiný už to řekl i za ně. Když mám nabitý program, dělám to také tak.
Možná by tuto absenci projevu názorů mlčící většiny mohlo nahradit obvyklé "palcování", nebo "lajkování", či případně zvyšování karmy u článků, jak je tomu na jiných webech.
Okomentovat