Tomáš Janík z brněnské Masarykovy univerzity svou prezentaci Učitelská profese na cestě do neznáma uzavřel úvahou na téma, co pozitivního lze pro učitelskou profesi dělat: Dbát o příznivý (nikoliv však nekritický) obraz školy a učitelské profese ve společnosti (v médiích) – na neoprávněnou kritiku reagovat trpělivým vysvětlováním. Držet ve hře realistické (neheroické) pojetí učitelské profese jakožto povolání, které je veřejně provozované v rámci státní administrativy a nepodléhá tolik silám trhu. Komunikovat mezi MŠMT, univerzitami a praxí představy o koncepci přípravného a dalšího vzdělávání učitelů s cílem nalezení širšího konsensu na jejich podobě.
Pokračovat v aktivitách směřujících k zatraktivnění a podpoře škol, učitelské profese a přípravy na ni (reforma financování, kariérní systém) – budovat profesní kapitál.
Další důležité teze Janíkova vystoupení:
Školství, učitelství a příprava
na ně se aktuálně nachází v situaci zvýšené citlivosti a
zranitelnosti...
- Nové výzvy (informační exploze,
zvyšující se heterogenita žáků...) mohou tu a tam vést k
přetížení škol a učitelů.
- Expanze v základním školství v
souběhu s jeho podfinancováním může tu a tam vést k posílení
vnitřní i vnější privatizace a v důsledku toho k vychýlení
úlohy školy.
- Odliv učitelů ze školství a
stárnutí učitelských sborů může tu a tam vést k tlaku na
de-kvalifikaci (snižování/obcházení kvalifikačních požadavků).
- Oblast přípravy učitelů na
univerzitách se může vlivem přechodu na nový systém
akreditování a financování... tu a tam rozrůzňovat a
rozkolísávat.
Vlivy působící ve směru oslabování
školy
- Heroický obraz učitele a školy, od
nichž se očekává vyřešení všech možných problémů světa,
kontrastuje se slabším profesním sebevědomím učitelů
- Namísto funkčního rozlišení a
zapojení širšího spektra pedagogických profesí se nezvladatelně
rozšiřuje záběr učitelské profese.
- Je vykreslován obraz školy jako muzea
starých pokladů, které nikdo nikdy nebude k ničemu potřebovat.
- Učitel je prezentován jako
profesionálně deformovaný (vztyčený ukazovák).
- Jakožto nectnost je učitelům
předhazována lenost...
- Pro středoevropské pojetí učitele
jako vykonavatele státního zadání v byrokratizovaném školském
systému je charakteristická tzv. úřednická mentalita (srov. něm.
Unterrichtsbeamte – úředník pro výuku).
- K posilování úřednického
charakteru učitelské profese může docházet také vlivem nevhodně
koncipovaných standardů a kariérních systémů či formalistního
zavádění školských reforem.
- V systémech, kde významnou roli hraje
testování žáků, se učitelé stávají technokraty a vzdělávací
proces se stává standardizovanou technologií.
Vystoupení Tomáše Janíka můžete sledovat na záznamu z konference Škola pro budoucnost – budoucnost pro školu. Začíná v čase 58:58
Oblast přípravy učitelů na univerzitách se může vlivem přechodu na nový systém akreditování a financování... tu a tam rozrůzňovat a rozkolísávat. (citace) Pokud si záznam poslechnete (i když není vždy superkvalitní), tak asi uznáte, že myšlenky vyřčené T. Janíkem nejsou nesmyslné.
O rozkolísanosti systému vzdělávání na VŠ je nutno diskutovat a řešit ho. Podle mě ale systém vzdělávání na ZŠ je rozkolísaný dlouho, školy do tohoto systému byly zavedením RVP ZV vrženy, a nikomu to nevadí. Je ale vzdělávání na ZŠ rozkolísané? Nebo je v dezolátním stavu? Nechtělo by to tady rozumnou změnu?
Paní Karvaiová, to je samozřejmě velmi zajímavý komentář a částečně sem i patří. Požádám autora, aby napsal něco přímo pro nás. Třeba o "sčítání romských dětí". Děkuji! Hezký večer!
Doc. Janík je jeden z mála školských odborníků, který "ač mlád" vidí do problematiky školství, je schopen opravdu citovat ze zahraničních výzkumů a má nadhled. Kéž by se inspirovaly i úředníci MŠMT.
po nástupu nové ministryně došlo k přerušení vazeb, které dlouhodobě fungovaly, a nám nebylo jasné proč. Proto jsme se obrátili na paní ministryni - rádi bychom, kdyby se tyto vazby obnovily. A myslím, že se to zčásti podařilo, protože teď je už společných setkání větší počet...
Navrhovali jste například vytvoření pracovní skupiny sestavené ze zástupců hlavních asociací. To se povedlo?
Ano, paní ministryně ji svolává jednou do měsíce a řeší tam věci, které se jí zdají podstatné...
Před pár lety začala takzvaná kurikulární reforma (změna cílů a obsahu vzdělávání, zavedení průběžné diagnostiky a způsoby hodnocení dosahovaných výsledků, pozn. red.), stát na ni uvolnil spousty peněz, ale nakonec vůbec nehodnotí, kam se vzdělávání ve školách hrne a jestli má výsledky, které očekával...
Zajímavý článek. Učitelé a studenti tápou a asociace, MŠMT a pedagogické fakulty ne? Které asociace se účastní těch měsíčních schůzek? Všechny nebo jen některé? Pedagogické fakulty tam nechodí? Jsou ty schůzky systémově pracovní? Program těch schůzek je určován jen paní ministryní? Pokud ano - proč? J.Týř
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
Oblast přípravy učitelů na univerzitách se může vlivem přechodu na nový systém akreditování a financování... tu a tam rozrůzňovat a rozkolísávat. (citace) Pokud si záznam poslechnete (i když není vždy superkvalitní), tak asi uznáte, že myšlenky vyřčené T. Janíkem nejsou nesmyslné.
O rozkolísanosti systému vzdělávání na VŠ je nutno diskutovat a řešit ho.
Podle mě ale systém vzdělávání na ZŠ je rozkolísaný dlouho, školy do tohoto systému byly zavedením RVP ZV vrženy, a nikomu to nevadí.
Je ale vzdělávání na ZŠ rozkolísané? Nebo je v dezolátním stavu? Nechtělo by to tady rozumnou změnu?
No vidíte, chtělo to jen desetkrát naléhavě připomenout a příspěvek už visí. Co víc bychom od nové ČŠ chtěli?
Tak ještě pane Komárku jednu pěknou věc:
http://www.romea.cz/cz/publicistika/komentare/roman-cina-cervenak-musime-zacit-sami-u-sebe-my-romove-jsme-ti-kteri-se-musi-zmenit-a-ne-vsichni-kolem-nas
Vy nečtete svůj starý dobrý web?
To tady nevyvěsí, protože by se mu zkroutila klávesnice. Na druhou stranu, ať to visí na té Romee, toto má být o školách.
Paní Karvaiová, to je samozřejmě velmi zajímavý komentář a částečně sem i patří. Požádám autora, aby napsal něco přímo pro nás. Třeba o "sčítání romských dětí". Děkuji! Hezký večer!
Třeba o "sčítání romských dětí".
Především o způsobu "sčítání romských dětí". Nebo o lžích a pomluvách pana Uhla šířených Britskými listy a Romeou.
Doc. Janík je jeden z mála školských odborníků, který "ač mlád" vidí do problematiky školství, je schopen opravdu citovat ze zahraničních výzkumů a má nadhled.
Kéž by se inspirovaly i úředníci MŠMT.
Možná by se měla nechat volnost autorů,a ne "třeba o sčítání".
Jiří Kuhn: Učitelé i studenti dnes trochu tápou
po nástupu nové ministryně došlo k přerušení vazeb, které dlouhodobě fungovaly, a nám nebylo jasné proč. Proto jsme se obrátili na paní ministryni - rádi bychom, kdyby se tyto vazby obnovily. A myslím, že se to zčásti podařilo, protože teď je už společných setkání větší počet...
Navrhovali jste například vytvoření pracovní skupiny sestavené ze zástupců hlavních asociací. To se povedlo?
Ano, paní ministryně ji svolává jednou do měsíce a řeší tam věci, které se jí zdají podstatné...
Před pár lety začala takzvaná kurikulární reforma (změna cílů a obsahu vzdělávání, zavedení průběžné diagnostiky a způsoby hodnocení dosahovaných výsledků, pozn. red.), stát na ni uvolnil spousty peněz, ale nakonec vůbec nehodnotí, kam se vzdělávání ve školách hrne a jestli má výsledky, které očekával...
Zajímavý článek. Učitelé a studenti tápou a asociace, MŠMT a pedagogické fakulty ne? Které asociace se účastní těch měsíčních schůzek? Všechny nebo jen některé? Pedagogické fakulty tam nechodí? Jsou ty schůzky systémově pracovní? Program těch schůzek je určován jen paní ministryní? Pokud ano - proč? J.Týř
Okomentovat