„Česká republika patří k zemím, kde se ve školách více než jinde rozevírají nůžky mezi dětmi z motivovaného a nemotivovaného prostředí,“ říká pro MF DNES ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Text přináší další informace k výsledkům mezinárodního šetření TIMSS. Děti ze sociálně dobře zajištěných rodin v testech v průměru dostaly o 50 bodů více.
A ještě o něco větší je rozdíl mezi dětmi z nepodnětného prostředí. „Čím kratší dobu dítě strávilo ve školce, tím je tento rozdíl větší,“ dodává Zatloukal.
Výzkum také ukázal například jasnou souvislost mezi tím, jak bezpečně se dítě ve škole cítí a kolik se toho naučí. České děti se s šikanou potkávají o něco méně často, než je mezinárodní průměr, přesto se jich 12 procent se šikanou setkává jednou týdně. Tato skupina dětí měla přitom v testech matematiky a přírodovědy výrazně horší výsledky než ostatní děti.
Článek také připomíná, že čeští školáci do školy nechodí příliš rádi, a to ani na první stupeň. Pouze 68 procent českých čtvrťáků se do školy těší, což je nejméně ze všech zemí. Mezinárodní průměr je přitom 86 procent. V tomto nepříliš lichotivém žebříku Česko vede spolehlivě a dlouhodobě. Od minulého výzkumu před čtyřmi lety navíc dětí, které do školy chodí rády, ještě o další čtyři procenta ubylo.
Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES
4 komentářů:
Tohle ví učitelé řadu let. Jen ministerstvo a ibnspekce si musí počkat na mezinárodní výzkum.
Ne ve školách, ale ve společnosti.
"Ne ve školách, ale ve společnosti."
Škola je odrazem společnosti. Jak to mají učitelé řešit? To by mě teda zajímalo.
Tak jsem to myslel.
Okomentovat