Děti z chudých rodin v Česku stále nemají stejné šance jako jejich bohatší vrstevníci, domnívá se ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. „Česko má také bohužel velmi zanedbanou sociální práci. V tomto oboru je strašně málo lidí a jejich platy jsou zoufalé. Například ve Varnsdorfu, kde jsme byli před dvěma lety, nepůsobí jediná neziskovka. Po sídlišti se pohybují desítky dětí od batolat do puberty, některé jsou na první pohled těžce zavšivené a zanedbané, některé jsou vysloveně chytré. Nic nedělají a nikdo s nimi nepracuje, nemají, kam by se chodily třeba doučovat. To považuji opravdu za zločin,“ říká v rozhovoru pro server iDNES.cz.
V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:
Michaela Marksová (vlada.cz) |
Bohužel se obávám, že ne. Podobné výsledky vyšly před pár lety i ve výzkumu OECD. Dítě v České republice má podle tohoto výzkumu ve srovnání s jinými zeměmi velmi malou šanci dosáhnout vyššího vzdělání než jeho rodič. V jiných evropských zemích jsou jeho šance mnohem vyšší. Státy jsou schopné dítě z chudé rodiny podpořit tak, aby dosáhlo lepšího vzdělání. U nás je to špatné.
V čem vidíte hlavní problém?
Je to spíš komplex problémů souvisejících mimo jiné se sociálním vyloučením a podporou dětí, které v něm žijí. Česká republika vydává na podporu veřejných služeb pro rodiny pouhou polovinu průměru ve srovnání s jinými vyspělými zeměmi. To je hrozně málo. A pozor, zdaleka nemluvím jen o Romech, podíl neromských chudých se zvyšuje. V jiných zemích běžně děti zdarma sváží z různých končin školní autobus nebo mají ve škole či školce stravu zdarma. Školní autobusy, pokud vím, nemá ani jeden z krajů. Obědy zdarma některým dětem v rámci jednoho programu poskytujeme. Ale je to nesystémové a netýká se to rozhodně všech, které by to potřebovaly.
Také zřejmě záleží na přístupu škol...
Vzpomínám, když jsem byla na jednom semináři učitelů z anglických škol, kam chodí děti asi třiceti různých národností a jsou většinou ze sociálně velmi slabého prostředí. Tito učitelé například ráno chodili a doslova „tahali“ některé děti z postele do školy, ve škole jim dávali snídani. Rodiče si do školy neustále zvali, aby se jí nebáli. Pak jsem byla naopak na semináři s některými českými učiteli, kteří tam křičeli: „Co bychom jako měli dělat? To přece musejí rodiče!“ Na to jsem jim říkala, že chudí rodiče jsou často sami na pokraji nějakého fungování. Pokud chceme jejich děti dostat do školy, musíme pro to něco dělat. Sociálně vyloučené rodiny často nemají knížky, rodiče ani nevědí, jak si s dětmi hrát, protože sami vyrostli v podobném prostředí a jen opakují vzorce po svých rodičích.
Jak ovšem tento problém řešit, pokud nechceme dítě vytrhnout z rodiny?
Jedna cesta je samozřejmě honit do práce jejich dlouhodobě nezaměstnané rodiče, už jen proto, aby je děti viděly ráno vstávat. Ve spolupráci úřad práce-obec se organizují veřejně prospěšné práce, v aktivních obcích je to hodně vidět. Jinak v případě dětí už dnes fungují skvělé projekty, v rámci nichž se matky učí, jak si s malými dětmi hrát, vybarvovat, prohlížet knížky. Je to sice maličkost, ale je to velmi účinné. Dítě pak má ve škole mnohem lepší start, než když je ponecháno jen působení své rodiny. Před rokem jsem byla v Litvínově a na sídlišti Janov. Ptala jsem se, zda mají projekty, které by děti připravily na školu, třeba nízkoprahový klub, kde by si mohly hrát a někdo by je rozvíjel. Chudí rodiče je sami od sebe do školky nepošlou, protože matky jsou doma a školku by musely platit. Ale některé zastupitelky se ostře ohrazovaly, že jim nic zadarmo dávat nebudou.
Celý rozhovor naleznete zde
15 komentářů:
V tomhle to je - pleteme si sociální práci se školou. To "tahání" do školy stojí nějaký čas - kdopak by ho v české škole hradil? Připadá mi neuvěřitelné, že se ministr české vlády neumí zorientovat v jednoduchých praktických problémech.
Jak dlouho je paní ministryně ve funkci. To zjistila teprve teď?
"Pokud chceme jejich děti dostat do školy, musíme pro to něco dělat."
Třeba odebrat dávky.
A je potřeba na to tahání do školy taky nějakou speciální kvalifikaci? A není to třeba nezákonné? A není to i rizikové?
Moje maminka kdysi chodila jako záchytná dětská sestra po novorozencích, a do smrti vzpomínala na to, jak ji při jedné návštěvě (byla ve vysokém stupni těhotenství) napadla cikánka s nožem...
Odebrat dávky, na děti úlevy na daních ZE MZDY - a bylo by líp.
Aneb: jak si zase do učitelů kopnout...
Ne, sorry, já nikoho do školy opravdu tahat nebudu, telefonování a mailování, kde se zase něčí povedený synáček fláká, mi úplně stačí.
"rodiče ani nevědí, jak si s dětmi hrát"
To už není sociální slabost.
To, že nechodí rodiče do práce a děti do školy to je práce Ministerstva práce a sociálních věcí a možná vnitra(policie) a ne školství.
A ty školní autobusy a stravování zadarmo těm dětem nějak pomůžou k lepším školním výsledkům a s tím souvisejícím lepším budoucím uplatněním?
A udělat z učitele drába, který bude nahánět děti do školy, to je nápad za 100 bodov, a nějaký za 200 bodov pí Marksová nemáte?
Ano, souhlasím s tím, že sociální práce s těmito rodinami u nás vázne, ale škola není sociální, nýbrž vzdělávací instituce. Sociální kurátor v naší ORP si hřeje prdel na úřadě.
"Ministryně Valachová uvedla, že pokud se situace státních škol a jejich učitelů rychle nezlepší, širší privatizace školství je reálná."
Netuším, čí cíl je privatizace školství, ale Kateřina Valachová s její klikou nás k němu přiblížila nejvíce ze všech dosavadních ministrů školství a ve svém úsilí nepolevuje... a pak ještě ČERPAT, ČERPAT!..
Co by opravdu pomohlo - zrušit MŠMT, metodické řízení školství přenechat ČŠI jako politicky nezávislé instituci a finanční jednomu odboru ministerstva financí - to je však sci-fi.
Byla by tu jistá naděje, kdyby si však Andrej Babiš tolik nenotoval s komisařkou Jourovou. Takže zbývá nečekat na Godota, nehrát s nimi tu jejich hru, žít a pracovat jako v totalitě - hlupákům a kariéristům navzdory :-)
Za tohle by měla Marksová letět.
Že ministr si všimne tak zjevného tak pozdě, to je na kriminál.
Bohužel,stále je tu utkvělá myšlenka rozhodovačů shora, že vše vyřeší škola. Ono je to totiž velmi jednoduché všechno befelem přehodit na školy. A na co tu máme charitu, neziskovky apod. ? Na výzdobu? Tahle raná sociálně terénní práce - to mělo předcházet všem snahám o inkluzi. Jenže to chce opět - peníze, spoustu pracovníku navíc, pravomoci (sociálce rodina vůbec nemusí otevřít a bavit se s nimi).Školy už tu jsou, tak šup.
Kde je Člověk v tísni a mnoho dalších? Kde jsou články o tom,co zcela konkrétně udělali? Já o nich slyším většinou v době povodní.A pak zase ticho. Co dělá těch zhruba padesát romských organizací.Kromě stěžování si?
Co dělá těch zhruba padesát romských organizací.Kromě stěžování si?
A kolik těmito organizacemi proteklo peněz?
Marxová nebo Marksová?
Očekával jsem, že vedle ultralevičáka Dienstbiera vyletí z vlády právě Marksová a Valachová. Tyto ženy sdílí stejnou ideologii jako Dienstbier. Pro mnoho lidí je pak ČSSD nevolitelná.
A útočit na učitele ohledně sociálního stavu v ghetech je blbost až neskutečná. Z učitele se prostě nemůže stát sociální pracovník, který běhá po městě a stará se o sociálně vyloučené. Za to jsou velmi slušně placeni podřízení paní Marksové. A sociálka potom bude dělat co? Učit?
A spojení mezi Marksovou a Valachovou? Jsou to tzv. "inkluzivní šablony", které přímo propojují školu s funkcí sociálky.
Z učitele se prostě nemůže stát sociální pracovník, který běhá po městě a stará se o sociálně vyloučené. Za to jsou velmi slušně placeni podřízení paní Marksové. A sociálka potom bude dělat co? Učit?
Souhlas. Mnohé ale k tomu směřuje - například tím, že MŠMT dlouhodobě neplní svou úlohu danou mu Kompetenčnímu zákonem atd.
Další profesní vzdělávání přešlo po zrušení NÚOV z velké části do FDV, který je v gesci MPSV. Další vzdělávání lze uskutečňovat podle jednoduché NSK (viz https://www.narodnikvalifikace.cz), ale školy byly donuceny pachtit se v nepraktickém systému RVP/ŠVP. Korunu tomu dala Inkluze a Kariérní řád učitelů a nejnověji teď zamýšlené odtržení VŠ od MŠMT do nového MVaVaVŠ (Bělobrádkův školský Masakr motorovou pilou")
V souhrnu to vše ukazuje na trend přeměny veřejných škol na ústavy, kde mizerně placení učitelé jsou čím dál víc nuceni plnit sociální funkce na úkor kvalitního vzdělávání. Zcela logicky to vede k posilování soukromých škol, kde rodiče za kvalitnější vzdělání dětí zaplatí. KVALITNÍ VZDĚLÁVÁNÍ SE V ČESKU STALO TVRDÝM BYZNYSEM. Ze školství jsou vyzobávány rozinky a MŠMT i vláda, Parlament a PedF. tomu, zdá se, jaksi jen přihlížejí nebo se toho i účastní. Bohužel v tom, myslím, jedou (téměř?) všechny strany a navzájem se omluvají nebo i kryjí i očividné průšvihy.
Neslyšel jsem zatím, že by někdo z těch zodpovědných osob nahoře tuhle, myslím, všem známou situaci dostatečně otevřeně a nahlas popsal. Výjimkou je myslím I. Švihlíková a J. Keller, kteří na to alespoň upozorňují v obecné rovině.
J.Týř
Probíhající devastace veřejného školství (viz výše) zasahuje nejen chudé děti. Zasahuje VŠECHNY DĚTI ve veřejných školách.
Pane Týři, vaše poznámky jsou velmi případné.
Okomentovat