Podle jednoho z autorů Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 Ondřeje Neumajera by se také mělo aktualizovat, jakým způsobem se budou na mateřských, základních a středních školách rozvíjet informatické myšlení a digitální gramotnost dětí a žáků. Informuje o tom ČTK.
Ondřej Neumajer (neumajer.cz) |
Za klíčovou považuje podporu učitelů. "Jako žádná inovace to nemají digitální technologie ani otevřené zdroje ve školách jednoduché," poznamenal. Digitální gramotnost učitelů ZŠ a SŠ je podle některých výzkumů stejná jako u jiných vysokoškolsky vzdělaných lidí. "Ve školách bychom ale potřebovali tuto úroveň vyšší a navíc ještě dovednosti používat otevřené zdroje a digitální technologie pro výuku a přímo ve výuce, což je mnohem náročnější," poznamenal Neumajer.
Národní ústav pro vzdělávání by měl nově popsat, jak by se měly v mateřských, základních a středních školách rozvíjet informatické myšlení a digitální gramotnost. Současné rámcové vzdělávací programy, které určují, co se mají žáci učit, popsaly tuto oblast v roce 2004. Od té doby nastal obrovský technologický pokrok.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Původní článek Ondřeje Neumajera.
Možná je to hrubá zkratka, ale ze zprávy mám dojem, že podpora učitelů = NÚV něco nově popíše...
---
Možná další důvod, proč si v těch diskuzích nerozumíme...
Podpora učitelů? Někdo vydá brožurku nebo nažene učitele na školení. Že by skutečnou podporou byl školní ajťák na plný úvazek, tím myslím především finanční prostředky na tuto pozici (ať už se jmenuje jakkoliv), místo zbytečných mentorů a koordinátorů, to nikoho nenapadne?
Na začátek by stačilo za evropské miliardy přivést na patu každé školy rychlý internet optikou. A až evropské penízky vyschnou, bude stát, jehož prioritou je vzdělanost, přímo platit provoz a připojení. Pak už si školní ajťáci, kteří musí kmitat za almužnu a žasnou nad rozrůstající se armádou koordinátorů ničeho, určitě poradí. Ovšem pokud jim budou ředitelky a ředitelé alespoň trochu naslouchat.
Podpora učitelů:
1)Každý učitel by měl mít pracovní notebook nebo tablet - pravidelně obměňovaný, aby byl v relaci se žáky.
2)Na škole by měl být správce sítě dobře zaplacený, který bude schopen zajistit funkčnost a bezpečnost školní sítě a elektronických zařízení.
3)Veřejně dostupné zdroje informací a metodické materiály.
4)V neposlední řadě změnit podmínky pro státní maturity a přijímačky - umožnit využívat internetové zdroje - jiné typy úloh. Pokud státní maturita bude o násobilce a přesném počítání na kalkulačce a vyjmenovávání faktů a slovíček je využití elektroniky v hodinách problematické.
V navyšování dotace samostatného předmětu to není. Bylo by lepší dostat ICT do různých předmětů. Přiměřeně.
Okomentovat