Bylo by bláhové měnit vzdělávací systém, který nám připraví „lidské zdroje“ do roku 2070, jen proto, že v roce 2016 je v nějakém sektoru málo zaměstnanců. Tento přístup nefungoval v plánované ekonomice a nebude fungovat ani nyní. Potřeby trhu práce je stále těžší odhadovat na dekádu dopředu, natož na celý aktivní život jedince. Každý by proto měl jít bez obav studovat obor, ve kterém cítí, že může vyniknout. Koho počítače nebaví, nikdy nebude dobrým informatikem. Píše v komentáři pro E15 státní tajemník pro evropské záležitosti a digitální koordinátor vlády ČR Tomáš Prouza.
Prouza pokračuje:
Tomáš Prouza (twitter.com) |
Jak tedy školy 4.0 docílit? Technikům a informatikům dát sociálně-vědní základ včetně společenských dovedností. A studenty uměnovědních oborů vybavit základem informatickým a digitálním. Všechny důkladně učit jazykům. Celý systém podpořit důkladným celoživotním vzděláváním, které umožní zaměstnancům držet krok s dobou i v pokročilém věku.
Nijak nechci degradovat potřebu specializace, ta je samozřejmě velmi důležitá. I specialisté ale musejí být připraveni na možnost, že budou muset v průběhu své kariéry zcela změnit obor, a měli by být schopni sledovat a chápat své okolí i za hranicemi České republiky.
Hlavní ambicí vzdělávacího systému nesmí být pouze vychovávat kompetentní „lidské zdroje“ pro firmy, ale obávám se, že budeme stále více potřebovat také kompetentní občany, kteří jsou schopni pracovat s informacemi, analyzovat je a autonomně se rozhodovat.
Potřebujeme zkrátka školství, které co nejlépe připraví naši společnost i na ty výzvy, které ji v budoucnu čekají, ale o nichž zatím nic nevíme.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Znamená to:
-lidé (žáci) se musí naučit improvizovat
-lidé (žáci) musí být připraveni čelit i drsným problémů (bez umetání cestiček)
-lidé (žáci) musí mít dostatek základních znalostí v hlavě (bez gůglování)
-lidé( žáci) musí být samostatní (nebýt přilepení na rodiče apod.)
-lidé (žáci) musí být pilní a pracovití (ne jen cestovat)
-lidé (žáci) musí mít sebedisciplinu
To jen tak namátkou.
žáci se musí naučit přežít v třídně-sociální džungli,já jeho nebo on mě,musí být silní,mladí,zdraví a neilosrdní a ti co budou slabí,nemocní, staří a neschopní se musí neučit přežít z vyžebraného a z odpadků
"Hlavní ambicí vzdělávacího systému nesmí být pouze vychovávat kompetentní „lidské zdroje“ pro firmy, ale obávám se, že budeme stále více potřebovat také kompetentní občany, kteří jsou schopni pracovat s informacemi, analyzovat je a autonomně se rozhodovat."
To jsou novinky. Chce to školství stylu život je boj. A pěkně přijímačky, státní testy. A cvičit a cvičit!!!!
Je úkolem školství připravovat společnost na něco? Není tím úkolem spíš připravovat* děti pro život ve společnosti?
Myslím, že i malování vzdušných zámků by mělo začínat u správného používání jazyka.
Taky bych asi potřeboval nějak přehledně ujasnit to číslování Průmyslů, Vzdělání a Společností...
Mně ten člověk přijde jak nějaký generátor prázdných frází. Nad každou větou si člověk pět minut lámu hlavu a většinou dojdu k závěru, že není důležité něco říct, ale mluvit... Od digitálního koordinátora vlády bych čekal něco lepšího. Raději ani nechci vidět výplody koordinátora vlastní autoevaluace vlády...
*) Rozvíjet kompetence podle jednoho tábora. Třídit podle předpokladů podle druhého.
Okomentovat