Vláda dnes schválila návrh MŠMT týkající se novely zákona o pedagogických pracovnících, který nově upravuje kariérní systém učitelů. Ten je jednou z priorit Strategie vzdělávací politiky a Dlouhodobého záměru vzdělávání do roku 2020 a vláda se k jeho přijetí zavázala v koaliční smlouvě.
Kateřina Valachová (vláda.cz) |
Zavedení kariérního systému pro učitele má nejen velký potenciál ke zvýšení kvality učitelské profese a školství jako celku, ale cílí rovněž k růstu kvality škol, ke změnám priorit v řízení škol, ke zvyšování kvality práce učitelů, což v důsledku povede i ke zlepšování výsledků žáků. Změní se příprava budoucích učitelů, ale i práce se začínajícími pedagogy.
„Prosazením této novely, která má zlepšit pracovní podmínky učitelů a zvýšit jejich motivaci k setrvání v profesi, plníme další slib zkvalitňující české školství, dlouhá léta předtím opomíjené. Novela klade důraz na podporu začínajících učitelů obnovením institutu uvádějícího učitele,“ vysvětluje ministryně Kateřina Valachová a pokračuje: „Uvědomuji si, že o zavedení kariérního řádu má smysl uvažovat pouze v případě současné změny financování regionálního školství,“ dodává.
Návrh zákona přináší učitelům možnost zapojit se do kariérního systému nejen výkonem specializovaných nebo řídících činností, ale nově i možnost postupovat kariérním systémem po cestě rozvoje profesních kompetencí.
Základem nového kariérního systému pro učitele se stane třístupňový standard učitele, který je postaven na profesních kompetencích učitele. Návrh dále definuje podmínky pro postup kariérním systémem, nastavuje podobu atestačního řízení pro postup učitele do vyššího kariérního stupně, podobu adaptačního období prvních dvou let v praxi učitele a upravuje činnost a pracovně právní vztah začínajícího učitele.
Návrh novely také počítá se zavedením nových specializovaných činností, jako například koordinátor vlastního hodnocení školy. S výkonem specializované činnosti je spojen nárok na specializační příplatek pedagogického pracovníka ve výši tisíc až dvou tisíc korun.
34 komentářů:
To nám ale budou všichni závidět.
Za pár let těch 30% magisterských vysokoškoláků, co přežijí ve školství dostane vynikajícího učitele, bakaláři a maturanti učitele a učeň si bude muset za dva roky dodělat aspoň maturitu, aby prošel první atestací.
Doufám, že se aspoň učitelé budou starat o poslání ČSSD do pr...opadliště dějin. Já už tu selku vidět nemůžu.
V roce 2024 už kariérní řád možná ani nebude třeba.
Miluji harmonogramy...
Také miluji harmonogramy.
Teď už chápu, proč vláda schválila. Ono to vlastně ministerstvo moc peněz stát nebude, vlk se nažere...
Copak je to ta IMKA? Že by další projekt EU?
"Konference potvrdila jak důležitost vytvořeného systému pro zkvalitňování našeho školství, tak nezbytnost návazného projektu Implementace kariérního systému (IMKA), který připravené nástroje promítne do reálné praxe."
http://www.nidv.cz/cs/kdo-jsme/aktuality.ep/1_1620-zaverecna-konference-projektu-karierni-system/5/
Jedna věc mi ale unikla. Jaká vlastně bude základní hrubá mzda beze všech příplatků a osobního ohodnocení. Jestliže nebude minimálně na kdysi slibovaných 130% průměrné mzdy, nemá se o kariérním řádu vůbec cenu bavit.
Projekt IMKA je nový projekt za cca 500 mil Kč.
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html
Budou systémové vzdělávací projekty auditovány na MŠMT nezávislým kontrolním orgánem České republiky ?
Jakýkoliv komentář je nepublikovatelný.
Ten harmonogram postupného uplatňování jednotlivých kroků KŘ učitelů, myslím, naplňuje obavy učitelů:
- Školský rozpočet ČR nezajišťuje uspokojivé financování škol a zvětšení platů učitelů.
- Máme rok 2016. I z toho harmonogramu je vidět, že po projektu Kariérní řád následuje v období 2016-2020 projekt IMplementace KAriérního řádu (IMKA), v jehož rámci budou mizerně placení učitelé školeni nejen na nedostatečně financovanou Inkluzi ale také pro Kariérní řád, zde až do roku 2024. Všimněme si prosím té krásné časové a koncepční rezervy pro další projektové období 2020-24.
To, co by při rozumném přístupu odpovídajícímu péči řádného hospodáře šlo zajistit celkem jednoduše a rychle, se zde, domnívám se, neúčelně a nehospodárně, roztahuje až do roku 2024 především asi z důvodu tzv. "čerpání EU dotací".
Je teď myslím na auditních orgánech ČR a EU, aby účelnost a efektivnost čerpání EU dotací v resortu MŠMT posoudili. Třeba i v případné spolupráci s Evropskou komisí. Nechce se mi totiž stále ještě věřit, že by takovýhle holubostřešně drezúrní z EU dotovaný projekt bylo možné na české hrubě rozpočtově podfinancované školství takto aplikovat, zdá se, hlavně proto, aby si někdo někde tzv. začerpal EU dotace. A český stát aby přitom nesáhl podstatně víc do kapsy dřív než za nějakých osm deset let.
J.Týř
Merde
Si dělají prdeeeeeeeeel?!?!?!?!?!?!?!.
A opovažte se to smazat!!!!!!!!!
Kdy už bude čas na stávku, když ne teď?
Jsme opravdu tak tupé stádo? Pokud ano, tak si to zasloužíme. Co myslíte?
A co naše "odbory"? (Ty uvozovky doufám jsou výstižné.)
Add Tomáš Barták
Za stávku by to asi stálo (podobně jako už samotný nápad udělat z Valachové ministryni, nařídit plošnou inkluzi, či nápad financovat školy tzv. na učitele a mnohé další) ale...
Kdo ji vyhlásí a zorganizuje?
Odbory??? - jejichž bývalý podšéf je dnes "uklizen" jako náměstek odpovědný za prosazení uvedeného nápadu kariérního neřádu?
Jinými slovy - neočekával bych stávku odborů za zrušení něčeho, o co sami usilovali.
Vždyť odbory a ČSSD jsou tradičně (v podstatě) jedna vzájemně se podporující parta.
V roce 2024 bude (asi) u moci úplně jiná vláda, která bude mít (určitě) jiné priority. Tedy vše, o čem se tady píše, půjde do ... háje a bude se plánovat něco zcela jiného.
Odborář v tv řekl cosi o dobrém základu. Kdy naposledy se naše odbory postavily rázně ministerstvu? Není na Karmelitské nějaký odborářský odbor?
Je to něco tak strašně ponižujícího, že se divím, že zítra nezavřeme školy. Jak hluboko může ještě klesnout učitelský stav???
"Kdy už bude čas na stávku, když ne teď?" - Tomáš Barták.
Podobně jako Ferda44 se domnívám, že "žluťácké školské odbory" v ČR jsou tak silně propojeny s ČSSD, že jsou jako siamská dvojčata. Školské odbory rozbijí jakoukoliv stávku pro MŠMT, potažmo ČSSD. Opakuji to tady několik týdnů, ČSSD se nepoučila ze své prohry v krajských a senátních volbách, zřejmě jim těch 14% a méně bude v parlamentních volbách 2017 stačit.
KŘ dozajista zahýbe školskou veřejností, protože se jedná o prachy.
Jakým % z hrubé mzdy přispíváme na odborovou činnost žluťáckých odborů?
Ve včerejších zpravodajstvích na nás paní ministryně uspokojeně cenila chrup. Ve večerních Událostech a komentářích pak zaznělo od nového pražského senátora za STAN, TOP09 a KDU ČSL, že ten Kariérní řád je složitý a dosud nejasný. A že ve školách by měli učit i dobře odměňování odborníci bez pedagogického minima. A Kariérní řád učitelů že by s tím měl počítat...
Znám jednoho vedoucího školského odboru, který šel kdysi suplovat na školu, kde se stávkovalo. Dnes je tuším u ANO...
Znám jednoho ministra z KDU-ČSL, který chce odloupnout z MŠMT vědu a VŠ do nového ministerstva...
Plná ústa vzdělanosti a školství mají všichni politici. Jen shodnout se mezi sebou nejsou jaksi ochotni. Společné mají, myslím, hlavně dvě věci:
a) Přidávat peníze do škol se jim "chce" jen z opozice a někdy ani to ne. A ve vládě jim pak i značně předřečněný skutek jaksi uteče - minimálně na hodně vzdálený horizont,
b) Po dotačních prebendách jsou, myslím, lační všichni hned teď. Mnohdy hlavně pro svůj okruh, bublinu či možná dokonce i klientelistickou síť. Někdy se kvůli dotacím i pohašteří, ale v zásadě většinou nikdo žádnou nesrovnalost neodhalí. Neboť jaksi "Dotacie čerpajú všetci".
Nezaloží-li si učitelé sami svou pedagogickou komoru, může to, obávám se, takto pokračovat až do alelujá. Na Slovensku si naštvaní učitelé založili nové vlastní odbory. I to je možnost, jak těm nynějším účinněji ukázat, co by bylo potřeba. Možná by na tu komoru i odbory bylo možné využít dotace nebo třeba sbírku. Kdyby to šlo, paní ministryně školství by s tím, myslím, ve spolupráci se svými poradci a s pedagogickými fakultami učitelům určité pomohla. Třeba i ve spolupráci s Piráty, kterým po krajských volbách sympatie vyslovil i pan premiér.
Nebo snad ne?
:)))
Já to vidím tak, že si příživníci a úředníci namastí kapsu při školení nás učitelů pro kariérní řád a na jeho přípravě. Snaží se dostat naivní učitele na nesmyslná školení pod vějičkou kariérního řádu. Ve skutečnosti ušetří na začínajících učitelích. A až v roce 2021 dají pár středně sloužícím učitelům pár tisíc jako odměnu za loajalitu.
Stávka nic neřeší. Ta je legální jen za zvýšení platů. Stávka proti nepořádkům ve školství legální není.
Školské odbory nic dělat nebudou, těm to takhle vyhovuje.
Jediné řešení vidím v silné školské asociaci učitelů a v masívní informační kampani. Chce to založit blogy a psát články, aby se veřejnost dozvěděla pravdu o školství. Uvědomme si, že média masírují obyvatelstvo jen vhodnými informacemi.
Výsledkem kariérního řádu bude jen závist ostatních, jak učitelům přidají 5000.
No, já se obávám, že učitelé sami si těžko založí komoru s povinným členstvím. A pokus udělat to shora by po té 25-leté individualisticko-libertariánské masáži vedl tu uvědomělou a moderní část učitelstva s podporou vzdělávacích neziskovek do ulic... A novináři budou mít téma a nebude jim vadit vypomoci si nějakou zkratkou typu "učitelé mají stále ještě totalitní myšlení a chtějí ho zakonzervovat povinnou komorou".
A pokud bude na bázi dobrovolnosti, tak tam moc nikdo nebude a otcové zakladatelé se možná pohádají i o funkci nástěnkáře...
---
Nestačila by na úvod petice? Obyčejná, papírová, s podpisy jen těch, kterých se KŘ týká... Rozumně krátká a jasná...
S náslejícíma mesidžema:
- dělat něco hloupého, jen abychom na to čerpali, není dobré...
- v armádě, policii, na úřadech každý kariérní stupeň představuje oprávnění vykonávat jinou, složitější činnost. Podobně funguje na VŠ habilitace. Zatímco každý učitel na ZŠ či SŠ je prostě vojín, šarže jsou ten systém nad ním. Ten systém tří stupňů elev-učitel-učitel s oprávněním uvádět je fajn, ale nestojí za nějaký manuál o třech úrovních členění.
- v armádě, policii, na (státních) úřadech kariérní systém umožňuje "netrhat kariéru" třeba při přestěhování se na druhý konec republiky (hlavně proto, že vám najdou místo blízké vaší odbornosti). Je v našem systému 5000 zřizovatelů škol možné něco podobného? Proč by nějaký ředitel přijímal o 5000 Kč dražšího trojkaře? Při pětinásobném nadbytku absolventů oproti kapacitě trhu práce?
- pro většinu učitelů bude ten nárůst na 45000 Kč měsíčně za 3 roky takový šok, že moc nikdo nebude mít zájem se pro blbých pět litrů takové papírem šustící šaškárny účastnit.
"Výsledkem kariérního řádu bude jen závist ostatních, jak učitelům přidají 5000."
Ještě zajímavější bude vzájemná závist: v roce 2030 má být 30 % trojkařů.
"Jakým % z hrubé mzdy přispíváme na odborovou činnost žluťáckých odborů?"
Nekrmit.
S peticí souhlasím. Obávám se však, že nejméně polovina učitelů vůbec neví, jak zní návrh kariérního řádu.
No pokud bude prohlášení petice na 1/2 stránky A4 a k tomu jako příloha 48-stránkový návrh, tak ho snad nebude třeba ani číst.
„Takhle, já si myslím, že každý systém, který se nastavuje, tak má samozřejmě svoje bolesti a nefunguje úplně bezproblémově. Nicméně systém začal fungovat 1. 9. 2016 a dnes máme 4. 11., kdy mají školská poradenská zařízení vlastně na vyšetření těch dětí 3 měsíce čas, takže hovořit o funkčnosti systému v tuto chvíli považuji za předčasné. Co se týče vzdělávání pedagogů, tak tady bych řekla, že bylo řada vzdělávacích programů v rámci dalšího vzdělávání, i se hovoří s pedagogickými fakultami už po mnoho let, aby se vlastně běžní pedagogové vzdělávali i v kompetencích, které můžeme označit jako speciální pedagogické a psychologické. V tom se jistě pokračuje a bude se pokračovat dál,“
řekla v rozhovoru o startu tzv. Inkluze J. Zapletalová. Tato vzorová formule se, myslím, začíná stávat univerzálním školským zaklínadlem k ospravedlňování evidentních hloupostí a nedodělků:
Takhle, já si myslím, že každý systém, který se tvoří, plánuje, realizuje a pak ještě nastavuje, tak má samozřejmě svoje bolesti a nefunguje úplně bezproblémově. Platilo a platí to pro pro systém RVP/ŠVP, Inkluzi i Kariérní řád učitelů. Není přeci potřebné ani důležité udělat některé zdánlivě důležité věci hned. Důležitý je ten proces tvorby a s ním související proškolování mizerně placených učitelů na čerpání tučných dotací někde tam nahoře a vedle. V případě Kariérního řádu učitelů jsou platové podmínky učitelů až třešnička na dortu. Horizont jeho plného uplatnění a holubostřešního zlepšení odměňování posazením té třešničky (odměnění pouhé třetiny učitelú v 3KS) tuším někde za rokem 2030. :)))
Paní Švarcová kdysi v diskusi na České škole napsala, že systém RVP/ ŠVP se tvořil metodou "Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort". Její diskusní přítomnost už pejskočičkologii na České škole nepřekáží.
To se mu to zpívá, básníkovi: Chtěl bych radit, nijak vás však nenutím, malé věci řešte ruky mávnutím, i když na přístupu Škrholově také něco je. Pimprlová komedie totiž už dávno skončila. Táhnou nás do středověku.
Aby nakonec nedošlo na sukovice, nestačil by pranýř?
Navazuji na myšlenku pana Janečka a dalších s tím, že formou by mohla být „stálá výstava“ neboli starý dobrý PRANÝŘ kdesi na síti. Ukazuje se, že paraziti a škůdci Českou školu brali vážně, dokonce se jí báli, když na ni byl nasazen přední „opinion maker“ z Literárek Komárek. A vede si z pohledu zaměstnavatele dobře. Hlouček angažovaných pod jeho uzdravováním řídne.
Přívalu pomluv a špíny lze čelit čističkou, která od nosného média oddělí kal a jedy. V nich pak lze jejich původce vymáchat. Z ostudy kabát si každý navléká sám. Proč mu bránit?
Licoměrné výzvy: pište také články, jsou jen úskokem. Lidové Právo Hned Dnes je nikdy Reflektovat nebude.
Pytlíkem ujištěn, že internet je jako moře, navrhuji ignorovat všechny ty účelové lži a hanopisy a pokrytecké masírování veřejného mínění, které se na ČŠ hrnou, a po vzoru Saturninova strýčka rozjet novou platformu uvádění toho svinstva na české školství kydaného na pravou míru.
Např. tzv. „inkluzi po česku“ vytáhnout z nánosu provokací a lží sehrané party příživníků, stručně a pravdivě ji popsat a odbornou argumentací veřejně a s příklady pranýřovat. Uvést ve všeobecnou známost vydírání EK, zvané „čerpání“ EU fondů. Věřte, že čtenáři přijdou. V mém věku je pro mě dnešek déja vu. Hlad po pravdě je jako lavina a už se trhá.
Místo pokryteckého obhajování prasáren každou odhalit, vypreparovat z nánosu „korektních“ keců a vystavit i s autory na pranýř.
Místo „diskutování“ nad propagandou o kariérním řádu podrobně a v celospolečenských souvislostech důkladně rozebrat tu prasárnu, sešmudlanou k rozeštvání kantorů a k jejich další diskreditaci. Učitelé jsou svrchovaní profesionálové s obrovskou odpovědností, které jsou si vědomi.
Místo žvástů příživníků o alternativách a vylhaných příkladech, jak to kde tzv. „funguje“, rozjet obyčejnou osvětu o skutečné podstatě a použitelnosti všeho, co je přínosné, včetně připomenutí, že spousta dílčích poznatků je dávno v českém školství aplikována, aniž tomu cokoliv brání.
Atd.
Uvést ve všeobecnou známost vydírání EK, zvané „čerpání“ EU fondů. Věřte, že čtenáři přijdou. V mém věku je pro mě dnešek déja vu. Hlad po pravdě je jako lavina a už se trhá...
Učitelé jsou svrchovaní profesionálové s obrovskou odpovědností, které jsou si vědomi.
Místo žvástů příživníků o alternativách a vylhaných příkladech, jak to kde tzv. „funguje“, rozjet obyčejnou osvětu o skutečné podstatě a použitelnosti všeho, co je přínosné, včetně připomenutí, že spousta dílčích poznatků je dávno v českém školství aplikována, aniž tomu cokoliv brání.
SOUHLAS. Doufám, že se toho dočkáme nejen na České škole od Albatrosu. Doufám, že se toho dočkáme ve všech školách od MŠMT.
Poznámka: Nevím, jestli to dotační vydírání pochází prvotně a přímo od EK. O tom, že tu takové vydírání je, myslím, málokdo pochybuje.
BALADA NA Ú
Úhel = výsek z roviny nebo prostoru. Nejlepší pohled na Úhel je zpravidla z jeho vrcholu nebo z patřičného nadhledu.
Účel = cíl, ke kterému je nutné postavit se Úplně čelem, aby byl dobře vidět
Ústava = základní zákon státu a jeho nejvyšší právní norma určující pravidla výkonu státní moci a zajišťující práva občanů
Úřad = instituce pro Účelné a efektivní uvádění věcí v řád v souladu s Ústavou a jí podřízenými zákony
Jestliže MŠMT ČR jako nejvyšší správní a řídicí Úřad České republiky pro školství nezačne Účelně a efektivně vykonávat své Ústavou a Kompetenčním zákonem mu určené povinnosti a bude se z té své povinnosti dál vymlouvat, může se stát, že pošle české veřejné školství jaksi "Úhledně do kytek".
Tuto Baladu na Ú si dovoluji věnovat našemu MŠMT ČR, aby si dokázalo stoupnout na správný Úhelný kámen a zvítězilo nad zlým skřítkem Ono Se To Samo My Nic To EU Apod.
S Úctou
J.Týř
KONFERENCE ŠKOLA PRO BUDOUCNOST - BUDOUCNOST PRO ŠKOLU II.
Praha, 10. listopadu 2016 – Zveme Vás na 2. ročník konference „Škola pro budoucnost - budoucnost pro školu II.“, kterou pořádá v prostorech Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová. Tématem konference je tento rok učitelská profese a zavedení kariérního systému pro učitele, který v pondělí 7. listopadu schválila vláda...
Konference je rozčleněna do tří bloků, z nichž dva se věnují právě postavení pedagogů a proměnám a směřování jejich profese. V tom třetím se prezentující zaměří také na žáky a studenty a proměny přístupu ke studiu. Vystoupí zde rovněž zástupce České středoškolské unie. Té poskytlo MŠMT zázemí pro souběžné jednání v prostorách resortu. Součástí konference, která bude on-line přenášena na adrese: https://www.youtube.com/channel/UCbzbakw2GYzMTYKtxWbU1iQ, je také tisková konference v čase 12.30-13.00 hodin.
Program konference:
10:00 - 10:30 Úvodní slovo ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřiny Valachové
10:30 - 12:00 BLOK 1 - „Proměny a směřování učitelské profese“
12:00 - 13:00 Oběd
13:00 - 14:30 BLOK 2 - „Postavení učitele“ – vzdělávání učitelů a vstup do profese
14:30 - 15:15 Přestávka
15:15 - 16:45 BLOK 3 - „Žák, student“ – proměny přístupu ke studiu
16:45 - 17:00 Závěrečné slovo
Více informací zde: http://www.msmt.cz/skola-pro-budoucnost-budoucnost-pro-skolu-ii
---------------
Vážený pane Komárku, mohl byste zveřejnit jako samostatný článek tuto pozvánku MŠMT i s odkazem na živé vysílání konference? Za zveřejnění této důležité věci vám předem děkuji.
J.Týř
Okomentovat