Ministryně školství Kateřina Valachová na konferenci Škola pro budoucnost – budoucnost pro školu uvedla, že poptávka po soukromých školách zatím veřejné školství neohrožuje, ale pokud se situace státních škol a jejich učitelů rychle nezlepší, širší privatizace školství je reálná. „Vznik soukromých škol není masivní, pokud se podíváte na celou republiku. Ale v Praze a v Brně už je to velmi významný trend. Je to nebezpečné a dále to prohlubuje nerovnosti ve vzdělávání,“ řekl náměstek ministryně školství Stanislav Štech. Na konferenci to zaznamenaly Hospodářské noviny.
Proděkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně Tomáš Janík upozornil na trend, který tvrdí, že učitelé nepotřebují vzdělání na pedagogických fakultách či v programech připravujících učitele, pokud mají přirozený talent pracovat s dětmi. „Tento trend přiživují především rychle vznikající soukromé školy, které nabízejí takzvané alternativní vzdělání. Učitel už v nich není potřeba, místo něj je kouč nebo průvodce,“ míní Janík.
Tyto školy pak podle něj přiživují kritiku a veřejnosti vštěpují dojem, že akční a inovativní učitelé jsou jen v soukromém a alternativním školství. A že na veřejných školách zůstávají jen ti nezábavní a neinovativní.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Opět hezké teorie. Kdy začnou místo teoretizování trochu prakticky i jednat?
Teď se chystá do školství další expert:
https://www.seznam.cz/zpravy/clanek/byl-nejmocnejsi-reditel-v-zemi-cim-se-dnes-zivi-byvaly-sef-cez-martin-roman-3870
Nikdo mi nevymluví, že privatizace školství není dlouhodobý politický plán.
Nechceme-li privatizaci školství a s tím spojenou segregaci, je třeba nezatěžovat školství nesmysly typu akce "všechny handicapované děti do státních základních škol", a především sáhnout do kasičky pro DESÍTKY MILIARD.
Pane Soukal, to nechceme my, protože vidíme kam to vede. Ale ti nahoře, ti za tím jdou. Oni budou privatizovat. Soukromá škola jako trafika. Vše nasvědčuje tomu, že si chtějí urvat svůj kus koláče.
Soukromá škola jako trafika... Dotovaná státem. To se to podniká.
Do inkluze jsme přece vstoupili s představou, že ze ZŠ hlavního vzdělávacího proudu se rychle stanou praktické školy. Kdo z rodičů má ruce, nohy a trochu peněz, tak rychle přemísťuje svou ratolest do bezproblémového prostředí. To jsou soukromé školy, víceletá gymnázia, domácí výuka. Je to přirozená obrana a dalo se to čekat. Vinu vidím v především v MŠMT.
Na začátku celého procesu stojí vznik osmiletých gymnázií. Rodiče dětí, které se na ně nedostaly, nechtějí své ratolesti nechat ve vyrabovaných základkách. Druhým krokem bylo zavedení rvp a švp, které nastartovalo hromadnou specializaci základek. Základky zaměřené na angličtinu, informatiku či matematiku ono rabování zbylých základek posunulo ještě o level výše. No a posledním zářezem do pažby je zavedení inkluze. Ve větších městech je na tzv. běžných základkách už jen ta spodní polovina schopnostního spektra dětí, ta horní půlka je na osmiletých gymnáziích, specializovaných základkách no a samozřejmě na soukromých školách. V malých obcích to sice není tak tragické - gympl daleko, soukromé školy tam jsou raritou. Tam je problém trošku jiný. Inteligentnější rodiče prchají i se svými inteligentnějšími dětmi do velkých měst.
Paní Adamová, pěkně jste to shrnula. Souhlas.
"Ministryně uvedla, že pokud se situace státních škol a jejich učitelů rychle nezlepší, širší privatizace školství je reálná."
Netuším, čí cíl je privatizace školství, ale Kateřina Valachová s její klikou nás k němu přiblížila nejvíce ze všech dosavadních ministrů školství a ve svém úsilí nepolevuje... a pak ještě ČERPAT, ČERPAT!..
Co by opravdu pomohlo - zrušit MŠMT, metodické řízení školství přenechat ČŠI jako politicky nezávislé instituci a finanční jednomu odboru ministerstva financí - to je však sci-fi.
Byla by tu jistá naděje, kdyby si však Andrej Babiš tolik nenotoval s komisařkou Jourovou. Takže zbývá nečekat na Godota, nehrát s nimi tu jejich hru, žít a pracovat jako v totalitě - hlupákům a kariéristům navzdory :-)
Okomentovat